• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Dalkulla74

Karolin86: Min son gillar med ICAs solhavre bäst eller i stort sett uteslutande den ska jag väl säga. Alternativet här hemma är endast OATLYs havredryck. OATLY har minitetror och undrar om inte även ICA har det på sin solhavre nu tro..? OATLYs Imat är fantastisk tycker vi med, det finns ingen som kan komma och säga att maten inte smakar gott, eller att de märker av att vi har ersättningsprodukter för komjölk i vår mat .

• Cs mamma

När ni talar frukost... min dotter är 4 på måndag och dricker Neocate på morgonen. Jag får ändå tjata i henne för att hon ska dricka 3dl och ibland går inte ens det ner.  Jag har ingen aning hur man ska få dom till en normal och mer långsiktig frukostrutin

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Karolin86

Dalkulla74: jasså, i mjölk? De har jag inte sett, får nog kolla upp de. Tänkte testa den nya yoggin som otaly kommit med

• saffe

Hej! Tänkte höra med er som har barn som går på dagis.. Kan dom köpa in vilka produkter som helst eller har dom bara vissa produkter? Får ni köpa in själva och lämna till dagis? Bakar ni eget bröd i de fall det inte finns nåt att köpa? Mina barn ska börja dagis i mitten på januari, men jag har inte fått klartecken till 100 % att dom får gå där jag sökt. Jag har talat om flera ggr att dom är allergiska, men ingen verkar intresserad av att veta vad dom kan göra för att underlätta. Dom säger bara att det inte är några problem och att dom har haft barn med dom allergierna. Men grejen är ju den att det är ju skillnad på att ha ett barn med mjölkallergi, ett med veteallergi och ett annat med äggallergi mot att ha ett barn som är allergisk mot allt det. Blir ju en väldig skillnad på matlagning... Men jag får väl ringa själv och be att få prata med kokerska och personal... Tänkte bara hur ni andra har det, vad man kan begära av dom. Å andra sidan vet jag inte om jag vill att det ska bakas åt mina barn i samma lokaler som dom bakar med vetemjöl och ägg...

• Dalkulla74

Karolin86: OATLY vet jag med säkerhet att de har både den blå havremjölken samt chokladhavredryck på små tetror med sugrör. Lite osäker på ICAs solhavre dock, minns inte och kan inte hitta info på nätet nu heller när jag söker.  Men iofs så vet jag inte om det blir något billigare att köpa 3st småtetror kontra en hel liter, det kanske är ung samma pris. Bra att ha med på utflykter mm är de iaf

• Mela78
    saffe skrev 2010-11-11 14:22:51 följande:
    Hej! Tänkte höra med er som har barn som går på dagis.. Kan dom köpa in vilka produkter som helst eller har dom bara vissa produkter? Får ni köpa in själva och lämna till dagis? Bakar ni eget bröd i de fall det inte finns nåt att köpa? Mina barn ska börja dagis i mitten på januari, men jag har inte fått klartecken till 100 % att dom får gå där jag sökt. Jag har talat om flera ggr att dom är allergiska, men ingen verkar intresserad av att veta vad dom kan göra för att underlätta. Dom säger bara att det inte är några problem och att dom har haft barn med dom allergierna. Men grejen är ju den att det är ju skillnad på att ha ett barn med mjölkallergi, ett med veteallergi och ett annat med äggallergi mot att ha ett barn som är allergisk mot allt det. Blir ju en väldig skillnad på matlagning... Men jag får väl ringa själv och be att få prata med kokerska och personal... Tänkte bara hur ni andra har det, vad man kan begära av dom. Å andra sidan vet jag inte om jag vill att det ska bakas åt mina barn i samma lokaler som dom bakar med vetemjöl och ägg...
    Vår dotter har inte sädelslagsallergi, men svarar iallafall.
    Förskolan köper in de produkter som behövs, vissa beställer de tillsammans med vanliga beställningen till andra barn, andra produkter får de åka till matvaruaffären för att de inte finns i sortimentet och går inte att beställa. Hos oss lagas huvudmåltiden inte på förskolan, brödet kommer från olika bagerier. Resten tillagas av kokerska på förskolan. Jag krävde att få ett möte, fick tre. Det har gått över förväntan, de har anpassat i stortsätt allt jag bett om. Vi fick kompromissa på en punkt: att vi hämtar dottern innan mellanmål den dagen de serverar kokt ägg, vi fick välja vilken fast dag i veckan detta skulle vara, förskolan ser till att avdelningen storstädas den dagen efter stängning.
  • t0va

Om vi ska börja med mjölkfri gröt finns sånt i mataffären eller är det apoteket där med som gäller? Han är 3månader nu så det är ju från 4mån gröt vi är ute efter. 

• 2små2stora
    t0va skrev 2010-11-11 14:52:41 följande:
    Om vi ska börja med mjölkfri gröt finns sånt i mataffären eller är det apoteket där med som gäller? Han är 3månader nu så det är ju från 4mån gröt vi är ute efter. 
    Semper har en mjölfri risgröt som finns i vanliga butiker
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Karolin86

t0va: Vi kör engo mjölkfri gröt man även semper har mjölkfri gröt. Men man kan få recept på pulver man kan göra gröt på, de är samma pulver som man har till ersättning och välling. Men enagos är jag nöjd med och min lill kille älskar den, dock så blir den nästan som soppa och inte så grötig.

• Karolin86

Dalkulla74: tänkte mer små mjölkpaket eftersom vi inte vet om han gillar de och sen är de bara han som kommer dricka de antagligen. Ska snart till affären och se vad jag hittar. Men vilken använder man när man bakar då?

Svar på tråden Allergitråden