• tes 75

Allergitråden

mithrandil skrev 2011-06-25 20:56:57 följande:

Amanda fick sin lilla portion med havregrynsgröt i frukost idag igen.
    Inga spyor och normal konsistens på avföringen fast det luktade avlopp.
    Humöret har varit lite upp och ner men faktiskt ganska så tjurigt, hade lite blåsbildning innanför blöjan men inte som det brukar vara när hon ätit mjölk. Vad säger ni? Fortsätta imorn igen?

prova några dagar. 3 brukar väl vara lagom. båda våra fick tilltagande symptom av havre när vi provocerade, där lillan sedan hade urkass mage i över en vecka. och sonen bajsade ned sig efter han somnat dag tre med havre. så var beredd på det om ni skulle få reaktion.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-06-25 22:07:52 följande:
    Mithrandil : tycker också du ska testa vidare.. Håller tummarna :)

Tes : stackars liten :( men mår hon bättre vid sämre väder ? Det gör både jag och flickorna. Men såg på nyheterna att det fina vädret kommer nu.. Så snart börjar väl näsorna och ögonen rinna på dem :( ska kolla med läkaren om Bella kan få Avamys med.. Borde väl gå?
    Tycker inte aeriusen hjälper fullt ut.. Tycker du??
    jo, man mår ju alltid bättre när det regnar. men vi har alltid vädringsluckorna öppna i lägenheten så vi har nog rätt mycket pollen inomhus (& städar alldeles för sällan, ehm.. ), så de har båda varir rätt påverkade hela pollensäsongen, den minsta värre än storebror. ang aerius så vet jag inte riktigt. båda är dessutom förkylda nu, men vi ger aerius mer som "varför inte". det är ju så svårt att veta hur så små barn mår & om de känner lindring av medicinering.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-06-25 22:28:27 följande:
    Vi försöker inte ha det öppet så mycket bara för att barnen ( och jag själv ) ska få lite vila från pollen..
    Så det kanske är därför de mått bättre nu ett tag .. Och i kombination med att det spöregnat läänge nu.. Urtrist!
    Men imorgon kommer solen och aeriusen plockas fram.
    Daglig medicinering för astman får hon redan, den behövs nog bara höjas!
    Vad har din stora för symtom ?
    den stora har mest ögonkli på morgonen. lite rinnsnuva. men jag anar att det bara är början eftersom de är så små. jag märkte av min pollenallergi när jag var 9, är hyposensibiliserad mot björk & timotej men mår ändå piss stora dela av våren & sommaren. dock struntar jag i telfast i år då jag blir så dålig i magen & sover så kasst av den.

• tes 75
    mithrandil skrev 2011-06-26 23:29:36 följande:
    Imorse vägrade amanda äta sin havregrynsgröt, tog bara några få skedar.
    Lite blåsbildning idag igen men annars tycker jag hon mått bra.
    Kan man prova nån annan havreprodukt istället för gröt om hon blivit less?

alexander fick världens diarre och röda prickar i hela munnen och på läpparna och han åt bara lite havreglass.
    Havregrynsgröten, grädden och havredrycken vägrade han röra. Min känsla säger mig att det är färdigprovocerat med havre för hans del? Men jag är också en mjäkig mamma. vad tycker ni?

Älsklingen: Gud, så glad jag blir av att läsa detta!! Äntligen! All möda gav tillslut resultat.
    Kramar <3
    var det Oatlys glass? för den innehåller väl guarkärnmjöl el likn? har jag för mig iaf..
  • tes 75
    Allrona skrev 2011-06-27 13:40:21 följande:
    Nej, oatleys glass innehåller inte guar eller ngn annan sojasläkting. Men jag undrar om de inte har bytt recept för ngt år sedan för jag har för mig att dottern inte kunde äta colasmaken förut men när jag kollade för ngn månad sedan hittade jag ingen sojasläkting i den!
    ah, det var xantangummi. som vi reagerar på..
  • tes 75
    Mela78 skrev 2011-06-27 22:26:36 följande:
    Frågar igen om någon här har några synpunkter, upplevelser (egna eller någon som ni känner) om att resa/leva i Asien med allergier, tänker främst sydostasien, som ni kan dela med er av? (Allergier: ägg, cashew, pistage, soja, baljväxter, tillsatser, skaldjur, lax och en rad frukter o dyl)

