• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    brünnhilde skrev 2010-11-09 10:18:30 följande:
    ... bara en liten uppdatering om någon är intresserad. Efter en enda laktosfri dag verkar pruttarna och raparna vara borta! Kan det gå så fort?
    Ja, vad jag har förstått det ger laktosfri kost effekt samma dag.
  • Blå Flygare
    Rasmus päron skrev 2010-11-09 10:34:57 följande:
    Hello alla kloka!

Dags att be om nya, kloka, råd! Igår fick vi bekräftat att Rasmus är lika allergisk mot ägg som mot vete, han har iofs aldrig prövat ägg utan vi "vet" det bara via prick och RAST. Så nu är nästa uppgift på dagordningen att lyckas med att baka goda tårtbottnar utan "allt". Är det förresten nån här i tråden som råkar sitta på ett recept på goda kanelbullar, även de måste vara utan vete, mjölk och ägg.

Har ni några tankar kring hur man gör nu när det är dags att pröva fisk? jag är ju själv så allergisk så det bara är lax som kan komma på fråga hemmavid men om Rasmus tål det så vill vi ju testa andra fiskar också.... För visst tänker vi väl rätt som tänker börja med feta fiskar före vita fiskar??
    Feta fiskar föra vita, helt rätt. Lax är den mest allergivänliga som fisk, men den är också röd så barn som är känsliga mot röda saker kan reagera på det hos laxen. Det betyder att om han reagerar med prickar runt munnen eller dyl. kan ni ändå testa någon annan fet fisk som inte är röd. Makrill t.ex. Inte i tomatsås då
  • Blå Flygare
    Twixie skrev 2010-11-09 17:50:15 följande:
    Någon som bakat med linfröavkok istället för ägg? Ska man blanda det som man blandar ägg och socker "på riktigt"? Jag blandade bara ut det i smeten lite fort och det lade sig bara som en oljehinna över hela kakan. Den blev aldrig "kakig" utan höll sig så hela tiden i ugnen. God blev den däremot
    Vispa som du gör med socker så det blir ett vitt skum. Som angel säger behöver det extra tid i ugnen. Bäst blir avkoket om man kokar i 3 minuter, och sen kyler ordentligt i kylskåp innan vispning.
  • Rasmus päron
    Blå Flygare skrev 2010-11-09 18:42:10 följande:
    Feta fiskar föra vita, helt rätt. Lax är den mest allergivänliga som fisk, men den är också röd så barn som är känsliga mot röda saker kan reagera på det hos laxen. Det betyder att om han reagerar med prickar runt munnen eller dyl. kan ni ändå testa någon annan fet fisk som inte är röd. Makrill t.ex. Inte i tomatsås då
    Tack! Nu har han fått lite lax idag, lite småpruttig ikväll men det kanske är en tillfällighet... Makrill i tomatsås är ju en utmärkt idé till min tomatälskande son, som har turen att tåla allt som är rött ;)
  • Rasmus päron
    Kavat skrev 2010-11-09 14:56:54 följande:
    Hej!
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b98965p1245620...  gör dem numera med kardemumma och mjölkfritt margarin i. Dock svårt att smeta ur margarinet då degen inte håller ihop. Så sist tog jag flytande. Behövs dock mycket för att de sk bli riktigt goda

Miralicia har lite tårtor i sin blogg. Jag gör tårtbotten som hennes hallofeepaj. utanallt.blogspot.com/search/label/T%C3%A5rta
    Vi testade lax först, vilket rekomenderas, och det är den enda som hittills funkat ok.
    Tack för receptet, nu blir det bullbak i helgen!
  • Mela78
    Dalkulla74 skrev 2010-11-09 18:30:33 följande:
    Mela78: Yosas stora förpackningar, iaf vaniljsmaken är kalciumberikad .
    Tyvärr så ratade dottern den efter första skeden. Vände sig om i stolen och vägrade ens titta på mig. :-/
  • Snutten
    2små2stora skrev 2010-11-09 16:01:28 följande:
    Såg idag på Oatlys hemsida att de har lanserat en havre yoghurt både naturell och med jordgubb.
    Vi har testat den men Siri tyckte den var jätteäcklig och sur. Jag smakade och mycket riktigt var den jättesur. Kostade nästan 30 kr/ liter. Nu har inte vi testat jordgubb för det tål inte Siri utan bara den naturella.

Det finns en vanlig YOSA i halvliters bägare som är kalciumberikad. 
  • 2små2stora
    Snutten skrev 2010-11-09 20:22:48 följande:
    Vi har testat den men Siri tyckte den var jätteäcklig och sur. Jag smakade och mycket riktigt var den jättesur. Kostade nästan 30 kr/ liter. Nu har inte vi testat jordgubb för det tål inte Siri utan bara den naturella.

Det finns en vanlig YOSA i halvliters bägare som är kalciernativ tillumberikad. 
    Den kanske kan funka som alternativ till gräddfil i sås då.

J gillar vanilj yosa med frysta bär i. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • tes 75

någon här som har erfarenhet av majsallergi? vi utesluter fn typ allt (mjölk, sädesslag, baljväxter) ur vår sons kost, utan större resultat, & jag tycker han blir sämre de dagar/dagen efter han ätit majspasta (Sam Mills).

• Snutten
    2små2stora skrev 2010-11-09 20:28:22 följande:
    Den kanske kan funka som alternativ till gräddfil i sås då.

J gillar vanilj yosa med frysta bär i. 
    Det funkar säkert typ som gräddfil för det var lite likt filmjölk. Siri är ju van vid de söta YOSA och gillar inget surt. Vi har ju börjat med lite mjölkprodukter och har försökt med tex delikatess yoghurt men det ratade hon för hon tyckte det var för surt.
Svar på tråden Allergitråden