• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Snutten
    Mama Law skrev 2010-10-12 18:29:55 följande:
    Vi strider som attan för att få högre. Det verkar inte som om de på fk förstår eller har kunskapen vilket arbete vi lägger ner. Här kommer en ny ansökan skickas in trots att vi inte fått beslut än på den som vi skickade in i februari, då vi kommer kunna lägga till lite mer problematik genom intyg från bup.

Har ni överklagat ansökan eller hur har ni gjort?
    Det ligger hos länsrätten nu, Tror inte vi får beviljat och nu är inte Siri lika känslig längre så som hon var när jag sökte för 1,5 år sedan. så nu ligger jag lågt. Får vi det godkänt i länsrätten kommer jag inte att söka nytt igen sedan.
  • Mama Law
    Snutten skrev 2010-10-12 18:56:43 följande:
    Det ligger hos länsrätten nu, Tror inte vi får beviljat och nu är inte Siri lika känslig längre så som hon var när jag sökte för 1,5 år sedan. så nu ligger jag lågt. Får vi det godkänt i länsrätten kommer jag inte att söka nytt igen sedan.
    Va skönt att hon är bättre. Blir kul att höra va länsrätten säger iaf tycker jag.
    Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Kavat

Tack för råden tjejer!

Ska bara försöka få sova någongång så jag orkar tänka.. Börjar känna mig rätt stressad, det ska in om två veckor och tiden som "finns över" är inte så mycket. För jag fixar inte att koncentrera mig och skriva när jag är helt slut i hjärnan efter en lång dag, inte heller när jag ammar. Jag måste få sitta själv i lugn och ro. Så då är det helgen som är kvar och då har man ju annat som måste göras också mellan amning och mat.

Inskolning idag, första dagen. Gick helt ok, men så var ju maken med hela dagen också. Jag är med imorgon och på torsdag också. Har fullt förtroende för kokerskan och köket så jag tror de ska fixa sig. De väljer till en början att göra samma mat till lunch de tre dagarna han är där. Alltså tre olika saker samma vecka, men samma saker varje veckodag. Sen får vi se hur mycket han bryr sig om att han inte får samma som de andra osv. Men många saker har han ju aldrig ätit i och med att det inte finns utan allt, som dagens fiskbullar och morgondagen blodpudding går ju bort.

• JPL
    Kavat skrev 2010-10-11 21:04:16 följande:
    Bajset fräter inte om barnen inte har några allergier och helammas skulle det stå.
    Det där är ju lite av min käpphäst. Min absoluta uppfattning är att mina barn tål sitt bajs om de inte fått i sig något de inte tål. Behöver inte ens skynda mig att byta blöja i så fall (fast det gör man ju ändå om möjlighet finns såklart). Därför gör det mig lite ledsen att se alla trådar och artiklar i tidningar där man tipsar om bästa salvan hit och dit utan att ta upp att man bör ta reda på orsaken också. Det kan väl finnas fler orsaker än allergier, även om jag inte kommer på någon bra just nu.

Sen kan jag  faktiskt inte förstå varför man inte skulle tåla sitt bajs om man får tex ersättning eller har börjat med mat, om det är mat som man tål ?
  • Kavat
    JPL skrev 2010-10-13 10:45:10 följande:
    Det där är ju lite av min käpphäst. Min absoluta uppfattning är att mina barn tål sitt bajs om de inte fått i sig något de inte tål. Behöver inte ens skynda mig att byta blöja i så fall (fast det gör man ju ändå om möjlighet finns såklart). Därför gör det mig lite ledsen att se alla trådar och artiklar i tidningar där man tipsar om bästa salvan hit och dit utan att ta upp att man bör ta reda på orsaken också. Det kan väl finnas fler orsaker än allergier, även om jag inte kommer på någon bra just nu.

Sen kan jag  faktiskt inte förstå varför man inte skulle tåla sitt bajs om man får tex ersättning eller har börjat med mat, om det är mat som man tål ?
    Nej, så sant. Visst borde man tåla bajset om man äter man också. Inte tänkt så långt, men visst borde det vara så.
    Och ja, man kan väl bli lite röd av fukt, blöja och allt, men blåsor, nej...

