• tes 75

Allergitråden

t0va skrev 2011-08-18 21:44:07 följande:
    Mamma scans köttbullar är det ok om man inte kan äta vete? Sitter med papprena till förskolan just nu och tänkte skriva ner lite tips på mat som fungerar. Korv är ju en favorit och är lätt att fixa ifall han inte kan äta den vanliga maten eller de ska ut på picnick men köttbullarna? Hittade andra i butiken idag men de hade massa annat i bla. ströbröd. 
    jag kan tipsa om Felix ekologiska köttbullar!
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-08-21 01:38:49 följande:
    Var på barnmott med Amanda igår. Läkaren tyckte inte det var det minsta underligt att Amanda gått ner 700g på strax under en mån och att hon stannat av i längden ytterligare en gång. Hon gillade väl inte direkt diarreerna men hon trodde absolut inte på nån mer allergi. Man får känslan av att hon inte tror på allergier över huvudtaget.
    Skulle ta några avföringsprover så får vi se vad de visar. Tänker ringa allergimott på måndag och fråga vad de kan göra. Suck.. varför kan de aldrig ta något på allvar? Är det normalt att en unge ska gå ner i vikt lika ofta som hon ökar och att knappt växa något på längden på 8mån?

När vi var hos mamma sist så såg vi ett jättegulligt foto på amanda som vi tog hos en fotograf när hon var 6mån, kändes lite sisådär när man tittade ner på skruttungen och såg att hon hade samma klänning på sig 8mån senare.
    hade vi lyssnat på barnmottagningen här i stan hade mina barn ätit allt och haft eksem överallt, svullna magar och ständiga diarréer. för "en del barn har omogen mage och atopiska eksem utan att det beror på allergier". pfft, j*vligt gammalt barn jag är isf, som reagerar precis lika som barnen på exakt samma födoämnen. 

gå till någon annan läkare, det gjorde vi. 
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-08-21 07:09:43 följande:
    Mithrandil : och vad menade läkaren då att viktmedgången beror på ?? Hade han någon annan teori ?

Men jag tänkte på en sak. Du skrev sist att hon äter 5 flaskor neocate om dagen. Hur äter hon övrig mat ?
    Kan det kanske vara så att hon dricker sig mätt på neocaten och äter den övriga maten sämre ? Och kanske blir lösare i magen pga av att det blir så mycket vätska ?
    Bara en tanke ...

Det är under semestern hon tappat all vikt va ? Då borde det ju inte vara något på dagis som gör henne dålig va ? Annars kan man kanske ställa sig frågan hur rutinerna kring hennes mat ser ut. Hur nogranna de är, om de har separata kärl och slevar tex.

Hoppas verkligen det löser sig för lilltösen
    Mithrandil: angående neocate, OM det nu är så att hon är känslig för majs så kan det ju vara så att neocaten ställer till det ytterligare, då den är baserad på glukossirap från majs. vi har fått strunta i mjölkkersättningar just pga detta, men som tur är äter mina barn (3 & 1,5 år) så bra i övrigt av kött, quinoa, ris, hirs, svartvinbärsdryck, leverpastej, rismjölksvälling, att det inte behövs enligt vår dietist.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-08-21 08:24:18 följande:
    Man kan leva på Neocate och den är fullvärdig. Så tål hon Neocate så ska hon inte gå ner i vikt.

Mithrandil
    Min kille är ju en månad yngre, så de är ju i princip jämngamla (och har samma allergier?)
     För att ha något att jämföra med. Vet att det är individuellt, men på ett ungefär. Jag har precis slutat amma , jag orkade inte länge... Med sorg i hjärtat, men tror det blir bäst så  här för oss båda med tanke på allergierna.

Han äter plockmat och äter själv men ungefär som sagt Neocate, ibland 50 ibland 150 men skriver 100 i snitt. Han äter så länge han är hungrig och sen vill ha inte ha, då går det ju inte att tvinga i dem. Har alltid olja i Neocaten och kokar på rismjöl till natten och under natten.

Gröt (1/2 port Pama och banan eller blåbär, rapsolja
    Neocate 100

ca 1 dl potatis eller ris, rispasta och en köttfärsbulle (motsv 3 köttbullar) gurka
    Neocate 100

En banan eller En smörgås med carlshamns smör
    Neocate 100

ca 1 dl potatis, ris, köttfärs (samma som lunch) gurka
    Neocate 100

Neocate 100 förtjockat med rismjöl
    Neocate 100 förtjockat med rismjöl

Sen är det olika hur han äter nattetid, men i snitt gissar jag att det är något sådant här. Kan ha tatt i överkant.

