• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona
    Kavat skrev 2010-10-13 20:22:25 följande:
    Din egen magkänsla så klart!

Tyvärr eller vad man nu ska säga... Vi fick höra av två barnallergiläkare att sonen inte kan vara allergisk mot något mer. "Smörgåskex finns det ju ingenting i så det är klart han tål!" "Havre är han inte allergisk mot."

Jahapp och ett tag senare konstaterades havre, vete allergi genom patcht. Men den läkaren sa att det egentligen var onödigt att testa ens, då han på en gång mådde så mycket bättre utan det.
    Tack för svaret. Ja, dottern var ju inte allergisk alls från början enligt läkaren (dock inte samma läkare), sen konstaterades mjölk men mer kan det väl inte vara..... Suck, är så less på att de inte bara kan lyssna och hjälpa till istället för misstro oss. Ska föra matdagbok några dagar för att se om jag kan lista ut vad hon reagerar på. Pluttan måste ju börja växa, jag är övertygad om att hennes dåliga tillväxt beror på allergierna!
  • Snutten
    Allrona skrev 2010-10-13 20:17:06 följande:
    Vi var på barnmottagningen idag. Det positiva var att kostregistreringen visar att hon får i sig tillräckligt med energi och mer därtill så hennes dåliga tillväxt beror inte på det i alla fall. Det negativa var att hon inte får i sig tillräckligt med kalcium och järn så nu blir det mer järnrik mat och kalciumtillskott.

Vi har ju misstänkt att dotter är allergisk mot något mer, just nu utesluter vi mjölk, ägg, soja och baljväxter inkl. släktingar och dessutom röda saker och en del frukt. Jag misstänker att det kan vara havren hon reagerar på eller kanske vete. Men det trodde inte läkaren, han ansåg att eksem inte är ett tydligt tecken på allergi då många har eksem utan att ha allergi och dålig i magen långa perioder är många barn. Suck! Hon har ju eksem precis på de ställen hon har haft varje gång hon får i sig något hon inte tål och har varit dålig i magen i snart två månader och dessutom magknip då och då. Vi hade hoppats på lite hjälp att lista ut vad det är hon reagerar på men icke, de trodde alltså inte ens att det är något mer hon reagerar på. Så vad ska man lite på, läkaren eller sin egen magkänsla?

Äsch, har egentligen ingen fråga, ville bara skriva av mig min frustration över att aldrig bli trodd!
    Gå på magkänslan. Siri var ju inte mjölkallergiker enl läkaren eftersom hon inte kräktes upp vällingen så fort hon hade druckit den trots att hon sov som en kratta, hade konstanta diarrer, hade eksem osv och dessutom var konstaterat ägg och fisk allergiker. Suck!
  • cofiepropp

Hoppsan! Nu var det dax igen.. Lilloppan har återigen fått eksem o nu slog det mig... Hon fick ju en samkis förra veckan samma dag som hon fick utslag där det stod: Kan innehålla spår av ägg... o idag fick hon mosad potatis och jag använde klantigt nog en gaffel som jag använtt till att ösa upp krossat ägg till storasystern.. Kan ju vara ägg hon inte tål... Är det vanligt att mjölkallergiska bebisar även reagerar på ägg??

• Miralicia
    cofiepropp skrev 2010-10-13 20:52:15 följande:
    Hoppsan! Nu var det dax igen.. Lilloppan har återigen fått eksem o nu slog det mig... Hon fick ju en samkis förra veckan samma dag som hon fick utslag där det stod: Kan innehålla spår av ägg... o idag fick hon mosad potatis och jag använde klantigt nog en gaffel som jag använtt till att ösa upp krossat ägg till storasystern.. Kan ju vara ägg hon inte tål... Är det vanligt att mjölkallergiska bebisar även reagerar på ägg??
    Mjölk och ägg är de två vanligaste allergierna hos bebisar/småbarn så absolut inte otänkbart att hon reagerar på det.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Allrona

Hej Miralicia

Jag saknar dina uppdateringar i bloggen. Tittar in då och då efter recept Skrattande

• Miralicia
    Allrona skrev 2010-10-13 20:58:12 följande:

Hej Miralicia

Jag saknar dina uppdateringar i bloggen. Tittar in då och då efter recept Skrattande

