Kavat skrev 2011-08-14 23:33:55 följande:
Håller med. Ta bort majs! Absolut. Köp Santa Marias risnudlar. Finns på Ica. Det går att få ris och hirspasta från Organ på livsmedelshänvisning. En liten eko-affär i Kba brukar ha att köpa pastan.
Ta inte bort all mat på en gång... Testa först att bara ta bort majs och se.
Ta även bort korv och pålägg med "majs", glukossirap osv (leverpastej) med majsstärkelse och se och laga hellre med "rena" kryddor under ett par veckor än grillkrydda och se om hon inte blir bra.
Men ta inte bort nötkött, potatis och annat som du tror att hon tål och se hur hon mår. Mår hon inte bra ändå så får du väl fundera vidare, men eftersom du misstänker majs - ta bort det!
Kan tillägga att min lille fick (tog) ett majskorn på dagen och min mamma gav honom ett bett på fett crochanti (spår av soja, men syskonen tål det) förra torsdagskvällen. Han är fortfarande röd i rumpan (närstintill sårig) och han blev jätte dålig av det lilla. Han bajsar fortfarande jätte löst och "illa" sedan dess. Dock i kombo med ny tand så vet inte helt vad som gav vad. Men så här dålig har han inte blivit av de andra tänderna. Han hade även eksem och sov inte alls bra i flera nätter. Har varit inne på majsallergi tidigare och dragit mig för att provocera (han har hittat majskorn och cornflakes själv några gånger och blivit dålig varje gång). Kan ju vara annat även denna gång (vi var inte hemma) men risken att det ska sammanfalla att han blir dålig varje gång, nje, tveksamt.
tänk dock på att Santa Marias risnudlar innehåller tapioka, som man ju också kan reagera på om man har otur (som vi

). vi har hittat en thailändsk nudelsort på ICA maxi som bara innehåller ris. den är lite tjockare också, så den funkar att bryta i bitar eller klippa/skära efter kokning om man vill ha lite mer makaronliknande. Orgrans ris-hirsspiraler är riktigt bra! den älskar alla tre allergiska i familjen. Orgrans risspiraler är också ok, men blir lätt kladdiga & smuliga. De finns också på ICA maxi hos oss (Uppsala), men också på anvisning.