• tes 75

Allergitråden

Tibell skrev 2011-07-09 23:16:22 följande:

Cars islgass från triumfglass. Visst borde den funka ?
    Men det är något i den som gör att Bella vaknar och är ledsen på kvällarna.. Testat 3 ggr nu så något måste det vara ??

den innehåller väl både ananas & jordgubbe? kan ju vara nåt av det. 
  • tes 75
    tes 75 skrev 2011-06-23 07:32:11 följande:
    Kavat skrev 2011-06-22 21:25:16 följande:
    Usch då...

Egentligen så tror jag inte kroppen behöver kolhydrater alls nästan. Alltså det går ju att äta lchf och de mår ju oftast väldigt bra. Inte för att det kanske är en sådan stor tröst just nu kanske, men men..

Min kille hade ju diarrér och var vädligt lös men av någon anledning blev det bättre när han blev runt 2 och av med blöjan. Fråga mig inte varför. Hoppas att det blir bättre, något måste ni ju kunna få till hjälp. Kram!
    tack för kramar... och ja, man kan säkerligen leva fullgott utan kolhydrater, men det lilla extra goda i livet går ju bort rätt hårt. jag minns vad jag led av att inte kunna äta bakverk med ägg i när jag var liten, & tänker på hur trist det kommer vara för mina ungar att aldrig kunna mumsa loss på nåt kalas. alltid bara äta smuliga rismuffins & torra riskakor

nån som provat att göra glass på rismjölk + rapsolja i glassmaskin? hemgjorrd glass med kokosgrädde har jag lyckats göra med ok resultat, men kokosmjölk är också på vår allergilista numer.
    voila! glass gjord på enbart ris: http://knasigmat.blogspot.com/2011/07/risglass.html
  • tes 75
    Allrona skrev 2011-07-19 20:17:31 följande:
    Det finns några havrekakor och mariekex annars är det sojalecitin i allt som inte innehåller ngt annat hon reagerar på. hon gillar ingen av de kakorna ngt vidare. Klådan verkade i alla fall ha lagt sig snabbt så jag tror hon får sån igen någon gång vid fika så får vi se om det blir samma sak av bara en.

Choklad utan sojalecitin? Köpte en chokladkaka utan sojalecitin när jag gjorde chokladkalender till henne men den kostade 80 kronor så det är inget man köper så ofta Finns det ngn anan chokladkaka uran sojalecitin så tar jag gärna emot tips
    Anthon Bergs choklad innehåller rapslecitin, dock spår av nötter & mjölk..
  • tes 75
    2små2stora skrev 2011-07-26 16:41:12 följande:
    Jag tror jag har hittat en orsak till Williams prickar och ont i magen. Han gnagde på ett äpple igårkväll och i morse när han vaknade var han prickig i hela ansiktet. 

Äpple är det ju i nästan alla fruktpuréer  
    mina barn (och jag) är också känsliga för äpple, & då inte bara i dess färska form. det är ju allmänt känt att man ofta tolererar äpple som värmebehandlats, såsom äppelsaft, -juice, -mos, -puré, -paj.. men vi känner av alla former av äpple. som rå kliar det i mun & svalg, som tillagad blir vi oerhört dåliga i magen. barnen får också eksem av fruktpuréer där äpple ingår.
  • tes 75
    Bokhylla skrev 2011-07-30 20:11:39 följande:
    Funderar på om det finns någon typ av mjölmix man kan använda fast man är veteproteinallergisk. Även allergisk mot majs, soja och baljsläktingar.
    du kan blanda rismjöl & tapioka, det ger helt ok mjöl att göra scones på iaf (minns inte vilka proportioner jag körde, men det var nog 1/5 tapioka tror jag). annars kan man ju använda bovete, t ex så här: http://www.risenta.se/sv/Recept/Lingonbrod/?search_text=&recipe_categories%5B%5D=110&index=0&search=1 annars är det svårt, det är iaf min erfarenhet. vi kan bara äta ris, hirs & quinoa. potatis reagerar vi lite på, men jag brukar använda pofiber & potatismjöl ändå. i min allergimatblogg finns lite recept med ris & potatismjöl/pofiber! (se länk i min sidfot).
  • tes 75
    Bokhylla skrev 2011-07-30 20:11:39 följande:
    Funderar på om det finns någon typ av mjölmix man kan använda fast man är veteproteinallergisk. Även allergisk mot majs, soja och baljsläktingar.
    och här är ett bra tekakerecept, om ni klarar fiberhusk (vilket vi tyvärr inte gör).
  • tes 75
    Tillalamm skrev 2011-07-30 20:42:41 följande:
    Med risk för upprepning - vart köper man tapioka?
    jag har bara hittat i asiatiska butiker, så helt 100 på att det inte är kontaminerat med nåt kan man ju aldrig vara..
  • tes 75
    LokesMammi skrev 2011-08-05 11:20:52 följande:
    Han äter Althera! Han har inte reagerat på den förut! Frågade hans barnläkare om han kunde reagera på den o hon sa nej. :/
    det är laktos i Althera, kanske är den han reagerar på? vår dotter reagerade på althéran, fick lös mage & blev orolig. vi brukade berika den hemgjorda vällingen & gröten med althéra plus att dottern fick althera som nattmål från 9 månaders ålder (då vi förstod att hon var mjölkkänslig) till ett års ålder ungefär. på den tiden gick hon från att ha sovit hela nätter ibland till att vilja ha minst ett nattmål, ibland 2-3. när vi slutade berika välling etc med althera så slutade hon vara orolig om nätterna & har sedan dess inte krävt ett enda nattmål & sover jättebra. nu är hon snart 1,5 år.

så jo, man kan reagera på althera! om det nu var laktosen eller maltodextrinet i den vet vi inte, kanske var det både och. älsklingen87: visst var det så att din yngsta också mådde dåligt av althera?
Svar på tråden Allergitråden