Allergitråden
Vad har hon för symtom pluttan ? Bella är påverkad.. Mer än Tilde faktiskt!
Men aeriusen tar bort en del i allafall..
Stackars våra små :(
här är det halvmuntert. nästa allergi som uppenbarat sig: potatis. jag får svullen mage & halsbränna av potatis, sonen får svullen mage & matvägrar resten av dagen när han ätit potatis. dottern vete 17, hon är rätt rund men hennes mage verkar blir än rundare efter hon ätit pommes eller chips. och 2 försök med ketchup (efter ett långt tomatuppehåll) på sonen resulterade i 2 tretimmarslånga nattliga uppvak. så ingen tomat i den här familjen.
så. nu återstår ris & quinoa som enda kolhydraterna i vår kost. ev funkar hirs. teff har jag inte kommit till än, & bovete verkar vi få ont i magen av. enda grönsakerna är broccoli & gurka.
nån som har nån reflektion? hur f*n får man en fullvärdig kost på detta? bara ris, kött, olja, broccoli, gurka, typ. har bra mejlkontakt med vår dietist, men har inte pratat ordentligt med henne om de senaste allergierna ännu.
och kan det vara stärkelseallergi vi har? jag har noterat på mig själv att ju mer finfördelat det är, desto mer reaktion. t ex mår jag väldigt illa av potatismjöl, men kokt potatis eller strips ger mest ballongmage & halsbränna. och tapioka mår jag väldigt illa av, & får jättelös mage. samma med majsstärkelse. druvsocker & glukossirap ger ballongmage, ren vete eller annat sädesslag ger diarré men ingen uppblåst mage. etc.
blä. känner snart för att återgå till mina 4 tabletter imodium per dag & käka vad jag vill. och hur fanken gör man när barn med så pass kass mage som vår son (ständigt återkommande hemska blöjor trots väldigt reducerad kost) när de ska bli av med blöjan? barn med förstoppning ger man lactulos & annat, men barn med kronisk diarré? det är ju ordentligt handikappande! fortsätter det så här kommer sonen inte kunna följa med på utflykter med skolan eller göra andra aktiviteter där inte toalett finns nära tillhands. kan man inte ge barn imodium? eller ställer man dem på ständig tavegyldos med hopp om lugnare mage?
Lantani: vår ettåring som reagerar starkt på gräs ger vi nässpray (har glömt namnet) och aerius.