• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mama Law

Idag ska det äntligen fattas beslut i mitt vårdbidragsärende. Det är på tiden, håll en tumme eller två att det blir en höjning som de föreslog i kommuniceringen.

Bara jag får beslutet ska jag skicka in nästa ansökan får se om den ska ta lika lång tid, Förhoppningsvis så blir det inget glapp iaf.

22 Nov läggs W in för utredning på Sachsska Barnsjukhuset i Stockholm hoppas på nåt vis att man ska komma fram till någonting som underlättar för w och oss. De vill iaf att vi ska diskutera om att testa saker som inte gett utslag på blodproverna.

W mår inte bra just nu utan ser mest ut som en röd fotboll i ansiktet hela tiden. Huden är sönder kliad och irriterad. Misstänker att det är årstiden men är jobbigt att se honom så här.

Hoppas att det är bättre med era små! 

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • tes 75
    mummy40 skrev 2010-11-10 21:02:29 följande:
    Vi har precis börjat testa med just maltodextrin,och det verkar -peppar,peppar gå bra:)Han fick majsallergin bekräftad i  januari  i år.
    Nästa steg blir att baka med Lailas gula,för det hade underlättat enormt....
    Så vi hoppas att det kanske  har börjat gå tillbaka,dock vågar jag inte prova livsmedel med ren majs i än på ett tag...
    hur gör ni med mellanmål & frukost? vår son vill inte äta riskakor, men ibland äter han Oldanas spröda risbröd. bröd bakat på Lailas gula eller majsmjöl vägrar han äta (så länge det inte är typ söta muffins), så även om han tål majs så är brödutbudet lite skralt. just nu äter han hemmagjord välling på risdryck & rismjöl + rapsolja till frukost (ratar gröt, smörgåspålägg, mjölkproteinfri ersättning), men man vill ju gärna att han får i sig lite mer varierat.
  • Allrona

Tes - i utanallt-bloggen finns det recept på yougurt gjort av minutris. Det kanske kan vara något att testa till frukost.

• Cs mamma

MamaLaw: Jag hoppas ni får det vb ni förtjänar, jag avundas dig inte! Jag hoppas ni dessutom får hjälp på Sacherska.

C fyller 4 på måndag så här städas det och snart ska jag börja baka, dessutom ska jag på vbsamtal imorgon...

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • ViFrånLandet
    tes 75 skrev 2010-11-11 06:43:00 följande:
    hur gör ni med mellanmål & frukost? vår son vill inte äta riskakor, men ibland äter han Oldanas spröda risbröd. bröd bakat på Lailas gula eller majsmjöl vägrar han äta (så länge det inte är typ söta muffins), så även om han tål majs så är brödutbudet lite skralt. just nu äter han hemmagjord välling på risdryck & rismjöl + rapsolja till frukost (ratar gröt, smörgåspålägg, mjölkproteinfri ersättning), men man vill ju gärna att han får i sig lite mer varierat.
    Vår son äter frukt (banan, äpple, päron) eller Oldas risbröd med bordmargarin och leverpastej (Willys egna bredbara) till mellis, med risdryck till. Frukosten består av gröt gjord på nutra, rismjöl och olja. Till det får han päronpuré och risdryck. Ingen vidare variation här heller med andra ord... 

Tänkte dock prova bovetelimpa, finns recept i K Kavats blogg! Kanske är något för er att testa också, jag tycker då ingredienserna ser ok ut Glad
  • t0va

Nu har jag gjort en provokation, han fick en halv matsked med babysemp nu på morgonen för han var på strålande humör och har sovit bra inatt. ca 30min senare så var han mer kinkig och fick profylac och åt 220ml... då hade han ätit 3timmar innan och i vanliga fall äter han max 180ml då, och så kom kräkningarna. 

Nu sitter han i gungan och så får vi se om det blir någon mer effekt, kör på med våra vanliga förmiddagsrutiner med leka, frukost, gunga ev. sova. Så det inte blir några konstiga beteenden för att han blir övertrött eller liknande.

Pratade med sköterskan igår på föräldrastödet och hon blev så arg när hon hörde vad läkaren hade sagt. Sen sa hon att bvc-sköterskan hade ringt veckan innan och sökt henne. Det sa inte bvc-sköterskan till oss i måndags. JAg blir så sur när de går över vårat huvud. Men sköterskan hade inte fått tag på henne än så vi vet inte vad det gällde.

Byta BVC är vi pågång med i alla fall och det tyckte de på föräldrastödet var en bra idee.  

• Karolin86

Hejsan. Tänkte försöka få våran två åring att dricka mjölk(mjölkfri) vilken är godast? Han är väldigt kräsen och drack bara vatten sina första två år, men nu dom senaste två månaderna dricker han juice, vill gärna dra ner på de med tanke på allt socker och tänderna. Han får kalktabletter så kalk i mjölken är inte jätte viktigt, han äter även mkt kött.

• Allrona

Karolin86 - jag tycket Ica solhavre är godast men mina barn gillar även carlhamn risdryck som är lite sötare i smaken.

• Karolin86

Tack:) tråkiga är att de är så stora förpackningar, blir mkt att slänga om dom inte dricker de. Vad är bästa att baka med? Testade att gör sås med rismjölk de var ingen hit, kör med med otaly grädde och allt blir jättegott.

• mummy40
    tes 75 skrev 2010-11-11 06:43:00 följande:
    Vår son gillar inte dom stora riskakorna ,men dom små som finns i sortimentet småfolk.
    Annars är det oldanas risbröd här med.
    Jag bakar oftast matbröd efter det receptet som står på "fiberhusk" påsen,och med ungefär lika delar ris-teff-och bovetemjöl och lite sirap i med..Det är det brödet han ätit bäst av.
    Smoothies,pannkakor på risdryck,kokosmjölk, med blandning av rismjöl, potatismjöl, bovetemjöl,bakpulver går också bra.Till frukost äter han numera Sempers mjölkfria gröt som jag blandar med risdryck,olja och fruktpure.
    Men visst är det enformigt.....Vissa dar vill jag bara kräkas på eländet.Gråter
Svar på tråden Allergitråden