• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • myran82

Tänkte bara fråga en sak, det har inte med sonen att göra utan om mig.

Någon här i tråden som har köldallergi?

Jag lider av det och jag har redan börjat känna av det mycket, i går var vi ute i skogen på förmiddagen (+6) och jag hade fullt med nässelutslag på benen och fingrarna svullnade upp.
    I dag har jag fått börja med underställ och varma vantar.

• Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-10-11 21:13:10 följande:
    Ingen som sagt det till oss heller, men så är inte vårt BVC det bästa heller tyvärr och som förstagångsmamma har man ju ingen koll...
    Inte som andragångs heller.
  • Karolin86

Någon här som gör välling och gröt på pepti junior?

• Lalalong

Myran24
    (sitter på telefonen så kan inte citera)
    Jag får också eksem av köld. Värst är der på händer och fingrar samt på bröstet (ofta nu vid denna tiden när man ännu inte börjat med att knäppa jackan t.ex men det börjar bli dags..). Är det riktigt kallt är det värst på låren. Då är de så jag vill ta något hårt och riva på benen när jag kommer in, för det kliar som in i helsike!! Jag vet inte om det finns nåt att göra... Jag står ut bara. Har haft det så här i 4-5 år kanske så det har kommit i vuxen ålder.

• ViFrånLandet

Måste bara berätta att Gabriel är jättefin i rumpan idag jämfört med de senaste dagarna! Det är fortfarande rött men det är en betydligt ljusare nyans, och såren vätskar knappt  Skrattande Jag bytte blöja på honom vid 23-tiden och då var den riktigt tung av kiss, nu på morgonen var den nästan torr och han ser som sagt mycket bättre ut! Han har knölat en del i natt också men mindre än föregående nätter och han låg faktiskt i sin säng till 6 i morse... Så nu hoppas vi verkligen att det vänder!! Har smort med hydrokortison men inte behövt ge honom någon smärtlindring.

Åter igen: Tusen tack för era tips och råd! Hjärta

• myran82
    Lalalong skrev 2010-10-11 23:38:22 följande:
    Myran24
    (sitter på telefonen så kan inte citera)
    Jag får också eksem av köld. Värst är der på händer och fingrar samt på bröstet (ofta nu vid denna tiden när man ännu inte börjat med att knäppa jackan t.ex men det börjar bli dags..). Är det riktigt kallt är det värst på låren. Då är de så jag vill ta något hårt och riva på benen när jag kommer in, för det kliar som in i helsike!! Jag vet inte om det finns nåt att göra... Jag står ut bara. Har haft det så här i 4-5 år kanske så det har kommit i vuxen ålder.
    Mitt har också kommit i vuxen ålder och det blir värre för varje år. I början kände av det lite smått med att fingertopparna svullnade och sen har det bara blivit värre.
    I år tror jag det kommer bli hemskt när jag redan märker av det.
    Jag har varit i kontakt med vårdcentralen vid några tillfällen men det finns inget att göra säger de. Funderar på att ringa till till allergimottagningen på sjukhuset & rådfråga.
    Jag får även problem av det på sommaren, kan inte bada utomhus utan få utsalg
  • Mama Law
    Kavat skrev 2010-10-11 20:32:49 följande:
    Ni som har vårdbidrag och sökt på nytt. Måste man skriva om hela ansökan på nytt eller går det att skriva typ att allt från tidigare kvarstår men att det här och det här är nytt?
    Glöm inte att ta med den faktiska merkostnaden för ersättningsprodukter inom mejeriet nu får man ju ersättning för hela och inte det schablonbelopp som tidigare varit.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Snutten
    Kavat skrev 2010-10-11 20:32:49 följande:
    Ni som har vårdbidrag och sökt på nytt. Måste man skriva om hela ansökan på nytt eller går det att skriva typ att allt från tidigare kvarstår men att det här och det här är nytt?
    Det är en helt ny ansökan. Alltså måste man skriva om allt och beslutet kan bli ett helt annat. Vi fick ju avslag på vår nyansökan trots större problem med astman osv. De tar inte hänsyn till om man har haft vb tidigare eller inte.
  • Mama Law
    Snutten skrev 2010-10-12 18:26:16 följande:
    Det är en helt ny ansökan. Alltså måste man skriva om allt och beslutet kan bli ett helt annat. Vi fick ju avslag på vår nyansökan trots större problem med astman osv. De tar inte hänsyn till om man har haft vb tidigare eller inte.
    Vi strider som attan för att få högre. Det verkar inte som om de på fk förstår eller har kunskapen vilket arbete vi lägger ner. Här kommer en ny ansökan skickas in trots att vi inte fått beslut än på den som vi skickade in i februari, då vi kommer kunna lägga till lite mer problematik genom intyg från bup.

Har ni överklagat ansökan eller hur har ni gjort?
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Blå Flygare
    myran82 skrev 2010-10-11 22:02:04 följande:
    Tänkte bara fråga en sak, det har inte med sonen att göra utan om mig.

Någon här i tråden som har köldallergi?

Jag lider av det och jag har redan börjat känna av det mycket, i går var vi ute i skogen på förmiddagen (+6) och jag hade fullt med nässelutslag på benen och fingrarna svullnade upp.
    I dag har jag fått börja med underställ och varma vantar.
    Bara köldastma. Har släktingar med köldallergi, men vet inte så mycket om det.
Svar på tråden Allergitråden