• tes 75

Allergitråden

Kavat skrev 2011-08-15 09:33:57 följande:
    Nä, så där ser inte de vi har köpt ut. Hm, undrar om de har ändrat? Har ni alltid köpt dessa eller finns det en sort till tro?
    de har nog sett ut så där sedan vi började köpa risnudlar, i våras/vintras.
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-08-15 17:48:21 följande:
    Vad som helst förutom majs hade jag velat säga. vad äter vi annars då?
    majs är ju liksom basföda hemma. Usch. Men okej.. majs får gå bort eftersom jag tyckt innan att hon reagerat s å maizena. Sen kan det ju också vara majs som spökar eftersom hon inte verkar klara korvstroganoff, så då kan jag nog ta bort risdrycken som ev källa för då är det väl mer troligt att det är korven.

Inge mer korvar då eftersom alla innehåller druvsocker? Antar att det bara finns druvsocker av majs eller vete?.
    Vad reder man såser med? Krångel! Varje gång nåt mer livsmedel går bort blir man ju helnipprig.
    Nu hade hon dessutom gått ner rejält igen. vet inte hur mycket, andreas var med henne men han sa att det var mycket men att hon iaf vägde lite mer än förr förra vägningen för 2,5mån sen. Nu har jag mer kött på benen när jag tar kontakt med läkaren nästa gång.
    vi äter korv hela tiden, så visst finns det utan druvsocker! här i Uppsalatrakten finns Andersson & Tillman, & hos mina föräldrar i Västerås har jag också hittat nån lokal korv utan allt. så kolla efter lokalproducerat! vi reder sås med rismjöl.
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-08-15 17:48:21 följande:
    Vad som helst förutom majs hade jag velat säga. vad äter vi annars då?
    majs är ju liksom basföda hemma. Usch. Men okej.. majs får gå bort eftersom jag tyckt innan att hon reagerat s å maizena. Sen kan det ju också vara majs som spökar eftersom hon inte verkar klara korvstroganoff, så då kan jag nog ta bort risdrycken som ev källa för då är det väl mer troligt att det är korven.

Inge mer korvar då eftersom alla innehåller druvsocker? Antar att det bara finns druvsocker av majs eller vete?.
    Vad reder man såser med? Krångel! Varje gång nåt mer livsmedel går bort blir man ju helnipprig.
    Nu hade hon dessutom gått ner rejält igen. vet inte hur mycket, andreas var med henne men han sa att det var mycket men att hon iaf vägde lite mer än förr förra vägningen för 2,5mån sen. Nu har jag mer kött på benen när jag tar kontakt med läkaren nästa gång.
    färdiga köttbullar utan allt är t ex Felix ekologiska. supergoda dessutom! på förskolorna i Uppsala har de också köttbullar som är utan allt, så det blir mycket köttbullar för mina barn på förskolan. inte dem emot
  • tes 75
    Maddisen80 skrev 2011-08-15 21:11:40 följande:
    Är det någon som vet vad de finns för mer gluten  och mjölkfria dietpulver jag vet bara fitmeal  och finns de någon näringsdryck som är mjölk och glutenfri ?
    det finns näringsdrycker som är mjölk- & glutenfria som man kan få via dietist. vad jag vet.
  • tes 75
    2små2stora skrev 2011-08-16 13:25:31 följande:
    Efter att ha slutat med färdig barnmat är nu W's prickar som han haft i ansiktet borta. Så nu får jag börja från början igen för att hitta vad det är han inte tål. Det hade ju varit praktiskt om han hade lite utslag i alla fall när han ska till doktorn nästa vecka.
    morot är det ju i princip all färdig barnmat, coh tomat är det i många också.
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-08-16 23:55:38 följande:
    t0va: Alltid roligt när man hittar nya saker så man kan få lite variation!

Kavat: Nepp. Inge lapptest. Winnergård tycker inte vi ska göra det för att Amanda inte har några eksem och när det gäller Alexander skulle vi inte göra det för att hans eksem var för fina. Amanda har börjat få som prickar kring munnen, röda plitor, ibland blir de större och liknar små eksemprickar och de blommade ut för fullt nu efter första lunchen på dagis. Måste ringa och fråga vad de hade i maten idag eftersom det blev så pass mycket sämre.

Ska givetvis ta bort majs ur kosten ett tag för att se hur det går. Struligt bara nu när man måste lägga till ytterligare en sak på listan till dagis, det lär ju uppskattas.
    Angående instinkt har jag ingen för tillfället. Just nu så har jag nog mest intalat mig själv att allt är inbillning, brukar bli så när det blir övermäktigt. Jag menar, hur många allergier kan en och samma unge ha? Hon klarar äta en sak i flera mån och sen helt plötsligt så blir hon dålig? Nä, jag förstår ingenting. Jag måste misstolka signaler eller något.