Det värsta är att ingen sa till mig detta med andra heller. Alla bara oj, då, vad jobbigt att han får blåsor av bajset. Han hade ju mer och värre än dottern, men hon hade ju med... Nu hände det ju inte många gånger eftersom vi var supersnabba med att byta då han blev så illa däran, men usch. Blir ledsen i efterhand när man inser hur många symptom han hade men att ingen lyssnade och tog oss på allvar.
  • JPL
    Kavat skrev 2010-10-13 11:00:25 följande:
    Nej, så sant. Visst borde man tåla bajset om man äter man också. Inte tänkt så långt, men visst borde det vara så.
    Och ja, man kan väl bli lite röd av fukt, blöja och allt, men blåsor, nej...

Det värsta är att ingen sa till mig detta med andra heller. Alla bara oj, då, vad jobbigt att han får blåsor av bajset. Han hade ju mer och värre än dottern, men hon hade ju med... Nu hände det ju inte många gånger eftersom vi var supersnabba med att byta då han blev så illa däran, men usch. Blir ledsen i efterhand när man inser hur många symptom han hade men att ingen lyssnade och tog oss på allvar.
    Kram. Jag förstår vad du menar. Det är ju inte på BVC man lärt sig något värt att veta.
  • Kavat
    JPL skrev 2010-10-13 12:29:55 följande:
    Kram. Jag förstår vad du menar. Det är ju inte på BVC man lärt sig något värt att veta.
    Nepp!
    Fast nu har jag nog världens bästa BVC-"tant"! Vi diskuterar barn och allergier. Skönt med någon som förstår för de har liknamde erfarenheter. Solig
  • Allrona

Vi var på barnmottagningen idag. Det positiva var att kostregistreringen visar att hon får i sig tillräckligt med energi och mer därtill så hennes dåliga tillväxt beror inte på det i alla fall. Det negativa var att hon inte får i sig tillräckligt med kalcium och järn så nu blir det mer järnrik mat och kalciumtillskott.

Vi har ju misstänkt att dotter är allergisk mot något mer, just nu utesluter vi mjölk, ägg, soja och baljväxter inkl. släktingar och dessutom röda saker och en del frukt. Jag misstänker att det kan vara havren hon reagerar på eller kanske vete. Men det trodde inte läkaren, han ansåg att eksem inte är ett tydligt tecken på allergi då många har eksem utan att ha allergi och dålig i magen långa perioder är många barn. Suck! Hon har ju eksem precis på de ställen hon har haft varje gång hon får i sig något hon inte tål och har varit dålig i magen i snart två månader och dessutom magknip då och då. Vi hade hoppats på lite hjälp att lista ut vad det är hon reagerar på men icke, de trodde alltså inte ens att det är något mer hon reagerar på. Så vad ska man lite på, läkaren eller sin egen magkänsla?

Äsch, har egentligen ingen fråga, ville bara skriva av mig min frustration över att aldrig bli trodd!

• Kavat
    Allrona skrev 2010-10-13 20:17:06 följande:
    Vi var på barnmottagningen idag. Det positiva var att kostregistreringen visar att hon får i sig tillräckligt med energi och mer därtill så hennes dåliga tillväxt beror inte på det i alla fall. Det negativa var att hon inte får i sig tillräckligt med kalcium och järn så nu blir det mer järnrik mat och kalciumtillskott.

Vi har ju misstänkt att dotter är allergisk mot något mer, just nu utesluter vi mjölk, ägg, soja och baljväxter inkl. släktingar och dessutom röda saker och en del frukt. Jag misstänker att det kan vara havren hon reagerar på eller kanske vete. Men det trodde inte läkaren, han ansåg att eksem inte är ett tydligt tecken på allergi då många har eksem utan att ha allergi och dålig i magen långa perioder är många barn. Suck! Hon har ju eksem precis på de ställen hon har haft varje gång hon får i sig något hon inte tål och har varit dålig i magen i snart två månader och dessutom magknip då och då. Vi hade hoppats på lite hjälp att lista ut vad det är hon reagerar på men icke, de trodde alltså inte ens att det är något mer hon reagerar på. Så vad ska man lite på, läkaren eller sin egen magkänsla?

Äsch, har egentligen ingen fråga, ville bara skriva av mig min frustration över att aldrig bli trodd!
    Din egen magkänsla så klart!

Tyvärr eller vad man nu ska säga... Vi fick höra av två barnallergiläkare att sonen inte kan vara allergisk mot något mer. "Smörgåskex finns det ju ingenting i så det är klart han tål!" "Havre är han inte allergisk mot."

Jahapp och ett tag senare konstaterades havre, vete allergi genom patcht. Men den läkaren sa att det egentligen var onödigt att testa ens, då han på en gång mådde så mycket bättre utan det.
Svar på tråden Allergitråden