• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mama Law

Lider han hemskt av det kanske lite smärtstillande kan hjälpa. Men mycket smörj är bra.
    (ja han skulle ju egentligen ha sovit utan blöja på ett kisskydd men inte så lycket när det är en kille en tjej hade varit lättare.)

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-10-11 21:02:07 följande:
    Ajjj! Det ser även ut som blåsor va? Jag gissar på att urinet och bajset blir så starkt frätande av ananasen ? så att det gör att han reagerar så.
    Min son hade aldrig så mycket prickar (mer än hormonprickarna ) eller så jätte mycket eksem att man reagerade på kroppen men rumpan såg ut sådär om vi missat en bajsblöja. I efterhand har jag fått lära mig att tydligen så fräter inte en helammande bebis bajs. Varför var det ingen som sa det till oss när de andra var små?

Någon kortisonsalva och ett jätte tjockt lager med inotyol efter varje gång ni bytt på honom. Och byt ofta och lufta gärna.
    Ja, på vissa ställen är det som små blåsor, de vätskar också... Har smort honom med locobase repair (tror jag den heter?) i tjockt lagen och ändå läcker det igenom på sina ställen...

Byter blöja stup i kvarten och låter honom lufta så fort det finns en möjlighet.. ska införskaffa inotynol så fort som möjligt!
  • ViFrånLandet
    Mama Law skrev 2010-10-11 21:07:29 följande:
    Lider han hemskt av det kanske lite smärtstillande kan hjälpa. Men mycket smörj är bra.
    (ja han skulle ju egentligen ha sovit utan blöja på ett kisskydd men inte så lycket när det är en kille en tjej hade varit lättare.)
    Det har jag inte heller haft en tanke på... Ska lägga fram en alvedon så jag kan ge honom när/om han vaknar.. Känns dock inte helt lyckat att behöva ge supp men flytande tar han inte Rynkar på näsan
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-10-11 21:04:16 följande:
    Bajset fräter inte om barnen inte har några allergier och helammas skulle det stå.
    Ingen som sagt det till oss heller, men så är inte vårt BVC det bästa heller tyvärr och som förstagångsmamma har man ju ingen koll...
  • Mama Law
    ViFrånLandet skrev 2010-10-11 21:11:40 följande:
    Det har jag inte heller haft en tanke på... Ska lägga fram en alvedon så jag kan ge honom när/om han vaknar.. Känns dock inte helt lyckat att behöva ge supp men flytande tar han inte Rynkar på näsan
    ha mycket locobase repair på den så går det säkert bra. supp går ju endå rätt fort att ge och är ju lättare än att ge flytande till nån som vägrar och ålar. Men det är ju bra att han sover då besväras han ju inte så mycket.
  • ViFrånLandet
    Mama Law skrev 2010-10-11 21:14:54 följande:
    ha mycket locobase repair på den så går det säkert bra. supp går ju endå rätt fort att ge och är ju lättare än att ge flytande till nån som vägrar och ålar. Men det är ju bra att han sover då besväras han ju inte så mycket.
    Det var värre de första dagarna, det är fortfarande lika rött men med salvan på skaver det väl inte lika mycket antar jag... Han har sovit som en kratta sedan fredagsnatten (var då på kvällen han fick ananasen)... Får väl se hur natten blir, hoppas verkligen han får sova ordentligt!
  • Mama Law
    ViFrånLandet skrev 2010-10-11 21:18:39 följande:
    Det var värre de första dagarna, det är fortfarande lika rött men med salvan på skaver det väl inte lika mycket antar jag... Han har sovit som en kratta sedan fredagsnatten (var då på kvällen han fick ananasen)... Får väl se hur natten blir, hoppas verkligen han får sova ordentligt!
    Det håller vi tummarna för.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-10-11 21:11:40 följande:
    Har du en sån lång smal spruta som rymmer 1 mml tror jag? Alltså den är kanske 4 mm tjock och 8 cm lång. Med en sådan kan man få i det mesta har jag lärt mig. Man lägger tpppen på sprutan utanför tandraden långt bak i gommen och sprutar lite i taget och sen så kan man i alla fall på mindre bebisar blåsa lite på dem så sväljer de. Vet dock inte hur länge den sväljreflexen funkar.

Inotyol är toppen till sådana rumpor, det skyddar bättre än Locobase Repair då det lägger sig som ett lock på huden. Zinkpasta kanke skulle funka också * funderar* men vet inte hur det är med sådant där om det är förbjudet idag?
  • ViFrånLandet
    Kavat skrev 2010-10-11 21:21:30 följande:
    Har du en sån lång smal spruta som rymmer 1 mml tror jag? Alltså den är kanske 4 mm tjock och 8 cm lång. Med en sådan kan man få i det mesta har jag lärt mig. Man lägger tpppen på sprutan utanför tandraden långt bak i gommen och sprutar lite i taget och sen så kan man i alla fall på mindre bebisar blåsa lite på dem så sväljer de. Vet dock inte hur länge den sväljreflexen funkar.

Inotyol är toppen till sådana rumpor, det skyddar bättre än Locobase Repair då det lägger sig som ett lock på huden. Zinkpasta kanke skulle funka också * funderar* men vet inte hur det är med sådant där om det är förbjudet idag?
    Vi har en sån spruta, han fick ventoline i den innan han fick inhalator mot astman... Ska genast gå och rota igenom medicinskåpet och bunkra upp inför natten/morgondagen!
Svar på tråden Allergitråden