• tes 75

Allergitråden

LokesMammi skrev 2011-08-05 12:47:35 följande:
    Men vad ska jag då fixa för gröt o välling när jag inte kan berika med althera? Ska träffa läkaren igen i oktober. Får fråga då vad han kan reagera på om det är majs el althera! :/
    oktober låter sent.. du borde få träffa en läkare tidigare apropå utslagen kan jag tycka. plus diskutera om ev byte till Neocate!
  • tes 75

Tootoolah:
    Jag reagerar ofta med ont i munnen av banan, liknande med morot men då mer ont i kombo med att det kliar. Tillagade grönsaker och frukter innehåller inte lika mkt allergener.

• tes 75
    SanTan skrev 2011-08-09 13:17:37 följande:

tes75: Är du bara allergisk mot morot och banan eller har du andra allergier?

Dottern är allergisk mot ägg, jordnötter och hasselnötter. Hasselnöt har hon dock aldrig visat någon reaktion emot, bara på pricktest. Ägg och jordnötter däremot märks när hon får i sig. Ägget börjar dock bli bättre och hon har inte alls lika kraftig reaktion längre.

Kan hon ha pollenallergi så att banan och morot är en korsreaktion av detta? Men hon visade inga tydliga symptom av pollen i våras/försommar....

jag har en massa allergier, men inget som visar sig på allergistest annat än pollenallergi & katt. men jag är känslig mot mjölkprotein, ägg, alla sädesslag, alla baljväxter, majs, tillsatser, typ alla frukter, nötter..

hur är det med äpplen för dottern? det är väl den starkaste korsallergin vad gäller pollen.
  • tes 75
    t0va skrev 2011-08-09 22:41:22 följande:
    Fick kallelse till barnmottagningen nu, tog bara 2månader... och självklart får han tid på sin ettårsdag... *suck* Men då är vi inte hemma så den får jag boka om, är till sköterska och dietist men jag får lite ångest över det där. För dietisten har ju suckat innan när vi pratat på telefon om strulet med ersättningen och sagt att han inte ska äta ersättning efter 6månader och nu blir han ett år och äter det fortfarande. Vi blandar ner det i risvälling till kvällen bla. Han följer sin kurva och går upp som han ska, borde inte det betyda att vi gör rätt med maten? 

Mätte honom hemma nu och det verkar som om han växt ca 4cm igen på lite mindre än 2månader, tidigare har de fått mäta om för han kanske växt 1cm, men de senaste 4 månaderna har han växt ca 8-9cm om jag mätt rätt vilket jag misstänker. Den raketväxten började när vi började med "utan allt", fast nu får han kyckling och sinlacgröt också.

Fast från förskolan har vi inte hört något alls, jag väntar på att avdelningen ska ringa, fick tag på enhetschefen som skulle ge mitt nummer till rätt avdelning men inte ett ljud än och han ska börja om 2 veckor. Känns mer om mer som om jag kommer få fixa med mat åt honom för ordna ett intyg kommer vi inte hinna och jag har ingen aning om hur maten sköts där, om allt är centralkök eller inte.

Tur att det är typ 300m hem. :)

Idag har han varit jättegrinig och ledsen till och från utan "orsak", misstänker att det kan vara för att han lekte med sin tuggleksak och skulle stoppa in den i min mun och sen sin osv. Han ville mata mig och jag äter ju mjölk. Men nu på kvällen så lugnade det ner sig när han fick pannkakor :)

Pannkakor med kräm är en stor favorit.  
    men vilken underlig dietist! det är ju just berika hemgjord välling & gröt med ersättning som man SKA göra! vi får höra tjat om det motsatta, dvs att vi borde börja berika den hemgjorda risvällingen. men det är alltid någon allergisk reaktion eller behov av att testa något annat som kommer emellan..
  • tes 75
    Tillalamm skrev 2011-08-10 20:41:27 följande:
    Å, blir så ledsen för lillens skull. Nu har han haft konstanta eksem runt munnen sedan i juni. Jag har försökt att ta bort och sedan sätta in det jag tror att han reagerar på men det blir ingen direkt skillnad. Det jag vet att han reagerar på är gluten, mjölk, ris, potatis, ägg, soja, citrus, röda bär och frukter samt nötter. Men uppenbarligen är det fler saker eftersom han fortfarande har eksem.

