• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Tro mig..jag önskar också att man kunde få allergierna svart på vitt! Det är såå otroligt jobbigt när man själv tvekar! Jag tvekar ju än idag på alla dotterns allergier trots att jag ser reaktioner VARJE gång hon får i sig något hon inte tål.
    Mitt hopp ligger hos den nya läkaren nu..att vi kan få remiss till lapptest. För någonstans tror och hoppas jag att åtmindstånde hennes vete och havreallergi kommer synas där!! Det skulle vara en enorm lättnad för vår del!
    Eran läkare kanske har lust att skriva remiss till lapptest ??

Jag skulle nog tolka det som att han fått i sig något han inte tål. Uteslut korn också för säkerhetens skull!!
    Eller har han kunnat äta något med det innan utan att reagera ?

• Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-19 20:49:14 följande:
    Tro mig..jag önskar också att man kunde få allergierna svart på vitt! Det är såå otroligt jobbigt när man själv tvekar! Jag tvekar ju än idag på alla dotterns allergier trots att jag ser reaktioner VARJE gång hon får i sig något hon inte tål.
    Mitt hopp ligger hos den nya läkaren nu..att vi kan få remiss till lapptest. För någonstans tror och hoppas jag att åtmindstånde hennes vete och havreallergi kommer synas där!! Det skulle vara en enorm lättnad för vår del!
    Eran läkare kanske har lust att skriva remiss till lapptest ??

Jag skulle nog tolka det som att han fått i sig något han inte tål. Uteslut korn också för säkerhetens skull!!
    Eller har han kunnat äta något med det innan utan att reagera ?
    nä vi har inte testat korn förut så vi vet inte om/hur han reagerat på korn.

Grejen är den att sonen sällan verkar få tydligt ont i magen när han får i sig sädesslag utan det vi märker det på är att han sover dåligt, blir hård i magen, får ett jävla humör och blir klängig. Det är dock inte så att han är otröstlig och har tydliga symtom från just magen...så det är så svårt. Hade varit enklare om han hade fått tydliga symtom, men just "klängigheten" är en tydlig markör tillsammans med sömnlösheten...
    Det har ju varit ända sedan han var liten. jo vi får utesluta korn också. Tycker bara det är så märkligt att han är så känslig om han nu reagerar på korn.
  • Tibell
    Eli : Kan ju vara så att han är extra känslig nu iochmed att han är förkyld?!?! Och att hans mage kanske inte hunnit läka ordentligt ??
  • Kavat

EL I, det finns inga facit men det finns många anledningar till att din son är känsligare just nu som att hans mage aldrig får vila och att han är förkyld.
    Man får inte svullen mage av förkylning eller utvecklingssprång.

Lita på dig själv. Tror du att det är flingorna så ta bort dem och se om han blir en glad och sovande kille igen. Att han aldrig sover hela nätter kan bero på att han mage aldrig får en chans att läka och bli bra... (Talar av egen erfarenhet, hur sonen beter sig av minsta lilla av sädesslag (damm?) han inte tål...) Min son och din verkar bete sig likadant när de får i sig....

3busfrön, jobbigt när ni inte vet vad det är. Ingen sås till eller något annat som kan ställt till det?

• Tibell

El I : Håller med kavat =) Missade att han har svullen mage så det låter absolut som att han har reagerat på något!! Och som sagt..han är nog känsligare nu pga av förkylningen nu och att magen inte får vila!!

Bakade inte din mamma något med vetemjöl i förra veckan ?? Han kanske har reagerat på allt damm som andats in?? Vi misstänker ju att lillan blivit värre när vi bakat ( tur det inte händer ofta ) så nu har vi slängt vetemjölet här hemma!!!

• Cs mamma

Skriver en rad för jag vill känna mig "normal" vi ska på kalas imorgon så jag bakar och lagar mat som en galning.... det är väl "normalt" en söndagkväll för att man ska bli bjuden på mat och fika dagen efter eller??? *stööööön* Jag är verkligen kräkless på alla allergier just nu, försöker någon avlasta mig och bjuda över på mat/fika så stjälper dom snarare än hjälper för då måste jag imitationsbaka/laga mat och kan inte göra det jag är sugen på

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Eligrabbarna
    Tibell skrev 2010-09-19 21:17:12 följande:

El I : Håller med kavat =) Missade att han har svullen mage så det låter absolut som att han har reagerat på något!! Och som sagt..han är nog känsligare nu pga av förkylningen nu och att magen inte får vila!!

Bakade inte din mamma något med vetemjöl i förra veckan ?? Han kanske har reagerat på allt damm som andats in?? Vi misstänker ju att lillan blivit värre när vi bakat ( tur det inte händer ofta ) så nu har vi slängt vetemjölet här hemma!!!

jo hon bakade bullar i tisdags...o även matbröd med vetemjöl i...hmm just det, tänkte inte ens på det. Jag hade ju funderingar på det tidigare också i o med att han fick röda kinder "utan anledning". Han har haft röda kinder på kvällarna denna vecka men inte direkt dagtid så jag har tolkat det som "trötthet" typ.

Kanske är vetet trots allt då?! Kändes som så otroligt lite för att han skulle reagera på flingorna...

Nä det kan ju tyckas att han aldrig får vila men vi har ju bara gett honom saker han tål sen i somras. Vi har ju tagit bort både havre och råg sedan i somras, så han bara ska få sånt som han tål. Sedan har ju dagis gjort ett misstag för ca 2-3 veckor sedan, men i övrigt har han ju inte fått något konstigt alls. därför tyckte vi inte det var dumt att ge honom de där nya flingorna. Han har ju trots altl varit "fri" från testninng i 2 månader ungefär. Vi är ju väldigt oerfarna gällande sån här "känslig" allergi som sonen verkar ha.

De lekte föresten med sån där deg på dagis i torsdags också...
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-09-19 21:12:43 följande:
    EL I, det finns inga facit men det finns många anledningar till att din son är känsligare just nu som att hans mage aldrig får vila och att han är förkyld.
    Man får inte svullen mage av förkylning eller utvecklingssprång.

Lita på dig själv. Tror du att det är flingorna så ta bort dem och se om han blir en glad och sovande kille igen. Att han aldrig sover hela nätter kan bero på att han mage aldrig får en chans att läka och bli bra... (Talar av egen erfarenhet, hur sonen beter sig av minsta lilla av sädesslag (damm?) han inte tål...) Min son och din verkar bete sig likadant när de får i sig....

3busfrön, jobbigt när ni inte vet vad det är. Ingen sås till eller något annat som kan ställt till det?
    Den enda såsen var oatlys vaniljvisp.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • susieQ

Hej
    Olof ska göra pricktest på torsdag så vi har slutat med aeriusen nu för att det inte ska bli missvisande. Men så blev jag plötsligt osäker på aeromiren och pulmicorten, kan han fortsätta ta dem eller behöver vi göra uppehåll med dem också? Vore väldigt tacksam för svar även om frågan säkert är lite korkad...

• Snutten
    susieQ skrev 2010-09-20 09:01:13 följande:
    Hej
    Olof ska göra pricktest på torsdag så vi har slutat med aeriusen nu för att det inte ska bli missvisande. Men så blev jag plötsligt osäker på aeromiren och pulmicorten, kan han fortsätta ta dem eller behöver vi göra uppehåll med dem också? Vore väldigt tacksam för svar även om frågan säkert är lite korkad...
    Astma medicinerna ska du fortsätta med.
Svar på tråden Allergitråden