• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Matsituationen på dagis är väl hmm ok men hon äter inte. Hon pillar och petar och säger sig inte hinna. Fast hon vet att maten kommer hemifrån får hon ofta ändå ont i magen osv. Andras mat är väl inget direkt problem men allt tar för mycket kraft och energi och det ger merjobb för både mig och lärarna. Dom är inte superglad med allt extrajobb det innebär som resurs inte är klart ännu... dvs dom har NOLL hjälp från kommunen

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Cs mamma

Nu är jag så trött att jag bara vill gråta. Fick nyss veckobrevet från dagis och hittills har situationen denna termin varit en aning kaotisk men nu börjar det nå löjliga nivåer.
    Ibörjan hade vi inte en huvudlärare utan den rollen hade vi en lärarassistent som fyllde, en mycket kompetent kille (kallar honom B) som jobbar som resurs i alla klasser på förskolan. Assisterade honom var en tjej (vi kallar henne C) utan egentlig lärarutbildning eller så men hon var bra så ok. Tanken var att så snart rollen som huvudlärare fylldes skulle C jobba som assistent tis-fre och B mån.
    För 2 mån så fylldes rollen som huvudlärare av vi kan kalla henne A. Utbildad lärare men verkar osäker i sin roll. Rollen som assistent hade C.
    Efter A jobbat i 2 v så blev hon opererad så hon var sjuk i en månad. Då hade vi B och C samt säkert 4 olika vik. Bland annat kom D in en ung tjej men verkar ha huvudet på skaft.
    Sen så ändrades allt igen och C skulle jobba som assistent mån-tis + tors-fre och B skulle vara ons.
    För 2v sedan fick vi veta att C inte skulle ha klassen alls utan B skulle vara As assistent alla dagar.
    NU kommer mail igen...
    A jobbar alla dagar.
    B måndag, onsdag, torsdag eftermiddag och fredag
    C tisdag och torsdag förmiddag
    D måndag och onsdag

Är det konstigt att inget funkar? Är det konstigt att dom går på knäna och C mår piss och inte äter eller sover? Jag blir så förbannat less så jag vill bara skrika!!! Om det ovan verkar kaos så kan jag säga att jag säkerligen missat en tur eller två i hur det varit så det är inte en överdrift utan bara det jag minns och vet till 100% men jag vet att jag glömt något.

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • t0va

Angel: tufft, jag fattar inte varför sånt ska strula så mycket. Själv har jag varit i den svängen som assistent i skolan och det ska alltid vara problem. Är så synd för de som lider är ju barnen, hoppas det löser sig för er. 

En sak jag funderade på, när vi börjar med riktig mat åt theo är det viktigt att inte använda samma träskedar som vi har till matlagning osv? Än så länge är det ju bara mjölk som han reagerat på, vi har visserligen inte testat mer än lite gröt än så länge. Eller räcker det att man diskar sakerna?

Idag har han varit så trött, han sov 7 timmar i sträck och sen 3 till och var bara vaken 2 för att sen sova 4 och somna när vi var på stan också i 2 timmar. Han som nästan aldrig sover mer än 1 timme totalt på dagen. Sambon funderade på om det inte kan vara för att gårdagen var så tuff för honom med mjölkprovkationen. Idag har han varit glad och pigg igen :D 

• Cs mamma

Både trä och plast är porösa material så det måste vara egna för allergikerna. Även teflonpannor och andra nonstickbeläggningar är porösa

• t0va

tackar, jag tänkte önska mig en ny mixer i julklapp men då behåller jag nog den gamla till oss ett tag, vi använder massa mjölk i våran matlagning och jag vet att sambon inte är bäst på att diska alla gånger. Sen är båda av oss allergiska och överkänsliga mot enhel del så risken att sonen har fler allergier känns som rätt så stor. Kör heldre då med det säkra för att utesluta att han får i sig ämnen från våran mat tills vi testat och sett om han reagerar på något mer. 

• Slippy

Hej Hej! Tänkte baka mjölk- och äggfria lussekatter nästa helg. I mitt vanliga recept är det både ägg (4 st.) och mjölkprodukter. Mjölkprodukterna är ju lätt att byta ut, men hur gör jag med äggen? Brukar byta ut mot bakpulver när jag bakar t.ex. sockerkaka och dyl. men funkar det att göra så även med lussekatterna? De recepten jag hittade på allegimat.com innehåller inte bakpulver. Det ena innehöll kesella och det andra frutty (antar att dom menar rapsy?). Kesella funkar ju inte och fapsy frutti kan jag inte få tag på. Nån som har nåt annat alternativ?

