• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet

Mitt stackars lilla hjärta ser för hemsk ut, som ni ser.. (Han är minst lika röd vid analöppningen och runt pungen) Han fick ananas för första gången kvällen innan detta fula dök upp, kan det bero på det? Eller är det troligare att det är blöjeksem? Tips på hur vi ska råda bot på det?? Jag lider verkligen med honom, han har verkligen ont Rynkar på näsan 

• Mama Law
    ViFrånLandet skrev 2010-10-11 20:50:00 följande:

Mitt stackars lilla hjärta ser för hemsk ut, som ni ser.. (Han är minst lika röd vid analöppningen och runt pungen) Han fick ananas för första gången kvällen innan detta fula dök upp, kan det bero på det? Eller är det troligare att det är blöjeksem? Tips på hur vi ska råda bot på det?? Jag lider verkligen med honom, han har verkligen ont Rynkar på näsan 

aj va det där såg ont ut. stackars liten. ingen aning hur blöjeksem ser ut för det har ingen av mina haft, men samtidigt känner jag  att är det för ananasen så borde det vara mer på huden i övrigt med. Hoppas det lugnar sig fort. Du har ingen vanlig hydrokortison kräm att smörja med så svalkar det och lägger sig lite?
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-10-11 20:29:45 följande:
    Hej tjejer

idag har jag pratat med minstingens allergi/astma läkare och hon tyckte absolut det lät som att lillan hade även astma =/ Hon tyckte inte alls att det var bra att hon låg på 55 andetag/minut trots att hon suttit stilla en längre tid. Och detta tillsammans med att hon rosslar, hostar illa, andas med hela magen+att gropen i halsen sugs in när hon flåsar så illa gjorde att läkaren satte en astmadiagnos på henne..som om inte alla allergierna vore nog =(
    Men hon har haft god effekt av airomiren och blir förhoppningsvis ännu bättre när pulmicorten sätts in
    Dock kunde inte läkaren svara på om det var infekttionsastma eller allergiutlöst astma eller kanske bådeoch.
    Hostan har ju alltid kommit i samband med veteprovocering men om det beror på allergin i sig eller för att hon drar på sig en infektion pga av att kroppen försöker reda ut reaktionerna mot veten är ju jätte svårt att säga.
    Men om det varit allergiutlöst astman borde hon väl blivit bättre direkt efter vi slutat med veten ?? Nu är det 2 veckor sedan provoceringen och det är först nu hon börjar bli bättre!!??

Och i helgen fick vi en omedveten havreprovocering. Det slutade med eksem, 2 h vakentid på natten med en bebis som bara grät pga av magont och förstoppning =/ och då var det verkligen ingen stor mängd. Typ 1 kryddmått
    Suck
    Vad skönt ändå att få diagnos så att hon kan få rätt hjälp.

Jobbigt att hon blev dålig, men det är inte alltid så lätt att undvika allt. 
  • Tibell
    Kavat skrev 2010-10-11 20:54:14 följande:
    Vad skönt ändå att få diagnos så att hon kan få rätt hjälp.

Jobbigt att hon blev dålig, men det är inte alltid så lätt att undvika allt. 
    Nej det är ju såå svårt. Dessutom är hon ett barn som stoppar precis allti munnen =/
  • Tibell
    ViFrånLandet : Usch fy som han ser ut =/ Hade han några tendenser till dessa utslag innan han fick ananas?? Annars kan det vara högst troligt att det är ananasens fel. Kanske ingen allergi i sig med en överkänslighet ?? Det är ju rätt starkt!!
  • ViFrånLandet
    Mama Law skrev 2010-10-11 20:53:32 följande:
    aj va det där såg ont ut. stackars liten. ingen aning hur blöjeksem ser ut för det har ingen av mina haft, men samtidigt känner jag  att är det för ananasen så borde det vara mer på huden i övrigt med. Hoppas det lugnar sig fort. Du har ingen vanlig hydrokortison kräm att smörja med så svalkar det och lägger sig lite?
    Han har några få utslag på resten av kroppen också men det är mer som små torrfläckar och det är inte mer än 5-10 fördelat på hela kroppen...

Hydrikortisonsalva? Hmm, det borde jag ha någonstans tycker jag, att jag inte tänkt på det tidigare! *dumma mig*
  • Mama Law
    ViFrånLandet skrev 2010-10-11 20:59:57 följande:
    Han har några få utslag på resten av kroppen också men det är mer som små torrfläckar och det är inte mer än 5-10 fördelat på hela kroppen...

Hydrikortisonsalva? Hmm, det borde jag ha någonstans tycker jag, att jag inte tänkt på det tidigare! *dumma mig*
    Så ska du inte känna alls, det är inte det första man tänker på när ens lilla har ont och ser ut som han gör.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-10-11 20:50:00 följande:

Ajjj! Det ser även ut som blåsor va? Jag gissar på att urinet och bajset blir så starkt frätande av ananasen ? så att det gör att han reagerar så.
    Min son hade aldrig så mycket prickar (mer än hormonprickarna ) eller så jätte mycket eksem att man reagerade på kroppen men rumpan såg ut sådär om vi missat en bajsblöja. I efterhand har jag fått lära mig att tydligen så fräter inte en helammande bebis bajs. Varför var det ingen som sa det till oss när de andra var små?

Någon kortisonsalva och ett jätte tjockt lager med inotyol efter varje gång ni bytt på honom. Och byt ofta och lufta gärna.
  • ViFrånLandet
    Tibell skrev 2010-10-11 20:59:03 följande:
    ViFrånLandet : Usch fy som han ser ut =/ Hade han några tendenser till dessa utslag innan han fick ananas?? Annars kan det vara högst troligt att det är ananasens fel. Kanske ingen allergi i sig med en överkänslighet ?? Det är ju rätt starkt!!
    Nepp, har var jättefin innan han fick ananasen...
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-10-11 21:02:07 följande:
    Ajjj! Det ser även ut som blåsor va? Jag gissar på att urinet och bajset blir så starkt frätande av ananasen ? så att det gör att han reagerar så.
    Min son hade aldrig så mycket prickar (mer än hormonprickarna ) eller så jätte mycket eksem att man reagerade på kroppen men rumpan såg ut sådär om vi missat en bajsblöja. I efterhand har jag fått lära mig att tydligen så fräter inte en helammande bebis bajs. Varför var det ingen som sa det till oss när de andra var små?

Någon kortisonsalva och ett jätte tjockt lager med inotyol efter varje gång ni bytt på honom. Och byt ofta och lufta gärna.
    Bajset fräter inte om barnen inte har några allergier och helammas skulle det stå.
Svar på tråden Allergitråden