• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Mama Law
    Angel Gbg skrev 2010-11-12 12:47:56 följande:
    Tack för alla förslag jag ska ta upp med dietisten om calogen.

Har suttit idag med min vbtant så inom en månad så får vi se vad vi får för beslut. Jag skiter ärligt i om dom sänker mig bara jag får på minst 3år
    Jag håller tummarna hårt!!!! Skulle tas beslut i mitt ärende igår. Ringde kundservic idag för att se om de gjort de men enligt henne såg det inte ut som om det skulle ha gjorts. Försöker få tag på min handläggare men hon är tydligen sjuk. Ringde till handläggaren som skrivit kommuniceringen men inget svar då mailade och inte ett svar på det heller än.

Gissa om man tappar hoppet!!!

Leo -03 Wiking -05 Alvin -06 Towa -07
  • Allrona

Angel - min dotter äter calogen Det är ett pulver som man tillsätter i mat och/eller dryck. Det innehåller om jag minns rätt fett och kolhydrater ( el var det proteiner). Det innehåller däremot inga vitaminer osv. Min dotter får pulvret i all mat och även i risdryck som hon dricker varm istället för välling. Risdrycken blir då lite tjockare och mer mättande. Hon får calogen för att hon inte går upp i vikt.

• Cs mamma
    Allrona skrev 2010-11-12 13:42:50 följande:
    Angel - min dotter äter calogen Det är ett pulver som man tillsätter i mat och/eller dryck. Det innehåller om jag minns rätt fett och kolhydrater ( el var det proteiner). Det innehåller däremot inga vitaminer osv. Min dotter får pulvret i all mat och även i risdryck som hon dricker varm istället för välling. Risdrycken blir då lite tjockare och mer mättande. Hon får calogen för att hon inte går upp i vikt.
    Jo jag har pratat med dietisten nu och nej det var inget för oss då vi behöver näringen inte bara kcal utan hon tyckte bättre att köra 2 flarror Neo om inte annat
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • 2små2stora
    Angel Gbg skrev 2010-11-12 14:40:03 följande:
    Jo jag har pratat med dietisten nu och nej det var inget för oss då vi behöver näringen inte bara kcal utan hon tyckte bättre att köra 2 flarror Neo om inte annat
    Men om hon nu är slut på energi redan på fm så behöver hon ju kcal också.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • mummy40
    Angel Gbg skrev 2010-11-12 14:40:03 följande:
    det finns ju calogen extra som innehåller både protein,vitamin och mineraler nutricia.se/calogen-extra/
  • Kavat
    mummy40 skrev 2010-11-12 16:11:33 följande:
    det finns ju calogen extra som innehåller både protein,vitamin och mineraler nutricia.se/calogen-extra/

Innehåll per 100 ml

400 kcal 5,0 g protein från mjölkprotein och vassleproteinhydrolysat 40,3 g fett från raps- och solrosolja 4,5 g kolhydrat från sackaros

Calogen Extra är naturligt fri från gluten och laktosreducerad.

• Kavat
    mummy40 skrev 2010-11-12 16:24:11 följande:
    Oj,ursäkta, vad fel det blev.:(
    Det  är därför det är så bra att vi är fler. Hjärta
  • Cs mamma

Vi ska nu försöka att hon dricker lite Neo till frukost och sen ska dom ge ett riskex och försöka med Neo i glas som extramellis efter frukten runt 9:30-9:45. Dagis kommer älska mig! Sen ska vi börja med Lomudal GI som måste ges ca 15min innan varje mat/måltid. Och så en ny inhalationsmedicin så det blir ytterligare en inhaltion på dagis dvs det kommer bli 3 planerade på 5timmar.... WOW vad älskad jag kommer bli... Tur i oturen att FK inser det orimliga? eller gör dom det som utförsäkringen snart är ett faktum. *suck*

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Blå Flygare
    Angel Gbg skrev 2010-11-11 22:07:36 följande:
    Det är just där ekvationen inte går ihop. Jag får inte i henne varesig macka (hon äter ingen form av mjukt bröd) eller frasbröd/riskaka eller dyl så där på morgonen. Gröt tittar hon bara skeptiskt på, kräm eller flingor vägrar hon. Inte heller frukt. Försökt med lite matigare smoothie men nada.

Dagis klagar på att hon har noll energi på förmiddagen och att hon inte verkar stå sig men hon äter inte heller sin förmiddagsfrukt?! Lunchen petar hon och eftermiddagsmellis brukar vara cornflakes, torra som snacks och inget mer. När jag hämtar kl 15 är hon enligt sig själv dödshungrig och äter gärna en liten smoothie på ca 1.3dl men sen är det nog och även om hon kan säga att hon är mer hungrig så vill hon inte ha mat eller något.

Jag skulle behöva finna den ultimata frukosten som är typ 1.5dl och mättar helst i 8timmar som hon inte har ro eller vad jag ska säga att äta på dagis och det är väl ungefär så länge som det är från frukosttid tills middagen står på bordet igen hemma
    Usch och blä. Har är matsituationen på dagis? Är hon rädd för att få i sig saker hon inte tål? Suktar hon efter andras mat? Har maten blivit en för stor grej?

Det låter ju lite som vi hade med S, om än inte riktigt lika illa. Det som hjälpt mest är att vi gett täta måltider. Då räckte det med laktulos GI 4 ggr/dag fast vi gav mellis många ggr/dag.
    Ska kolla vår låda, S tar den inte längre (hade ingen effekt) och det är nästan en full låda, men jag vet inte datum på den.
    Millykex och choklad i fickan jämt
Svar på tråden Allergitråden