Mela78 skrev 2011-06-27 22:26:36 följande:
Frågar igen om någon här har några synpunkter, upplevelser (egna eller någon som ni känner) om att resa/leva i Asien med allergier, tänker främst sydostasien, som ni kan dela med er av? (Allergier: ägg, cashew, pistage, soja, baljväxter, tillsatser, skaldjur, lax och en rad frukter o dyl)
När jag Googlade runt ang. ovanstående snubblade på ett par ställen över information om att kakaoallergi skulle kunna vara en korsreaktion på nötallergi (inte att förväxla med att det kan finnas nötter eller spår av nötter i choklad)? Kan detta stämma? Sidorna med denna information var inte alls speciellt tillförlitliga, och har inte kunnat hitta något om detta på tillförligtliga sidor.
för oss skulle det vara för bökigt och nervöst, så vi väljer tyvärr bort asien som resmål för familjen. jag skulle inte kunna slappna av angående kontaminering av nötter & jordnötter i maten, och så är vi ju också känsliga för sojasåser, kokosmjölk, ägg, sädesslag & alla frukter, så det skulle bli för begränsat. jag har rest en hel del i sydostasien själv & med familjen (när sonen var 5 månader), & kommer sakna världsdelen. men ja, vi kan säkert åka senare när barnen är äldre & man vet mer hur pass känsliga de är & de själva kan meddela sig hur de mår. Sydamerika däremot, t ex Brasilien, känns som ett alternativ! de äter mycket grillat, rent, kött.