• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • JPL

Vi har vait hos läkaren med de två små. För en gångs skull så var vi överens om att D har en pågående reaktion mot något. Annars brukar det vara jag som tycker det och jag som på eget initiativ som utesluter något. Så det är lite blandade känslor nu, skönt att få gehör, trist att han är så dålig att till och med läkaren märker det. Det vore lätt att skylla det på dagis men det har pågått större delen av sommaren också. Själv tycker jag att det inte finns något kvar att utesluta. Vi har ju redan tagit bort alla de vanliga allergenen. Utom baljväxter men det äter vi så sällan att han inte borde vara konstant påvkeran. Idéer någon?

D får bara antihistamin, oftast Aerius, ska vi sluta med det inför lapptestet? Hur tidigt i så fall?

• JPL

Läkaren skrev ut Protopic också förresten. Är den bra?

• Kavat
    JPL skrev 2010-09-20 12:18:06 följande:
    Läkaren skrev ut Protopic också förresten. Är den bra?
    Super!
  • Allrona

JPL- baljväxter innefattar ju även en del e-ämnen. Har ni testat att utesluta dem?

• Cs mamma

JPL

NÄL vill att man helst slutar 14dagar innan. C fick 3 dagar innan och hade dom förstått att det var så tätt hade dom inte tillåtit en testning för dom menar att det då är rätt meningslöst.... nu fick C kraftiga reaktioner iaf så... men det är inget som dom gör för det blir lätt att man då inte vet om det är negativt pga antihistamin eller negativt för att kroppen inte reagerar

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Eligrabbarna

Hur vanligt är det att man reagerar med andra symtom än eksem vid kontaktallergi...eller alltså typ om man bakar med vetemjöl o sen att det yr runt? fått för mig att det mestadels är eksem då men jag kan vara helt ute o segla.

Jag funderar mer o mer på om det inte är så at han är känslig för att man har mjöl hemma...för nu har jag ingen aning om vad han fått i sig ooch har ett hemskt humör o sover dåligt.
    Tror inte direkt på att den minimala mängd korn han får i sig av flingorna ska påverka honom när han kunnat äta både havre och råg utan att reagera på samma vis.

• Cs mamma

Eli C reagerar inte med eksem om det yr i en lokal utan då är det sömn, humör och mage. För att få eksem så jag verkligen ser det och inte bara prickar och den torra huden osv krävs kanske mycket kontakt. Å andra sidan hade jag hellre haft torr hud vid mjölyr i lokal än att halva systemet slås ut och hon förvandlas till trött, gråtane astmatiskt monster

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Eligrabbarna
    Angel Gbg skrev 2010-09-20 19:10:31 följande:
    Eli C reagerar inte med eksem om det yr i en lokal utan då är det sömn, humör och mage. För att få eksem så jag verkligen ser det och inte bara prickar och den torra huden osv krävs kanske mycket kontakt. Å andra sidan hade jag hellre haft torr hud vid mjölyr i lokal än att halva systemet slås ut och hon förvandlas till trött, gråtane astmatiskt monster
    ja absolut det hade jag med! men det är därför jag frågar, för att jag inte vet.

Vi trodde inte alls sonen var så känslig och vi vet ju ännu inte men det är det enda vi kan komma på. Annars vet jag inte vad det tagit åt honom eller varför magen inte blir mindre. Han får ju inte i sig något med vete. Vi är väldigt noga här hemma nu och på dagis är de ju också noga (hänt "olycka" en gång där). Nu är det ju ändå 3 v sedan han fick i sig den där lilla biten macka på dagis av misstag. Då borde det ju inte bli VÄRRE med hans humör och sömn även om det inte är bra än.

Fattar ingenting känns som om allt blir värre och värre bara... önskade att han skulle bli bra nu när vi tagit bort vete. usch känner mig så trött på att han aldrig får må bra! hur fan ska man veta vad han tål och inte!!!
  • Cs mamma

Om det bara blir värre och värre så har ni missat något som han är allergisk mot. Det säger all min erfarenhet! Hur noga vi än vad innan så spelade det ingen roll innan vi fann allt.

• Kavat
    Eligrabbarna skrev 2010-09-20 19:22:03 följande:
    ja absolut det hade jag med! men det är därför jag frågar, för att jag inte vet.

Vi trodde inte alls sonen var så känslig och vi vet ju ännu inte men det är det enda vi kan komma på. Annars vet jag inte vad det tagit åt honom eller varför magen inte blir mindre. Han får ju inte i sig något med vete. Vi är väldigt noga här hemma nu och på dagis är de ju också noga (hänt "olycka" en gång där). Nu är det ju ändå 3 v sedan han fick i sig den där lilla biten macka på dagis av misstag. Då borde det ju inte bli VÄRRE med hans humör och sömn även om det inte är bra än.

Fattar ingenting känns som om allt blir värre och värre bara... önskade att han skulle bli bra nu när vi tagit bort vete. usch känner mig så trött på att han aldrig får må bra! hur fan ska man veta vad han tål och inte!!!
    Eligrabbarna skrev 2010-09-20 18:50:23 följande:
    Hur vanligt är det att man reagerar med andra symtom än eksem vid kontaktallergi...eller alltså typ om man bakar med vetemjöl o sen att det yr runt? fått för mig att det mestadels är eksem då men jag kan vara helt ute o segla.

Jag funderar mer o mer på om det inte är så at han är känslig för att man har mjöl hemma...för nu har jag ingen aning om vad han fått i sig ooch har ett hemskt humör o sover dåligt.
    Tror inte direkt på att den minimala mängd korn han får i sig av flingorna ska påverka honom när han kunnat äta både havre och råg utan att reagera på samma vis.
    Jag tror faktiskt mer på flingorna om han nu inte blir bättre. För vete, råg, korn och havre är ju "släkt" och det finns ju som sagt personer som bara reagera på en sak eller på några eller alla. Vad är det som säger att han inte är allergisk mot vete och korn? Precis som vissa tål ärtor men inte bönor osv.

Och om han bara blir sämre betyder väl i så fall att han blir mer och mer allergisk mot korn och reagerar mer och mer på mindre och mindre mängd.
    Sen är det som vanligt det där med vattenglaset. Lite funkar men misstag med macka, mjöldamm, var det play doh på dagis också? och flingor, ja, där gick gränsen?
    Jag har som sagt ingen aning. Men lite andra tankar i alla fall.
Svar på tråden Allergitråden