• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare

Nu har vi fått besked om VB. Vi hade 1/4 för S men sen vi är säkra på att hon tål mjölk o ägg har vi sökt om. Vi får inte på enbart henne, men tillsammans med A. Vi får ingen merkostnad. Så bye bye ersättning från TH, men jag är glad att beslutet gäller från denna månad som beslutet togs så vi slipper betala tillbaka till TH.

Känns lite konstigt att få mindre nu när S för första gången har regäla eksem och vi smörjer helkropp 4 ggr/dag, men det ska ju vara tillfälligt...

• Kavat
    Mela78 skrev 2010-11-11 19:59:06 följande:
    Och så hade jag tänkt fråga om jag ska gå från laktosfri till låglaktos och sen till vanlig? Ska jag fasa över eller byta rätt av? (vill verkligen undvika diarréer! )
    Försiktigt, jag skulle börjat med kryddmått vanlig mjölk första dan och sen halv tsk, en tsk osv. Efter ett par veckor är du uppe i bara vanlig. Men jag skulle nog skippat låglaktos helt utan kört på så här tills du bytt ut allt laktosfritt mot vanlig. Lättare att ha koll då och du kan fortsätta med samma mängder som tidigare.
  • Tibell

blää här hemma har minstingen reagerat på något, alternativt att reaktionen från helgen fortfarande sitter i !
    Hon stoppade ju en laktritsbit i munnen som vi efter lite möda fick ut ( detta var i söndags )! Hon hann ju såklart få i sig lite grand och efter en dryg timme kom eksemet !
    Dagen efter kom diarrén och det blev sängklädesbyte+dusch för lillskrutt! Sen dess har hon bajsat 3 ggr varje dag, löst och frätande. Nu har hon fått små sår på rumpan och vi gör inget annat än smörjer!
    Kan en reaktion verkligen sitta i så länge eller kan tänder orsaka dessa frätande bajsblöjor ??
    Hon är ju i regel alltid förstoppad så det här med diarré på henne är verkligen ovanligt. Hon har ju fått tänder innan utan diarré utan blir snarare ännu mer förstoppad när tänderna kommit!
    Dessutom har hon mer eksem nu! Mannen ( som går pappaledig ) hävdar att hon inte ätit något nytt så jag får väl lita på honom

• Mela78
    Tibell skrev 2010-11-11 20:04:21 följande:
    blää här hemma har minstingen reagerat på något, alternativt att reaktionen från helgen fortfarande sitter i !
    Hon stoppade ju en laktritsbit i munnen som vi efter lite möda fick ut ( detta var i söndags )! Hon hann ju såklart få i sig lite grand och efter en dryg timme kom eksemet !
    Dagen efter kom diarrén och det blev sängklädesbyte+dusch för lillskrutt! Sen dess har hon bajsat 3 ggr varje dag, löst och frätande. Nu har hon fått små sår på rumpan och vi gör inget annat än smörjer!
    Kan en reaktion verkligen sitta i så länge eller kan tänder orsaka dessa frätande bajsblöjor ??
    Hon är ju i regel alltid förstoppad så det här med diarré på henne är verkligen ovanligt. Hon har ju fått tänder innan utan diarré utan blir snarare ännu mer förstoppad när tänderna kommit!
    Dessutom har hon mer eksem nu! Mannen ( som går pappaledig ) hävdar att hon inte ätit något nytt så jag får väl lita på honom
    Här har en del reaktioner varat uppåt en vecka eller mer, just diarréer kan sitta i. Stackars lite!
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-11-11 20:02:06 följande:
    Försiktigt, jag skulle börjat med kryddmått vanlig mjölk första dan och sen halv tsk, en tsk osv. Efter ett par veckor är du uppe i bara vanlig. Men jag skulle nog skippat låglaktos helt utan kört på så här tills du bytt ut allt laktosfritt mot vanlig. Lättare att ha koll då och du kan fortsätta med samma mängder som tidigare.
    Tack! Hon tål inte soja, guar eller liknande. Hittade bara en laktosfri yoghurt som skulle kunna fungera just pga guar i vår affär. Vet inte om det finns fler. Det var en naturell, så det går ju att smaksätta själv.
    Känns helt konstigt, för ett år sedan senast reagerade skruttan med världens diarréer, eksem och sömnlösa nätter när sonen råkade spilla te med mjölk i. Nu är vi uppe i flera dl mjölk i intag utan reaktion. Är så spänd av förväntan, det riktigt pirrar i magen samtidigt som det känns för bra för att vara sant!
  • Blå Flygare

Liten varning för tzatziki. Jag trodde det var namnskyddat och köpte Lindahls. Läste dock på det innan vi skulle äta, och det innehöll ÄGG. Nu tål just vi det, men om det är andra här. Andra intressanta ingredianser var guarkärnmjöl, majsstärkelse och senap??

