• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Dalkulla74
    Snutten skrev 2010-11-09 20:22:48 följande:
    Vi har testat den men Siri tyckte den var jätteäcklig och sur. Jag smakade och mycket riktigt var den jättesur. Kostade nästan 30 kr/ liter. Nu har inte vi testat jordgubb för det tål inte Siri utan bara den naturella.

Det finns en vanlig YOSA i halvliters bägare som är kalciumberikad. 
    Aha men då kan det faktiskt falla Martin på läppen ändå . När han var liten och innan vi började med mjölkfri kost så åt han Turkisk yoghurt naturell till mellis. Det är något som han nämner än 3år senare, att han längtar efter det. Däremot lilla fröken 1,5år har inte provat något surt ännu, YOSA ratar hon (som Martin gillar konstigt nog) så det ska bli spännande att se hur hon tar det.
  • Twixie
    Angel Gbg skrev 2010-11-09 17:53:23 följande:
    Jag har bara använt det som normala ägg men då utan att först försökt vispa ihop det med sockret. Dvs allt i byttan och sen vispa tills det blivit smet och sen i formen. Har funkat bra förutom att det tar mycket längre tid i ugnen tycker jag... och man ska gärna köra den på eftervärme 5-10min när den visar på kladdfri sticka för den kladdar ihop en del när den kallnat
    Tack för hjälpen! Ska göra nytt försök idag! Bra att veta att den ska vara inne längre i ugnen! Tack
    (¯`°?.¸ ღ Mammas älsklingar M & M ღ¸.?°´¯)
  • ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2010-11-09 20:29:26 följande:
    någon här som har erfarenhet av majsallergi? vi utesluter fn typ allt (mjölk, sädesslag, baljväxter) ur vår sons kost, utan större resultat, & jag tycker han blir sämre de dagar/dagen efter han ätit majspasta (Sam Mills).
    Vår son är allergisk mot majs. Han reagerar starkt på såvål majskorn med och utan skal samt puré (både köpt och hemmagjord). Har inte provat några mjöler eller pasta baserat på majs än... Hur reagerar din son? Vår får kramper i magen och sår i rumpan, om jag inte missminner mig får han utsalag/prickar runt munnen också, och jättedålig sömn samt taskigt humör. (Kommer att provocera med produkter innehållande majs så småning om, ska till läkaren om ca två veckor så vi får väl se vad hon tycker är lämpligt att börja med på hans långa lista)
  • Miralicia
    ViFrånLandet skrev 2010-11-10 10:09:11 följande:
    Vår son är allergisk mot majs. Han reagerar starkt på såvål majskorn med och utan skal samt puré (både köpt och hemmagjord). Har inte provat några mjöler eller pasta baserat på majs än... Hur reagerar din son? Vår får kramper i magen och sår i rumpan, om jag inte missminner mig får han utsalag/prickar runt munnen också, och jättedålig sömn samt taskigt humör. (Kommer att provocera med produkter innehållande majs så småning om, ska till läkaren om ca två veckor så vi får väl se vad hon tycker är lämpligt att börja med på hans långa lista)
    Ett tips eller vad man ska säga, när du ska börja testa med majs börja med Maizenas majsstärkelse. Detta eftersom stärkelsen innehåller under 0,5g protein/100 g och det är proteinerna som orsakar reaktion. Så eftersom det är så lite protein i stärkelsen (stärkelse är egentligen ren kolhydrat utan protein, men lite "proteinkontaminering" blir det undertillverkningsprocessen) så kan det mycket väl vara så att det kan fungera med majsstärkelseprodukter även om det inte går med rena majskorn/majspuré/rent majsmjöl (som är gjort av hela majskornet). Funkar det med majsstärkelse så underlättar det rätt mycket för bakning och så eftersom du då kan använda såväl Maizena majsstärkelse som Lailas gula mjölmix.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • mummy40
    tes 75 skrev 2010-11-09 20:29:26 följande:
    någon här som har erfarenhet av majsallergi? vi utesluter fn typ allt (mjölk, sädesslag, baljväxter) ur vår sons kost, utan större resultat, & jag tycker han blir sämre de dagar/dagen efter han ätit majspasta (Sam Mills).
    Vår son har mjölk,ägg,soja alla sädesslag och majsallergi.
    Inte förrän vi fick bort majs,och ända ner på majsstärkelse -nivå så försvann hans eksem.
  • ViFrånLandet
    Miralicia skrev 2010-11-10 10:43:26 följande:
    Ett tips eller vad man ska säga, när du ska börja testa med majs börja med Maizenas majsstärkelse. Detta eftersom stärkelsen innehåller under 0,5g protein/100 g och det är proteinerna som orsakar reaktion. Så eftersom det är så lite protein i stärkelsen (stärkelse är egentligen ren kolhydrat utan protein, men lite "proteinkontaminering" blir det undertillverkningsprocessen) så kan det mycket väl vara så att det kan fungera med majsstärkelseprodukter även om det inte går med rena majskorn/majspuré/rent majsmjöl (som är gjort av hela majskornet). Funkar det med majsstärkelse så underlättar det rätt mycket för bakning och så eftersom du då kan använda såväl Maizena majsstärkelse som Lailas gula mjölmix.
    Tack, ska testa det vid ett senare tillfälle Glad Hade tänkt att testa Lailas gula förut men då sonen reagerar kraftigare på majs än på vete provade vi den blå först, och det gick inte alls.. Så då blev jag för feg för att testa den majsbaserade.. Fast bara för att han reagerar på vetestärkelse behöver det kanske inte betyda att han reagerar på majsstärkelse, vad vet jag?