Jaja.. färdig klagat antar jag. Ska ringa barnmott och Winnergård imorn och hoppas på att någon kan göra någonting annars får jag se om dietisten kan ge klara besked. tack!

Läste något på facebook. Är lilleman dålig?
    Hoppas han är bättre snart!
    kram!
    angående att kunna äta en sak ett tag & sedan bli dålig så är det ju ofta så allergier funkar, att kroppen klarar ett ämne en tid för att sedan ha nått sin gräns så att säga. och nu när ni börjat med den reducerade kosten, har inte majsintaget då ökat markant?

vi märkte av sonens majsallergi just när vi tog bort sädesslagen & gav glutenfri välling & bröd. det fullkomligen sprutade ur baken på honom, och han fick utslag runt munnen. liknande med dottern, hon klarade barnmat med majs i så länge hon åt allt, men så snart vi tog bort sädesslag & mjölk på henne & gav gröt & välling med maizena i så ökade magproblemen & hon klarade inte längre ren majs heller. jag upplever nåt liknande nu, men då efter 35 års intag jag har aldrig reagerat på potatis, men NU när jag äter utan allt (mjölk, ägg, sädesslag, majs, baljväxter, nötter, fisk..) klarar jag inte längre potatis & får en enorm svullen mage som vore jag i sjätte månaden. det är som att kroppen också blir känsligare när den får vila.
  • tes 75
    mithrandil skrev 2011-08-17 21:53:47 följande:
    Ja, precis så är det. Förut åt vi majskorn till maten nån gång ibland. Nu är det majspasta, maizena, majskrokar och i princip majs eller majskolvar till maten dagligen. Majs och ris är det vi äter allra mest. Amanda har precis som du skriver diarre som vägrar ge med sig och dessutom prickar kring munnen som du skrev om din dotter.
    Idag är båda barnen svullna om magen, pruttar hela tiden och Alexander klagar på ont i magen och ont i benen? Kan man få benvärk av allergi eller är det något annat? dessutom har ingen av barnen varit still 3sekunder idag och bara skrikit och bråkat. Hyperaktiva som få. vet  inte om det har med mat eller dagis att göra men nu får det här vara slut annars får de som sagt lägga in oss för jag klarar inte mer. Dagis hade använt maizena som redning så jag tror att du har rätt angående majsen.

Kavat: Får ringa winnergård imorn och böna och be om ett lapptest, annars kanske vi kan få remiss av barnmott. För hon vill verkligen inte gå med på lapptest. har frågat flera gånger. Amanda får sår och blåsor i blöjan, men mest av kisset, inte ofta utav bajs men jag byter direkt hon gjort så det kanske inte hinner ligga mot tillräckligt länge. Hon fick ju också blåsbildning på hela hals/nacke och axelpartiet när hon var ca 8 mån av en mm stor bit ost i halsvecket så hon reagerar ju om hon får det på huden. det har jag dessutom berättat för winenrgård om. Funderar över om inte allergidagis är bäst ändå. Båda barnen blev sjuka av maten de fick från köket både igår och idag. Överjävligt. Det allra bästa hade kanske varit att hoppa över att jobba och stanna hemma men hur ska man ha råd med det när man är ensamstående.

alrro: Tack! :) Ja, jag har ringt barnmott och fick tid tills på fredag. Sköterskan sa att det inte alls var bra med en 700g viktnedgång på en mån med tanke på att hon äter som en häst och att hon upptill fortfarande har 5mål neocate dagligen. Hon sa också att de aldrig borde ha släppt viktutredningen förra gången. att hon tyckte de gjorde det för tidigt innan de hunnit se att hon verkligen hållt sig till sin nya kurva. Men jag vet inte vad de kan göra? Kommer iaf kräva att de ska ta vartenda test de kan för att ta reda på vad som är fel, i värsta fall får de lägga in oss. Kan de göra det? För jag orkar verkligen itne längre.
    jag får ledvärk av bl a majsstärkelse. och blir yr.
    mithrandil skrev 2011-08-17 23:12:14 följande:
    Haha.. ja, jag har nog sagt "jag orkar inet mer" fler gånger under de här 8mån än jag gjort i hela mitt liv men ändå fortsätter man pussla. Jag får inte vårdnadsbidrag. Har hittills varit mammaledig men dagarna börjar ta slut här nu så det är dags att börja jobba. Vi har allergidagis 1,5mil bort så det alternativet finns ju alltid om inte det inte fungerar på deras nuvarande förskola men jag vill helst att barnen ska få gå kvar här hemma eftersom det är här de behöver skaffa sig kompisar och eftersom det är här de kommer gå skolan sen.