• tes 75
    Allrona skrev 2010-11-11 08:33:29 följande:
    Tes - i utanallt-bloggen finns det recept på yougurt gjort av minutris. Det kanske kan vara något att testa till frukost.
    ViFrånLandet skrev 2010-11-11 10:20:46 följande:
    Vår son äter frukt (banan, äpple, päron) eller Oldas risbröd med bordmargarin och leverpastej (Willys egna bredbara) till mellis, med risdryck till. Frukosten består av gröt gjord på nutra, rismjöl och olja. Till det får han päronpuré och risdryck. Ingen vidare variation här heller med andra ord... 

Tänkte dock prova bovetelimpa, finns recept i K Kavats blogg! Kanske är något för er att testa också, jag tycker då ingredienserna ser ok ut Glad
    mummy40 skrev 2010-11-11 13:40:47 följande:
    Vår son gillar inte dom stora riskakorna ,men dom små som finns i sortimentet småfolk.
    Annars är det oldanas risbröd här med.
    Jag bakar oftast matbröd efter det receptet som står på "fiberhusk" påsen,och med ungefär lika delar ris-teff-och bovetemjöl och lite sirap i med..Det är det brödet han ätit bäst av.
    Smoothies,pannkakor på risdryck,kokosmjölk, med blandning av rismjöl, potatismjöl, bovetemjöl,bakpulver går också bra.Till frukost äter han numera Sempers mjölkfria gröt som jag blandar med risdryck,olja och fruktpure.
    Men visst är det enformigt.....Vissa dar vill jag bara kräkas på eländet.Gråter
    tack för tips.

en fråga till; har ni fått majsallergi konstaterat via blodprov, lapptest eller uteslutning-provokation?
  • Blå Flygare
    Angel Gbg skrev 2010-11-11 13:48:08 följande:
    När ni talar frukost... min dotter är 4 på måndag och dricker Neocate på morgonen. Jag får ändå tjata i henne för att hon ska dricka 3dl och ibland går inte ens det ner.  Jag har ingen aning hur man ska få dom till en normal och mer långsiktig frukostrutin
    3 dl låter som stor mängd att få ner på morgonen. Jag klarar inte det själv ens, och jag är inte för smal Visserligen är neon tunn, men det blir ju ändå stor volym. Funkar det att hon får i sig mer neo andra tider om det är dagsbehovet som är för litet? Om det är att hon inte står sig skulle jag byta ut en del av neon mot något matigare. Macka av något slag, kanske bakad på potatis för att mätta bra?
  • Cs mamma
    Blå Flygare skrev 2010-11-11 21:29:18 följande:
    3 dl låter som stor mängd att få ner på morgonen. Jag klarar inte det själv ens, och jag är inte för smal Visserligen är neon tunn, men det blir ju ändå stor volym. Funkar det att hon får i sig mer neo andra tider om det är dagsbehovet som är för litet? Om det är att hon inte står sig skulle jag byta ut en del av neon mot något matigare. Macka av något slag, kanske bakad på potatis för att mätta bra?
    Det är just där ekvationen inte går ihop. Jag får inte i henne varesig macka (hon äter ingen form av mjukt bröd) eller frasbröd/riskaka eller dyl så där på morgonen. Gröt tittar hon bara skeptiskt på, kräm eller flingor vägrar hon. Inte heller frukt. Försökt med lite matigare smoothie men nada.

Dagis klagar på att hon har noll energi på förmiddagen och att hon inte verkar stå sig men hon äter inte heller sin förmiddagsfrukt?! Lunchen petar hon och eftermiddagsmellis brukar vara cornflakes, torra som snacks och inget mer. När jag hämtar kl 15 är hon enligt sig själv dödshungrig och äter gärna en liten smoothie på ca 1.3dl men sen är det nog och även om hon kan säga att hon är mer hungrig så vill hon inte ha mat eller något.

Jag skulle behöva finna den ultimata frukosten som är typ 1.5dl och mättar helst i 8timmar som hon inte har ro eller vad jag ska säga att äta på dagis och det är väl ungefär så länge som det är från frukosttid tills middagen står på bordet igen hemma
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat
    Mela78 skrev 2010-11-11 20:12:27 följande:
    Tack! Hon tål inte soja, guar eller liknande. Hittade bara en laktosfri yoghurt som skulle kunna fungera just pga guar i vår affär. Vet inte om det finns fler. Det var en naturell, så det går ju att smaksätta själv.
    Känns helt konstigt, för ett år sedan senast reagerade skruttan med världens diarréer, eksem och sömnlösa nätter när sonen råkade spilla te med mjölk i. Nu är vi uppe i flera dl mjölk i intag utan reaktion. Är så spänd av förväntan, det riktigt pirrar i magen samtidigt som det känns för bra för att vara sant!
    Nu hoppas jag att jag minns rätt, men Verums är utan guar. Dock ej de små drickypughurtarna. Tyvärr är de ju dock fettsnåla...
    Härligt, håller tummarna!
Svar på tråden Allergitråden