Var hos läkaren idag och de avfärdar hans symptom med att säga "ja, men det är ju bara lite eksem. Ge honom så att han får i sig. Du kan ju alltid smörja runt munnen med kortison. Att han sover dåligt på natten beror nog på att det är varmt. Bla, bla, bla". Jag är övertygad om att plutten helt enkelt har ont i magen och det är därför han vaknar och är ledsen typ 10 ggr per natt.

Läkaren tycker även att vi ska ta bort sådant han reagerar på och sedan prova igen efter någon vecka. Men då får ju stackars lillen aldrig någon paus ifrån sina reaktioner och vi är tillbaka i spiralen med eksem, ond mage och nattvak.

Hur hade ni gjort i mitt fall?
    nu har du kanske skrivit det redan, men äter han majs? majs får mina barn utslag runt munnen av, & extremt dålig mage.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-08-14 23:33:55 följande:
    Håller med. Ta bort majs! Absolut. Köp Santa Marias risnudlar. Finns på Ica. Det går att få ris och hirspasta från Organ på livsmedelshänvisning. En liten eko-affär i Kba brukar ha att köpa pastan.
    Ta inte bort all mat på en gång... Testa först att  bara ta bort majs och se.
    Ta även bort korv och pålägg med "majs", glukossirap osv (leverpastej) med majsstärkelse och se och laga hellre med "rena" kryddor under ett par veckor än grillkrydda och se om hon inte blir bra.
    Men ta inte bort nötkött, potatis och annat som du tror att hon tål och se hur hon mår. Mår hon inte bra ändå så får du väl fundera vidare, men eftersom du misstänker majs - ta bort det!

Kan tillägga att min lille fick (tog) ett majskorn på dagen och min mamma gav honom ett bett på fett crochanti (spår av soja, men syskonen tål det) förra torsdagskvällen. Han är fortfarande röd i rumpan (närstintill sårig) och han blev jätte dålig av det lilla. Han bajsar fortfarande jätte löst och "illa" sedan dess. Dock i kombo med ny tand så vet inte helt vad som gav vad. Men så här dålig har han inte blivit av de andra tänderna. Han hade även eksem och sov inte alls bra i flera nätter. Har varit inne på majsallergi tidigare och dragit mig för att provocera (han har hittat majskorn och cornflakes själv några gånger och blivit dålig varje gång). Kan ju vara annat även denna gång (vi var inte hemma) men risken att det ska sammanfalla att han blir dålig varje gång, nje, tveksamt.
    tänk dock på att Santa Marias risnudlar innehåller tapioka, som man ju också kan reagera på om man har otur (som vi ). vi har hittat en thailändsk nudelsort på ICA maxi som bara innehåller ris. den är lite tjockare också, så den funkar att bryta i bitar eller klippa/skära efter kokning om man vill ha lite mer makaronliknande. Orgrans ris-hirsspiraler är riktigt bra! den älskar alla tre allergiska i familjen. Orgrans risspiraler är också ok, men blir lätt kladdiga & smuliga. De finns också på ICA maxi hos oss (Uppsala), men också på anvisning.
  • tes 75
    Mela78 skrev 2011-08-15 08:11:14 följande:
    Reagera på tapioka, finns det någon koppling till annan allergi måntro? Hittar inget på nätet om allergi mot tapioka och är lite nyfiken.
    jag upptäckte att jag var känslig mot tapioka när jag bakade scones på rismjöl & tapioka & jag vet inte om det hänger ihop med nåt annat, men jag reagerar med kraftigt illamående, uppsvälld mage & blir sedan sittande på toaletten en timme.. potatis, som ju också är en rotknöl, får jag svullen mage av & ibland illamående.
  • tes 75
    Mela78 skrev 2011-08-15 08:11:14 följande:
    Reagera på tapioka, finns det någon koppling till annan allergi måntro? Hittar inget på nätet om allergi mot tapioka och är lite nyfiken.
    tes 75 skrev 2011-08-15 09:33:04 följande:
    jag upptäckte att jag var känslig mot tapioka när jag bakade scones på rismjöl & tapioka & jag vet inte om det hänger ihop med nåt annat, men jag reagerar med kraftigt illamående, uppsvälld mage & blir sedan sittande på toaletten en timme.. potatis, som ju också är en rotknöl, får jag svullen mage av & ibland illamående.
    min teori är att jag (och barnen) har någon form av stärkelseöverkänslighet, eftersom vi reagerar på majs & maizena, potatis & potatismjöl, tapioka.. skumt dock att ris & rismjöl funkar!

Svar på tråden Allergitråden