Jag vet, jag har inte hunnit/orkat med alls senaste tiden. Skäms
    Skola på heltid och då med sådär 3-4 timmar för restid varje dag som det varit schemalagt i skolan och sen vissa veckor där jag jobbat sådär 75% av heltid utöver skolan. Och sen senaste tre veckorna har jag varit ute på VFU och där växlat med sena kvällar följt av tidiga morgnar samtidigt som jag jobbat nästan alla de andra dagar i veckorna samtidigt som jag haft lite att göra hemma i skoljobbsväg också - så det har kännt som att varje dygn har haft sådär 10 timmar för lite. Obestämd Men nu blir det förhoppningsvis lite lugnare - några veckor framöver i varje fall.
    (Kan väl inte påstå att jag skulle ha haft så värst mycket att tillägga i bloggen heller om jag ser till den matlagning som har utförts här hemma under de här veckorna - knappast några kulinariska mästerverk.)
  • Allrona
    Miralicia skrev 2010-10-13 21:42:11 följande:
    Jag vet, jag har inte hunnit/orkat med alls senaste tiden. Skäms
    Skola på heltid och då med sådär 3-4 timmar för restid varje dag som det varit schemalagt i skolan och sen vissa veckor där jag jobbat sådär 75% av heltid utöver skolan. Och sen senaste tre veckorna har jag varit ute på VFU och där växlat med sena kvällar följt av tidiga morgnar samtidigt som jag jobbat nästan alla de andra dagar i veckorna samtidigt som jag haft lite att göra hemma i skoljobbsväg också - så det har kännt som att varje dygn har haft sådär 10 timmar för lite. Obestämd Men nu blir det förhoppningsvis lite lugnare - några veckor framöver i varje fall.
    (Kan väl inte påstå att jag skulle ha haft så värst mycket att tillägga i bloggen heller om jag ser till den matlagning som har utförts här hemma under de här veckorna - knappast några kulinariska mästerverk.)
    Menade absolut inte att ge dig dåligt samvete utan bara berätta att jag tycker det är kul att läsa din blogg Skrattande
  • Miralicia
    Allrona skrev 2010-10-13 21:58:43 följande:
    Menade absolut inte att ge dig dåligt samvete utan bara berätta att jag tycker det är kul att läsa din blogg Skrattande
    Det tog jag det absolut inte som. Lite dåligt samvete möjligtvis för att jag åtminstone inte skrivit nån rad som meddelande om att bloggen skulle få ligga lite på is några veckor har jag väl redan haft ett tag, men inte orkat/hunnit ta tag i.
  • Allrona

Jag misstänker ju havreallergi på min dotter. Igår när hon kom hem från dagis var hon helt fin runt munnen vilket inte har varit ofta de senaste veckorna, hon har normalt haft både prickar och eksem runt munnen och hakan. När jag kollade vad de hade ätit så var det mannagrynsgröt på morgonen,oftast är det havregrynsgröt eller havreyougurt till frukost för henne. Idag skulle de äta havregrynsgröt till frukost så om hon är prickig och eksemig när hon kommer hem idag så testar vi att utesluta havre trots att läkaren inte alls trodde det. Kanske har det bara blivit för mycket havre så vi kan introducera det snart igen?

Måste ju i så fall informera dagis. Istället för havredryck får hon då risdryck. Istället för havregrynsgröt annan gröt. Men vad ska de ersätta havreyougurten och havregrädden med? De är väldigt måna om att hon ska få äta liknande de andra barnen och hon själv är väldigt medveten om att det ska se lika ut som de andra äter annars protesterar hon. Finns det något utan mjölk, soja +släktingar, ägg och havre som hon kan äta istället för yougurt? Jag har lyckats hitta "grädde" gjord på ris en gång men sen har jag inte sett den i affären mer. Någon som vet vad den kan heta?

• ViFrånLandet
    Allrona skrev 2010-10-14 10:25:07 följande:

Jag har lyckats hitta "grädde" gjord på ris en gång men sen har jag inte sett den i affären mer. Någon som vet vad den kan heta?

Jag såg i Ica Maxis reklamblad härom veckan att ricedream hade en matlagningsgrädde... Kan det vara den?
Svar på tråden Allergitråden