• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Allrona skrev 2010-10-14 10:25:07 följande:

Jag misstänker ju havreallergi på min dotter. Igår när hon kom hem från dagis var hon helt fin runt munnen vilket inte har varit ofta de senaste veckorna, hon har normalt haft både prickar och eksem runt munnen och hakan. När jag kollade vad de hade ätit så var det mannagrynsgröt på morgonen,oftast är det havregrynsgröt eller havreyougurt till frukost för henne. Idag skulle de äta havregrynsgröt till frukost så om hon är prickig och eksemig när hon kommer hem idag så testar vi att utesluta havre trots att läkaren inte alls trodde det. Kanske har det bara blivit för mycket havre så vi kan introducera det snart igen?

Måste ju i så fall informera dagis. Istället för havredryck får hon då risdryck. Istället för havregrynsgröt annan gröt. Men vad ska de ersätta havreyougurten och havregrädden med? De är väldigt måna om att hon ska få äta liknande de andra barnen och hon själv är väldigt medveten om att det ska se lika ut som de andra äter annars protesterar hon. Finns det något utan mjölk, soja +släktingar, ägg och havre som hon kan äta istället för yougurt? Jag har lyckats hitta "grädde" gjord på ris en gång men sen har jag inte sett den i affären mer. Någon som vet vad den kan heta?

BioIsola har risgrädde, men den innehåller en sojasläkting  (carob, samma som E410 johannesbröd/fruktkärnmjöl) och rent personligen tycker jag inte att den tillför ngt till matlagningen. Annars så använder vi (jag) kokosmjölk som ersättning för all grädde alt justerar recept så jag inte använder grädde alls.

Yoghurt är det bara rapsy frutti som finns om du/de inte vill göra själv av Pama minutris.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • JPL

Jag var och handlade i en Coop butik igår och det brukar vi inte göra. Den hade ett stort sortiment av Renée Voltaire och Urtekram och jag kom hem med lite nya saker som vi tålde. Mestadels frukostflingor. Kändes lyxigt och det är ju kul med variation. Ekologiskt och mycket var osötat. Ofta får man ju välja mellan nyttigt/bra och vad som helst som barnen tål. Det står på Voltaire-påsarna att de har nötter i samma lokaler och de är inte sär när-märkta så det är inget för de som är väldigt känsliga.
    Har inte hunnit smaka på allt än men här är lite exempel:
    Flingor: http://www.reneevoltaire.se/produkter/?product=121&e=c  (God och osötad!)
    Snack: www.reneevoltaire.se/produkter/&e=c (Såg inte för än jag kom hem att de innehåller gummi arabicum, så jag chansade och åt dem själv ...)

Och så klassikern med Urtekrams Chokladöverdragna riskakor. Hittar ingen länk tyvärr.

• Allrona
    Miralicia skrev 2010-10-14 10:44:44 följande:
    BioIsola har risgrädde, men den innehåller en sojasläkting  (carob, samma som E410 johannesbröd/fruktkärnmjöl) och rent personligen tycker jag inte att den tillför ngt till matlagningen. Annars så använder vi (jag) kokosmjölk som ersättning för all grädde alt justerar recept så jag inte använder grädde alls.

Yoghurt är det bara rapsy frutti som finns om du/de inte vill göra själv av Pama minutris.
    Googlade Pama minutris och hamnade i din blogg och fick därmed receptet. Skrattande Tack! Rapsy finns väl bara att beställa? Misstänker att jag måste fixa något att ha med till dagis nästa vecka då de redan har gjort sin beställning för veckan så jag får väl prova att göra yougurt på Pama minutris. Finns det att köpa på coop och ica? Står det bland ris eller allergiprodukter?

Vad skönt det är att ha er här i tråden att fråga om allt. Utan er vet jag inte vad jag skulle göra Kyss
  • Allrona
    ViFrånLandet skrev 2010-10-14 10:40:16 följande:
    Jag såg i Ica Maxis reklamblad härom veckan att ricedream hade en matlagningsgrädde... Kan det vara den?
    Åh tack, då ska jag leta efter den i affären. Har bara sett risdrycken tidigare.
  • Söta Nasse

började introducera mjölk i maten till sonen för en vecka sedan och än så länge har vi inte märkt någon reaktion.

Han har fått smör på smörgås och mjölk i maten även om vi använder ganska lite mjölk i maten numera.

När kan man börja med att även byta ut havredrycken till mjölk?

Han hade ju problem med förstoppning innan och då kanske det tar längre tid innan man ser någon reaktion?

Om han nu klarar av mjölk i maten och så bara han dricker havredryck ska man då fortsätta så eller provoceras kroppen lite hela tiden då att det är bättre att köra helt mjölkfritt?

• Miralicia
    Allrona skrev 2010-10-14 12:55:46 följande:
    Googlade Pama minutris och hamnade i din blogg och fick därmed receptet. Skrattande Tack! Rapsy finns väl bara att beställa? Misstänker att jag måste fixa något att ha med till dagis nästa vecka då de redan har gjort sin beställning för veckan så jag får väl prova att göra yougurt på Pama minutris. Finns det att köpa på coop och ica? Står det bland ris eller allergiprodukter?