Vad tror/tycker ni erfarna, ska vi prova majsstärkelse innan läkarbesöket? Eller vänta och höra vad hon säger..?
  • tes 75
    ViFrånLandet skrev 2010-11-10 10:09:11 följande:
    mummy40 skrev 2010-11-10 13:02:17 följande:
    Inte förrän vi fick bort majs,och ända ner på majsstärkelse -nivå så försvann hans eksem.
    vår son har hemska diarréer, som blir värre då & då. jag tycker mig se ett samband mellan när han ätit mycket majs/produkter med majs i. innan vi hade konstaterat att han hade mjölkallergi provade vi glutenfritt ett tag med resultatet ÄNNU hemskare blöjor än tidigare. pga majsvällingen & allt majs i glutenfria produkter, kanske? nu när vi kör sädesslagsfritt (har gjort det i snart en månad) så åt han glatt pasta, flingor & bröd med majs i till en början, men nu vägrar han äta dem. 

hans allergiska symptom yttrar sig förutom i diarréer/underliga avföringar med hemsk lukt i eksem (dock är de nästan borta nu när vi utesluter mjölk) & utslag runt munnen. dåligt humör har han också, och väldiga humörsvängningar, men å andra sidan är han 2 år  han sover bra & har alltid gjort, underligt nog, men han vaknar alltid väldigt tidigt. ibland hostar han om nätterna, trots att han inte är förkyld, liksom torrhosta (ingen pipande andning eller slem). men natthostan var också värre förut innan vi slutade med mjölk. förut var han väldigt hyperaktiv, särskilt efter kvällsvällingen, men det är också borta nu efter mjölkuteslutningen.

nåväl, jag ska ta upp detta med majsen om ett par veckor när vi ska till en ny barnallergiläkare som vi inte träffat förut. men jag anar att jag själv har majsallergi, så det känns inte helt otroligt om det är majsen som är boven i dramat att magen inte blir bra trots att vi snart uteslutit allt som barn brukar vara känsliga mot.
  • tes 75
    mummy40 skrev 2010-11-10 13:02:17 följande:
    oh, en fråga! hur gör ni med maltodextrin av majs? det finns ju i typ ALLT.
  • mummy40

Vi har precis börjat testa med just maltodextrin,och det verkar -peppar,peppar gå bra:)Han fick majsallergin bekräftad i  januari  i år.
    Nästa steg blir att baka med Lailas gula,för det hade underlättat enormt....
    Så vi hoppas att det kanske  har börjat gå tillbaka,dock vågar jag inte prova livsmedel med ren majs i än på ett tag...

Svar på tråden Allergitråden