Han följer kurvorna och växer som han ska. Jag tror inte han är allergisk mot något mer än det vi ger för tillfället. Provocerar/introducerar ibland, men han är sjuk så ofta så vi skyndar långsamt.
    vår dotter är 17 månader, väger ca 14 kilo skulle jag tro, & äter så här:

frukost: 2-3 dl risvälling (Carlshamn risdryck, rismjöl, rapsolja)
    mellis: 1 st Oldanas risbröd + 1-2 tuggor banan, eller inget alls
    lunch: 1-2 dl ris eller ris-hirsspiraler eller några pommes frites, ca 2 skivor falukorv eller 1 köttfärsbiff eller 1/2 lunchkorv eller 3-4 köttbullar, smakar på broccoli men äter sällan
    mellis: en riskaka med mjölkfritt margarin, ev en skiva kalkon
    middag: samma som lunch
    kvällsmat: samma som frukost

dryck är vatten, svartvinbärsdryck (BOB) eller Carlshamns risdryck
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-08-21 09:35:24 följande:
    Hur var det Tes, testade ni Neocate någon gång och provocerat så att ni vet att det inte funkar, eller tar ni det säkra framför det osäkra?
    vi gav först neocate i ett par dagar, blandad i fruktpurée, & då fick båda barnen slemmiga diarréer, men det kan ju berot på nåt annat. sedan gav vi neocate en vecka ungefär, blandade mer & mer i kvällsvällingen, men när vi till sist blandade hälften ren neocate (ca 1,5 dl) & hälften rismjölk svullnade sonens mage upp & han drack bara halva flaskan (han slukar annars vällingen), & dottern hade slemmig avföring dagen efter. kan ju också varit tillfälligheter, & vi har tänkt prova igen vilket ännu inte blivit av. men nu när dietisten säger att de äter fullvärdigt ändå så känns det som vi struntar i projektet med mjölkersättning. men det skulle ju helt klart bli billigare än att köpa en massa rismjölk! och nyttigare, förstås.
  • tes 75
    saffe skrev 2011-08-21 09:38:21 följande:
    Hej! Min yngsta dotter är allergisk mot mjölk, ägg, alla sädesslag, soja, sojasläktingar och majs. Jag ser att du ger dina barn leverpastej, vad har du hittat för sort som fungerar? Innan jag visste om att lill-tjejen inte tål majs så gav jag av Arbogas mjölk och glutenfria leverpastej. Men hon reagerade på den och till slut fattade jag att det berodde på majs, som ju finns i. Just nu äter dom bara scans kokta medwurst till pålägg och det känns lite tråkigt.. Min stora tjej tål majs bättre om det inte blir i för stora mängder, men dom äter lika kost för dom är väldigt noga med att det ska vara lika... Bävar för den dagen någon av dom växer ifrån en allergi om inte den andra gör det (missförstå mig rätt, det vore ju underbart, men ändå.. ) Men då är dom väl större och går att resonera med mer..
    vi ger Scans bredbara bakade leverpastej mellan. vad jag förstått så kan det finnas spår av mjölk i den, men vi begränsar det till ett par matskedar per tillfälle (barnen & jag har sena reaktioner på mjölk, som yttrar sig i kass mage, så vi kan ge med spår av mjölk utan att vara oroliga för allvarliga reaktioner). 
  • tes 75

nu har jag köpt kompresser, så nu ska här lapptestas hemma! (har inte fått någon läkare i Uppsala att göra det, iofs har jag inte frågat särskilt intensivt heller..). tänkte börja med mig själv, åh vad spännande!

• tes 75
    LokesMammi skrev 2011-08-26 09:37:24 följande:
    Sånt vågar inte jag göra. Varken på mig el på sonen! Vet hur mkt det kliar på mig när jag får ngt på huden som jag inte tål! =)
    jag kommer säkert få massa kli, men jag är också så trött på att bli superkass i magen, bli uppblåst, & få eksem här & var, utan att veta vad som ger vad. jag hoppas få reda på vilka ämnen jag reagerar mer eller mindre på iaf!
    Molina skrev 2011-08-26 10:43:32 följande:
    Hur gör man det själv hemma?
    Är sugen att testa om jag har kontaktallergi mot ägg via huden för jag har märkt att jag får som nässelutslag/ klåda till max imellanåt och sambandet är just ägg har ju äggallergi men läkarna vägrar testa om jag även är luftburen via kontakt med ägg.
    http://www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.html

Svar på tråden Allergitråden