När jag Googlade runt ang. ovanstående snubblade på ett par ställen över information om att kakaoallergi skulle kunna vara en korsreaktion på nötallergi (inte att förväxla med att det kan finnas nötter eller spår av nötter i choklad)? Kan detta stämma? Sidorna med denna information var inte alls speciellt tillförlitliga, och har inte kunnat hitta något om detta på tillförligtliga sidor. 
    för oss skulle det vara för bökigt och nervöst, så vi väljer tyvärr bort asien som resmål för familjen. jag skulle inte kunna slappna av angående kontaminering av nötter & jordnötter i maten, och så är vi ju också känsliga för sojasåser, kokosmjölk, ägg, sädesslag & alla frukter, så det skulle bli för begränsat. jag har rest en hel del i sydostasien själv & med familjen (när sonen var 5 månader), & kommer sakna världsdelen. men ja, vi kan säkert åka senare när barnen är äldre & man vet mer hur pass känsliga de är & de själva kan meddela sig hur de mår. Sydamerika däremot, t ex Brasilien, känns som ett alternativ! de äter mycket grillat, rent, kött.
  • tes 75
    Lantani skrev 2011-06-30 06:48:46 följande:
    Igår var vi på djurparken hela dagen och lilltjejen satt mestadels i vagnen eller höll oss i händerna och gick, men innan vi skulle hem så fick hon krypa lite i gräset och såklart blir hennes ögon röda.
    På kvällen sen såg de hemska ut, hon var så röd och klig i sina ögon, stackaren
    Lomodahlen hjälpte inte mycket, eftersom det var ju nästan omöjligt att få henne sluta klia sig.

Någon som har tips på hur man ska göra när det är såhär? Man kan ju inte hålla sig inomhus resten av grässäsongen (om det nu bara är gräs hon reagerar på)..
    Kompletterar ni med aerius eller tavegyl? det kan ju isf vara en idé. sedan, ju äldre man blr desto starkare mediciner kan man  ju ta. och så kan man hyposensibilisera sig, vilket jag gjort mot björk & timotej. mina besvär är kvar för de pollensorterna, men hanterbara.
  • tes 75
    Ela skrev 2011-07-01 21:02:24 följande:
    Det låter ju väldigt intressant det här ni skriver om hyperaktivitet och svårt att somna/sova som reaktion på födoämnen för det är ju något som är väldigt tydligt på våra barn (alltså att de är sådana - om det är en reaktion på något de äter vet jag ju inte). Särskilt de två yngsta men även den äldsta i viss mån. Jag kan oerhört lite om sådant här. Om någon orkar ge en snabb förklaring av vilka ämnen som era barn reagerar på så sätt av och i vad det ingår vore jag jättetacksam.
    särskilt mjölk. mjölk gjorde sonen väldigt hyperaktiv. han bokstavligen sprang runt i sängen i 2 timmar innan han råkade somna mitt i ett språng. detta var 1 år sedan, då han var nästan 2 år. han är fortfarande svår att lägga, men det har mer med hans oerhört självständiga personlighet att göra.

jag personligen har också börjat sova ordentligt om nätterna sedan jag slutade helt med mjölkprodukter i julas. tidigare sov jag alltid mycket ytligt, & vaknade av att en fågel pep utanför fönstret. ofta insåg jag när jag vaknade på morgonen att jag i princip varit halvt medvetande hela natten. väldigt orolig i det centrala nervsystemet alltså. nu sover jag oftast som en gris, om jag inte tryckt i mig godis med glukossirap i på kvällen, då kan jag vaknas av snurrig mage på natten.
  • tes 75
    Maddisen80 skrev 2011-07-01 20:12:39 följande:
    Min dietist sa att sojamjölk att de innehåller baljväxter de visste inte jag de vill inte han att jag ska äta eller dricka eftersom jag är känslig mot de med.
    sojaböna är ju en baljväxt, en av de allra mest allergiframkallande baljväxterna.

Svar på tråden Allergitråden