• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • 2små2stora
    Karolin86 skrev 2010-11-11 14:57:20 följande:
    t0va: Vi kör engo mjölkfri gröt man även semper har mjölkfri gröt. Men man kan få recept på pulver man kan göra gröt på, de är samma pulver som man har till ersättning och välling. Men enagos är jag nöjd med och min lill kille älskar den, dock så blir den nästan som soppa och inte så grötig.
    Det är bara att justera mängden vatten så blir den mer grötig. Det är när man har den som smakportioner som den behöver vara lösare.
    J gillade enagos äpplegröt 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Karolin86

t0va: glömde skriva att sempers och enagos finns i dom flesta vanliga butiker. Jag gillade inte sempers för där ska man tillsätta fett själv och de blir bökigt om man ska iväg och sånt

• t0va

Tackar då ska vi kolla lite i affärerna, för nu är jag övertygad om att han fortfarande har problem med mjölken. Idag har han varit så kinkig och riktigt ledsen och spände kroppen som i båge efter att han ätit, precis som det var förut. För att inte tala om kräkningarna, jag har bytt 5 bodys nu sen 10 tiden... precis som förut. På mjölkfritt så har det gått med samma body hela dagen. 

• Karolin86

3busfrön: de klara inte min sons mage av, då kissar han nästan inget för då suger gröten upp vätskan när den kommer till tarmen. Dricka mer klarar han inte då kräket han tyvärr. Och när man blandar enligt anvisningarna på paketet blir de verkligen som soppa.

• Kavat
    t0va skrev 2010-11-11 15:06:50 följande:
    Tackar då ska vi kolla lite i affärerna, för nu är jag övertygad om att han fortfarande har problem med mjölken. Idag har han varit så kinkig och riktigt ledsen och spände kroppen som i båge efter att han ätit, precis som det var förut. För att inte tala om kräkningarna, jag har bytt 5 bodys nu sen 10 tiden... precis som förut. På mjölkfritt så har det gått med samma body hela dagen. 
    Då har du enligt min mening satt diagnosen. Jag hade inte fortsatt provocera.
  • t0va
    Kavat skrev 2010-11-11 15:20:23 följande:
    Då har du enligt min mening satt diagnosen. Jag hade inte fortsatt provocera.
    näe det blir inget mer med den saken får hoppas att magen inte blir helt åt fanders, jag tycker han sitter och pruttar mer än vanligt, har klämt större delen av eftermiddagen. Men det är ju svårt att bedöma också, men det känns som om han är mer gasig. 

Tänkte meddela bvc det och se om de fixar en remiss pronto som de lovade annars så gör de på föräldrastödet det. Men bvc får en chans för de kan jag få tag på fortare.  
  • Shea 1

WTF!!!!!

Jag skriver inte här så ofta, men jag brukar läsa. Det var min son som fick en kraftig allergisk reaktion, förmodligen på jordnöt, för någon månad sedan, jag trodde att han skulle dö för mej.

Idag var vi på bvc på 2,5 årskontroll och då bad jag sköterskan dra ut provresultaten på de tester vi gjorde i maj (Detta för att jag ville ha med dem på allergiutredningen som vi ska på i december) Då, i maj,  hade han väldigt stora eksembesvär och jag krävde prover. Har tjatat och varit besvärlig redan innan och alltid blivit idiotförklarad/nonchalerad.

När jag får pappret i handen så stod det positivt provresultat på IgE FX5. Läkaren har sagt till mig att det inte hade visat något.

DET RÄCKER MED ATT GOOGLA för att jag ska få reda på att man vid  positivt svar ska gå vidare med provtagning av mjölk, ägg, fisk, vete, sojabönor och jordnötter.

JÄVLA GUBBE!!! Ursäkta språket, ta inte illa upp, men hade han gjort det han skulle så kanske vi hade sluppit den här fruktansvärda upplevelsen. Det var ju inte bara allergireaktionen i sig utan även min egen chockreaktion efteråt samt att sonen numer är livrädd för att äta massor av saker..

• saffe
    Mela78 skrev 2010-11-11 14:49:51 följande:
    Vår dotter har inte sädelslagsallergi, men svarar iallafall.
    Förskolan köper in de produkter som behövs, vissa beställer de tillsammans med vanliga beställningen till andra barn, andra produkter får de åka till matvaruaffären för att de inte finns i sortimentet och går inte att beställa. Hos oss lagas huvudmåltiden inte på förskolan, brödet kommer från olika bagerier. Resten tillagas av kokerska på förskolan. Jag krävde att få ett möte, fick tre. Det har gått över förväntan, de har anpassat i stortsätt allt jag bett om. Vi fick kompromissa på en punkt: att vi hämtar dottern innan mellanmål den dagen de serverar kokt ägg, vi fick välja vilken fast dag i veckan detta skulle vara, förskolan ser till att avdelningen storstädas den dagen efter stängning.
    Tack för svar! Då verkar det ju som att jag inte ska behöva åka runt o handla det dom behöver själv.. Men baka bröd lär jag nog få göra, men det är jag ju van vid! Skönt att er förskola storstädas efter att dom serverat ägg, det är nog det jag är mest orolig för. Men jag hoppas dom kan hoppa över ägg dom dagar mina barn är där.
  • 2små2stora

Är det verkligen nödvändigt att regelbundet servera ägg till mellis på fsk? Den enda gången som de serverar ägg på dotterns fsk är när de äter påskbuffé.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Mela78
    2små2stora skrev 2010-11-11 18:41:01 följande:
    Är det verkligen nödvändigt att regelbundet servera ägg till mellis på fsk? Den enda gången som de serverar ägg på dotterns fsk är när de äter påskbuffé.
    Här verkar det vara det tyvärr. De kan inte ens tänka sig att sluta servera det under den korta period dottern går där eller ens tills som vi tror att allergin vuxit bort åtminstone såpass mycket att vi vågar ha henne i samma rum som det äts kokt ägg i.

Men förutom det här med ägget så anstränger de sig för att det ska bli bra och kommer med många bra förslag på rutiner för att få det att fungera.

Vi har nu mjölkprovocerat den här veckan, kommit upp i två deciliter kokt laktosfri mjölk i välling utan något som talar för reaktion, hon har snarare blivit bättre i hyn om något. Hur mycket "ska" de tåla innan man kan vara helt säker på att allergin vuxit bort? Är dock själv rätt så säker på att mjölkallergin har vuxit bort. Hur gå vidare från laktosfri till vanlig?
Svar på tråden Allergitråden