• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ViFrånLandet

Måste höra med er kloka... Är det någon mjölsort man ska undvika om man reagerar på vetemjöl? Eller är det "fritt fram" att använda andra typer av mjöl? (Han tål rismjöl, bovete och teff)

Sen en annan fundering: Hur är det med apelsin, nektarin och allt vad de små heter? Är det vanligt att reagera på det? Har hittills inte vågat prova, tänker mig att det är rätt stark om inte annat..?

Har förresten köpt hem både korv och färdiga köttbullar som lilleman tycks tåla, gissa om jag blev lycklig! Skrattande 

• Kavat
    Miralicia skrev 2010-11-12 11:11:50 följande:
    Sagolikas soppor (blåbär, nypon & skogsbär) innehåller bara modifierad potatisstärkelse, citronsyra & C-vitamin utöver bär, vatten & socker
    O B S ! O B S ! O B S !

Ja, skit också! Så är det Ekströms färdiga soppor funkar ju inte, väl??? Minne som en guldfisk. Sagolika är de vi alltid köper i soppväg.
  • Kavat
    2små2stora skrev 2010-11-12 11:09:13 följande:
    När jag har läst på ekströms i butiken så har det varit guar i dem. den endas som J kan äta färdig är provivas nypon. Det är bara Extra Prima nyponsoppa som verkar vara ren.
    Tack! Jag är knasig idag. Skäms Vi köper ju alltid Sagolika.
     TACK för ni har koll på mig!!!
  • mummy40
    ViFrånLandet skrev 2010-11-11 22:49:18 följande:
    Vi har konstaterat via provokation... Har aldrig medvetet uteslutit majs, bara märkt reaktion när han fått det i sig... Har inte testat det på varken prick, rast eller lapptest så har ingen aning om det skulle ge utslag eller inte.
    Vi gjorde lapptest.och det var lika stark reaktion som på allt det andra:(
    Innan hade jag ju märkt att han hade ont ,förstoppad samt att eksemen inte försvann trots att vi tagit bort allt det andra han var allergisk mot.
  • Kavat
    ViFrånLandet skrev 2010-11-12 11:20:21 följande:

Måste höra med er kloka... Är det någon mjölsort man ska undvika om man reagerar på vetemjöl? Eller är det "fritt fram" att använda andra typer av mjöl? (Han tål rismjöl, bovete och teff)

Sen en annan fundering: Hur är det med apelsin, nektarin och allt vad de små heter? Är det vanligt att reagera på det? Har hittills inte vågat prova, tänker mig att det är rätt stark om inte annat..?

Har förresten köpt hem både korv och färdiga köttbullar som lilleman tycks tåla, gissa om jag blev lycklig! Skrattande 

Vi kunde inte använda Saltå Kvarns produkter då de inte kunde garantera att de inte gått i samma produktion som annat. Sonen reagerade på deras majsmjöl...

Men allt särnär märkt är ok. Risenta och GoGreens brukar vara det. Så leta överkryssat ax.
  • Mela78

Var köper ni dessa soppor från Sagolika? Jag har inte hittat någon soppa utan guar/liknande i våra affärer.

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-11-12 11:35:33 följande:
    O B S ! O B S ! O B S !

Ja, skit också! Så är det Ekströms färdiga soppor funkar ju inte, väl??? Minne som en guldfisk. Sagolika är de vi alltid köper i soppväg.
    Är guar i deras saftsoppa i varje fall, gissar på liknande i övriga soppvarianter
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Cs mamma

Tack för alla förslag jag ska ta upp med dietisten om calogen.

Har suttit idag med min vbtant så inom en månad så får vi se vad vi får för beslut. Jag skiter ärligt i om dom sänker mig bara jag får på minst 3år

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
Svar på tråden Allergitråden