• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mamsie
    Angel Gbg skrev 2010-08-29 17:33:30 följande:
    Jag eller rättare sagt alla vi behöver hjälp!!!
    IKEA  har just nu stoppat sina SÄRNÄR (mjölk, ägg, soja, vete, spannmålsfria) köttbullar för det var tydligen lite för dyrt och jobbigt. Idag fick vi iaf köpa för dom hade hemma men egentligen så trodde hon att dom inte ens fick sälja dom som dom hade så jag sa att jag skulle maila ut via Allergiförbundet och även här så så många som absolut kan  mailar och säger att dom INTE får ta bort dom ur sortimentet.

Mailadressen som bör bomas är Other.iksc.se@ikea.com

Kom igen nu allihopa!!!

Mamsie: Allt är som vanligt men vi får inte längre ge glukossirap eller något sånt alls, det har vi använt liiite liiite
    Var det sär-när-mat? Visste jag inte... 
    Restaurangen eller den där butiken utanför kassorna (montera o dinera el nåt sånt)? 

Max brukar äta köttfärssås och pommes frites i restaurangen. Har för mig att han inte kunde äta deras köttbullar... 
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-08-29 20:04:13 följande:
    Blev sur när jag senast läste glutenallergi i bulletinen. Där borde de veta bättre!
    Och i infobladet från allergi och astmaförbundet som miralicia länkade till för ett tag sedan....
  • Cs mamma
    JaMamsie skrev 2010-08-29 19:58:19 följande:
    Var det sär-när-mat? Visste jag inte... 
    Restaurangen eller den där butiken utanför kassorna (montera o dinera el nåt sånt)? 

Max brukar äta köttfärssås och pommes frites i restaurangen. Har för mig att han inte kunde äta deras köttbullar... 
    Ja det var SÄRNÄR men dessa köttbullar var man tvingad att fråga specifikt efter men ack dom fanns... men inte längre om det inte blir en himla massa mail *hoppas ännu*

Älsklingen: Jo detta är det första test som sjukvården godkänner som positivt men då var det det med bravur också. Hon har gjort patch innan som var negativt enligt dom för det var inte tillräckligt med vestiklar men nu var dom stoooooora
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Mamsie

Angel, 
    fanns köttbullarna i restaurangen, eller var det förpackningar som låg ute i butiken vid Delicatobollar och pasta? 

• Mamsie
    Kavat skrev 2010-08-29 20:06:30 följande:
    Och i infobladet från allergi och astmaförbundet som miralicia länkade till för ett tag sedan....
    Va? Var? Näh, nu jäklar i min låda...Skrikandes
    Inte konstigt då att folk som läser om glutenallergi tror att min grabb tål allt som är märkt "glutenfritt" 
    Grrrrrrh!  
  • Kavat
    Miralicia skrev 2010-08-25 23:31:10 följande:
    Prata med dem!

Sen om de aldrig haft allergiska barn nån gång tidigare så vill jag tipsa om den här lila skiften som du kan beställa för 50:- eller ladda ner gratis som pdf och skriva ut - 40 sidor om lite allmänt om matallergi, matlagning och lite olika allergier
    www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/do...

(Beställ tryckt (den översta): www.astmaoallergiforbundet.se/infomaterial/ )
  • Cs mamma
    Mamsie skrev 2010-08-29 20:36:26 följande:
    Angel, 
    fanns köttbullarna i restaurangen, eller var det förpackningar som låg ute i butiken vid Delicatobollar och pasta? 
    Sorry missade i restaurangen!
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-08-29 20:44:50 följande:
    Jo, det irriterade jag mig på också, men skriften i övrigt är rätt så bra med basicfakta om allergi & allergikost.

Men jag tycker att det är pinsamt av dem
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Mamsie
    Angel Gbg skrev 2010-08-29 20:48:30 följande:
    Sorry missade i restaurangen!
    Tack! 
    Jag ska maila och gnälla
    Angel Gbg skrev 2010-08-29 17:33:30 följande:
    Jag eller rättare sagt alla vi behöver hjälp!!!
    IKEA  har just nu stoppat sina SÄRNÄR (mjölk, ägg, soja, vete, spannmålsfria) köttbullar för det var tydligen lite för dyrt och jobbigt. Idag fick vi iaf köpa för dom hade hemma men egentligen så trodde hon att dom inte ens fick sälja dom som dom hade så jag sa att jag skulle maila ut via Allergiförbundet och även här så så många som absolut kan  mailar och säger att dom INTE får ta bort dom ur sortimentet.

Mailadressen som bör bomas är Other.iksc.se@ikea.com

Kom igen nu allihopa!!!
    var mailadressen 
    Other.iksc.se@ikea.com 
Svar på tråden Allergitråden