Båda barnen älskar kött, men vi äter bara fläskkött just nu. quinoa har vi provat på nån gång bara och det går ner om jag kallar det för ris. Har du några goda maträtter är det bara att tipsa. Alla tips tas tacksamt emot.

vem är du förresten? Du måste vara ganska ny för jag känner inte igen dig?
    Hur många barn har du och vad har de för allergier?
    fläskkött säger du. det är ju ett histaminfrisättande livsmedel, vilket kan ge allergiska reaktioner. jag har t ex slutat äta skinka på frukostriskakan eftersom jag får ont i huvudet & blir yr av det, och de gånger jag äter rent fläskkött eller bacon får jag en enorm tyngdkänsla efteråt, blir matt & får kort stubin ett tag efteråt. tycker mig se samma på sonen, för han har blivit ännu besvärligare än vanligt, kastat saker & bara vrålat utan att kunna berätta vad han är arg på, efter att han ätit fläsk.

• tes 75
    lessismore skrev 2011-08-18 00:12:00 följande:
    mithrandil: Har presenterat mig lite längst ned på sid 1108. Och det absolut bästa tipset jag har är att rulla köttbullar av endast lammfärs och havssalt (lamm är bra aftersom de mest ätit gräs - deras naturliga föda och många klarar därför lamm bra), värma dem föriktigt under lock tillsammans med blandade finskurna grönsaker (blomkål tex) om de tål några grönsaker?, lägg i lite kokt vit quinoa i det varma matfettet som blir över när du hällt upp på tallrik och servera. Quinoa kokar jag på morognen och tar sedan fram som bas i flera rätter under dagen. Kom dock ihåg att hälla hett vatten över quinoan i ett durkslag och sedan skölja den innan du kokar i nytt vatten så att den blir av med bitterämnet på ytan (annars kan de reagera på detta så småningom!). Om du sedan får tid och orkar koka buljong på märgben som du fryser in i små isbitar och kompletterar en måltid med varje dag så tror jag ingen dietist kan klaga:) 

Här står om buljong
    kolhydrater.ifokus.se/articles/4d7179dbb9cb46...

Jag tog dock det säkra före det osäkra och använde bara märgben (utan kryddor) eftersom det viktigaste var att få ett naturlig lättupptagligt tillskott av kalcium. Det brukar finnas märgben att köpa frysta på många livsmedelsaffärer.

Kan tillägga att innan vi fick vår allergiske son var jag vegetarian i 13 år. Har med andra ord fått lära om allt jag visste om mat och kost...
    jag läste din presentation förut & glömde kommentera, men OJ vilket jättejobb du gör med kosten! att göra allt själv, från grunden, med så rena livsmedel som möjligt, det är ju vad man önskar att man gjorde men aldrig orkar genomföra.
  • tes 75
    tes 75 skrev 2011-08-18 06:22:24 följande:
    jag får ledvärk av bl a majsstärkelse. och blir yr.
    mithrandil skrev 2011-08-17 23:12:14 följande:
    Haha.. ja, jag har nog sagt "jag orkar inet mer" fler gånger under de här 8mån än jag gjort i hela mitt liv men ändå fortsätter man pussla. Jag får inte vårdnadsbidrag. Har hittills varit mammaledig men dagarna börjar ta slut här nu så det är dags att börja jobba. Vi har allergidagis 1,5mil bort så det alternativet finns ju alltid om inte det inte fungerar på deras nuvarande förskola men jag vill helst att barnen ska få gå kvar här hemma eftersom det är här de behöver skaffa sig kompisar och eftersom det är här de kommer gå skolan sen.

Båda barnen älskar kött, men vi äter bara fläskkött just nu. quinoa har vi provat på nån gång bara och det går ner om jag kallar det för ris. Har du några goda maträtter är det bara att tipsa. Alla tips tas tacksamt emot.

vem är du förresten? Du måste vara ganska ny för jag känner inte igen dig?
    Hur många barn har du och vad har de för allergier?
    fläskkött säger du. det är ju ett histaminfrisättande livsmedel, vilket kan ge allergiska reaktioner. jag har t ex slutat äta skinka på frukostriskakan eftersom jag får ont i huvudet & blir yr av det, och de gånger jag äter rent fläskkött eller bacon får jag en enorm tyngdkänsla efteråt, blir matt & får kort stubin ett tag efteråt. tycker mig se samma på sonen, för han har blivit ännu besvärligare än vanligt, kastat saker & bara vrålat utan att kunna berätta vad han är arg på, efter att han ätit fläsk.

apropå histaminrelaterad överkänslighet: www.fffa.se/artiklar/Biogenaaminer_fffa.se.ppt (powerpoint) även denna pdf är bra vad gäller översikt över alla sorters allergiska reaktioner: www.lio.se/pages/106736/BTFödoämnesallergi%20hos%20vuxna.pdf
Svar på tråden Allergitråden