• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    Söta Nasse skrev 2010-10-14 13:02:25 följande:
    började introducera mjölk i maten till sonen för en vecka sedan och än så länge har vi inte märkt någon reaktion.

Han har fått smör på smörgås och mjölk i maten även om vi använder ganska lite mjölk i maten numera.

När kan man börja med att även byta ut havredrycken till mjölk?

Han hade ju problem med förstoppning innan och då kanske det tar längre tid innan man ser någon reaktion?

Om han nu klarar av mjölk i maten och så bara han dricker havredryck ska man då fortsätta så eller provoceras kroppen lite hela tiden då att det är bättre att köra helt mjölkfritt?
    Vi började introducera mjölk i somras. Vi gick till väga som ni med mjölk i maten, bregott osv. Siri vägrade konsekvent att äta några rena mjölkprodukter så som yoghurt, ren mjölk osv. Till slut blandade vi i ca 1/3 komjölk i havremjölken. När hon kom upp i mängder så började hon sova VÄLDIGT dåligt osv. Då backade vi och nu gör vi så här: Vi steker i vanligt smör, hon får bregott, leverpastej med mjölk och om vi gör tex mat med matlgrädde så äter hon av det. Hon kan även äta lite glass någon gång ibland. På dagis äter hon sin specialkost. Vi har diskuterat med hennes läkare, som är samma som Blå Myran har till sin dotter, och hon säger att om man kan hitta en balans där barnet mår bra men får i sig lite grann så är det positivt eftersom nya forskningsrön säger att allergin växer bort snabbare om man utsätts för den mängden man tål. Någon form av sensibilisering kan man säga. Hon kan även äta ägg som är bakat i ugnen, som penslat på bulle osv men inte äggrätter som omelett och pannkaka. Läkaren rekommenderade att barnet fortsätter med specialkost på dagis tills dess att de klarar obegränsat med mjölk. Vi har informerat dagis om att vi provocerar men att vi går långsamt framåt och Siri vet att det är vissa saker hon äter hemma men inte på dagis. Men det är hon van vid eftersom vi har haft samma med en del frukter osv. Siris läkare tycker att vi ska ha tidsperspektivet ett år som mål. Då tror hon att Siri kommer att kunna äta tex pannkaka om ett år.
  • Tillalamm

En fråga om gluten och sädesslag om någon vet....

Om man är allerigisk mot sädesslagen, är det alltid gluten man är allergisk mot, eller kan man vara allergisk mot själva sädessalget också?

Om ni förstår vad jag menarTungan ute

• Miralicia
    Tillalamm skrev 2010-10-14 20:36:03 följande:
    En fråga om gluten och sädesslag om någon vet....

Om man är allerigisk mot sädesslagen, är det alltid gluten man är allergisk mot, eller kan man vara allergisk mot själva sädessalget också?

Om ni förstår vad jag menarTungan ute
    Det är två helt olika saker. Glutenet utgör ca 90% av proteinerna i vete och sen finns det andra proteiner som utgör resterande 10% av proteinerna. Vid glutenintolerans är det glutenet som orsakar besvär, medan man vid veteallergi reagerar på de andra proteinerna

En rätt bra artikel som lättfattligt förklarar skillnaden:
    www.matnyttig.se/tidigare-artiklar/17-allergi/23-veteallergi-och-glutenintolerans

Vid veteallergi är man ofta känsligare än om man har glutenintolerans mot proteinrester. Med glutanintolerans kan man oftast använda glutenfria mjölmixer baserade på glutenfri vetestärkelse medan man vid veteallergi oftast får använda mjöler som är naturligt fria från gluten (dvs såna som aldrig innehållit gluten som ris, majs, bovete, teff, soja, tapioka)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-10-14 20:01:27 följande:
    Jag tror aldrig på slumpen när det gäller provoceringar. Åtminstone inte när det gäller andra.
    I kväll har hon klagat över ont i magen Då hade jag 2msk laktosfri grädde utblandat i i drygt 5dl havregrädde och de åt hon kanske 2 msk av. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Söta Nasse

snutten
    okej. sonen vill inte heller ha mjölk, yoghurt eller grädde. Han har ju vant sig vid sin smak nu.

Målet är väl att han skall kunna äta mat med mjölk, men havredrycken kan han ju fortsätta med om han vill och behöver. Det skulle ju bli så mycket enklare med allt då och hans högsta önskan är att kunna äta samma mat som de övriga barnen på dagis nu när han börjar i januari.

Just att dricka vanlig mjölk känns ju inte alls lika bråttom med. Det är ju inte så jobbigt.
    Men att kunna ge honom en mjukglass någon gång ibland och inte behöva kolla frenetiskt på alla innnehållsförteckningar vore skönt både för honom och oss. Sen kommer det ju ta ett bra tag innan man vant över sig på mjölkprodukter igen. Vet ju knappt hur man lagar mat med mjölk i.

• tes 75
    nån som vet hur det är med maltodextrinet i ICAs taco kryddmix?  var kommer det ifrån?
  • cinnamon4

Hej alla med allergiska barn!

Jag är journalist och söker någon som har gjort blodtest för att få diagnos eller för att få veta mer om barnets allergi.

Intervjun kommer bli en artikel som kommer att publiceras på ett globalt hälsoföretags webbsajt. Intresserad? Maila mig på nordqvist.stina@gmail.com

• Molina

Nu behöver jag all hjälp jag kan från er.
    Min dotter har ju mjölkallergi som visas genom kraftiga kräkningar samt andningspåverkan, hon kan få astma anfall..
    Och nu hände det som inte får hända, hon fick isig något med mjölk i när hon va på fsk och resultatet ett elakt astma anfall och nu kräver kommunen att hon ska ha ett sk akutmedicin i utifall det skulle hända igen, troligtvis inte men hon är kvick min lilla dam och hennes läkare säger att hon har ingen livshotande allergi och får inget annat än sin ventoline, vad gör man? Fsk personalen blev ganska skärrade av händelsen och jag&pappan får alltså ingen annan medicin till henne. Tyckte själv allt va otäckt eftersom hon blev så påverkad, har aldrig varit så illa förut.

• Blå Flygare
    Molina skrev 2010-10-15 21:51:42 följande:
    Nu behöver jag all hjälp jag kan från er.
    Min dotter har ju mjölkallergi som visas genom kraftiga kräkningar samt andningspåverkan, hon kan få astma anfall..
    Och nu hände det som inte får hända, hon fick isig något med mjölk i när hon va på fsk och resultatet ett elakt astma anfall och nu kräver kommunen att hon ska ha ett sk akutmedicin i utifall det skulle hända igen, troligtvis inte men hon är kvick min lilla dam och hennes läkare säger att hon har ingen livshotande allergi och får inget annat än sin ventoline, vad gör man? Fsk personalen blev ganska skärrade av händelsen och jag&pappan får alltså ingen annan medicin till henne. Tyckte själv allt va otäckt eftersom hon blev så påverkad, har aldrig varit så illa förut.
    Betapred kan jagförstå att de är sparsamma med, men någon vanlig allergimedicin borde hon ju kunna ta vid sånna tillfällen. Har ingen erfarenhet själv dock, S har ju inga snabba reaktioner.
Svar på tråden Allergitråden