Vad skönt det är att ha er här i tråden att fråga om allt. Utan er vet jag inte vad jag skulle göra Kyss
    Pama minutris brukar kunna stå på lite olika ställen i olika butiker är mina erfarenheter - ibland bland ris, ibland bland typ vuxenvälling & müsli, ibland "i utkanten" av hyllan med mjöl och bakgrejer ihop med tex skrädmjöl och gyllenmust och ibland bland de glutenfria produkterna så man kan få leta på lite olika ställen ibland  - men det brukar finnas i så gott som alla butiker av Coop, Ica, Willys, Hemköp i varje fall.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora

Har börjat introducera mjölk i annan form än ost till J. Hade i ca 1.5msk i såsen igår (såsen var till 5 personer) Inte märkt någon med ont i magen, lite orolig sömn och vaknade och var ledsen men sa att det var benen som gjorde ont. Vilket inte är helt ovanligt.
    Men hon kliade sig i underlivet och idag så har hon 3 st utslag som påminner lite om finnar. Känns konstigt om det skulle vara en slump att de dyker upp just som vi ger henne mjölk. 

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Kavat
    Söta Nasse skrev 2010-10-14 13:02:25 följande:
    började introducera mjölk i maten till sonen för en vecka sedan och än så länge har vi inte märkt någon reaktion.

Han har fått smör på smörgås och mjölk i maten även om vi använder ganska lite mjölk i maten numera.

När kan man börja med att även byta ut havredrycken till mjölk?

Han hade ju problem med förstoppning innan och då kanske det tar längre tid innan man ser någon reaktion?

Om han nu klarar av mjölk i maten och så bara han dricker havredryck ska man då fortsätta så eller provoceras kroppen lite hela tiden då att det är bättre att köra helt mjölkfritt?
    Skönt att det funkar hitills. När man ska byta ut vete katten.
    Vill ni se hur mycket han tål eller vill ni kunna införa det helt. Konstig fråga kanske. Men ska man provocera för att se om de tål det så behöver man tydligen inte gå så långsamt fram. Men om man vill försöka ge en viss nivå och ha kvar nivån för "alltid" så är det bra att ta det lugnt så att kroppen hinner vänja sig typ. Men samtidigt så är väl tanken att han ska äta och dricka mjölk i fortsättningen så då är det ju bra att öka... Ja, du...
    Tror Blå Myran har bättre koll på det där, så inboxa henne och hör, vet inte hur ofta hon läser här numera.
  • Kavat

JJahapp, nu har lilleman varit 3 dagar på dagis. Och ja, det är superduktiga på alla håll och kanter.. MEN kokerskan sjuk och jag har ingen aning om hur hon i köket är.

Men något har han fått i sig onekligen.. Sen om det räcker att han tagit i något och slickat på fingrarna, ja, jag har ingen aning...

Vi får väl ge det en vecka till och se hur det går, maten han har fått bör han tåla (läst på det själv) men sen i hantering av sallad och annat, jag har ingen aning i och med att det var vikarie två dagar. (Måste komma ihåg att läsa på ananasen så det inte är glukossirap i!!!)  För den har nog ingen tänkt på förutom maken som kom hem och sa att han inte kollat den typ.

Sen ska han ju inte få i sig något alls på dagis som han inte tål, men vi vet ju inte felande länken än.
    Städerskan är annars helt suverän och jätte nogrann, kokerskan toppen osv. Men när det är vikare... ???
    Tycker ju att han inte bör reagera på sin egen pasta, ris eller potatis och denna veckan blev det korv, köttbullar och korv (de hann inte beställa annat) och det läste jag ju själv på i tisdags och såg att det var ok.

Då är det salladen, dålig hygien eller att han slickat på sig själv typ. Eller tallrikar och annat som inte blir rent. Hur funkar det för er andra?
    Vi är på Öppna Förskolan 2-3 dagar i veckan och han har inte kommit därifrån någongång tror jag och sett ut sådär. Hela benen är prickiga och eksemiga och han river sig. Ser ut som gången han fick glukossirap hos mamma så jag tror att det är vete, men...
    Blä!

• Kavat
    2små2stora skrev 2010-10-14 15:01:18 följande:
    Har börjat introducera mjölk i annan form än ost till J. Hade i ca 1.5msk i såsen igår (såsen var till 5 personer) Inte märkt någon med ont i magen, lite orolig sömn och vaknade och var ledsen men sa att det var benen som gjorde ont. Vilket inte är helt ovanligt.
    Men hon kliade sig i underlivet och idag så har hon 3 st utslag som påminner lite om finnar. Känns konstigt om det skulle vara en slump att de dyker upp just som vi ger henne mjölk. 
    Jag tror aldrig på slumpen när det gäller provoceringar. Åtminstone inte när det gäller andra.
Svar på tråden Allergitråden