• Slippy

slant lite på tangenterna, menar så klart Rapsy frutti (inte fapsy )

• Cs mamma
    Slippy skrev 2010-11-13 09:30:54 följande:
    Hej Hej! Tänkte baka mjölk- och äggfria lussekatter nästa helg. I mitt vanliga recept är det både ägg (4 st.) och mjölkprodukter. Mjölkprodukterna är ju lätt att byta ut, men hur gör jag med äggen? Brukar byta ut mot bakpulver när jag bakar t.ex. sockerkaka och dyl. men funkar det att göra så även med lussekatterna? De recepten jag hittade på allegimat.com innehåller inte bakpulver. Det ena innehöll kesella och det andra frutty (antar att dom menar rapsy?). Kesella funkar ju inte och fapsy frutti kan jag inte få tag på. Nån som har nåt annat alternativ?
    Jag bakade lussekatter förra året och då även naturligt glutenfria och sojafria och av 3 bak blev ett bra (det första) och dom andra blev kassa.

Det recept jag hade var med kesella och jag gjorde då en mix av pofiber och vatten som jag lät svälla och sen tog samma mängd som kesellan men som sagt varierande resultat.

Ägg kan man i mjuka kakor ersätta med linfröavkok (då ska man ha dom lite längre i ugnen) eller fiberhusk  då tycker jag det blir bättre. Eller om man använder NoEgg/Loprofins äggersättning.
    Endast ersätta med bakpulver har jag aldrig testat men det är väl mest för att vi inte heller har riktigt vetemjöl så jag är rädd det inte skulle orka resa sig alternativt smaka apa med mer bakpulver....
    Någon kanske har mer erfarenhet annars är det tyvärr bara öva öva öva och berätta för oss andra hur det går så knäcker vi nog snart nöten i tråden
  • Dalkulla74

Slippy: Jag brukar göra helt vanlig vetedeg + saffran då när jag gör lussekatter. Ägg i mitt recept är endast för pensling och det går lika bra att pensla med havremjölken så får de färg .

• strutenssyster

Hej!

Jag är ny här på familjeliv och hoppas mitt inlägg hamnar rätt!  Behöver hjälp och råd!

Jag har en son på 6 och en halv månad som precis börjat med smakisar, har annars bara ammat. Att amma har fungerat toppenbra! Jag gjorde väl inte direkt som de sa på bvc utan lät honom smaka på hipps päronpuré först, vilket han gillade. Dock blev han rödflammig i pannan/tinningarna. Detsamma när han fick smaka päron/aprikos någon dag senare. (Bara någon tesked av båda sorter.) Då fick han istället smaka Sempers banangröt (4 mån) dagen efter. Då fick han nässelutslag i ansiket/halsen. Jag fick panik och ringde 1177. De sa att jag skulle åka in till akuten, vilket jag gjorde. När vi väl kom fram hade utslagen bleknat. De trodde det var mjölkallergi...och att det andra rodnaderna i pannan kan vara överkänslighet? Vad är skillnaden??

Nu ska jag inte äta mjölkprodukter på två månader och han får inte heller äta något med mjölk.  Han har fått lite mosad potatis (han gillar det inte men hittills inga utslag/rodnader) och mosad banan (gillas bättre, ger heller inga utslag/rodnader än så länge). När han fick smaka yttepytte vispad grädde fick han ett nässelutslag på hakan. Idag fick han smaka mango och blev rödflammig (dock inga nässelutslag).

De enda symptom han haft tidigare under amning är en kort period med grönt bajs, samt  nu på senare tid röda prickar/torr hud runt munnen (som bvc sagt är degelutslag).

Jag är såååå orolig för min lille prins...

Vad ska jag ge honom, vad ska jag undvika? Utesluta all frukt utom banan, eller fortsätta ge fast han blir röd? Fortsätta med potatis? Pröva andra grönsaker? Sluta helt med smakisar och helamma tillsvidare? Någon med likande erfarenheter som kan hjälpa? BVC är inte till stor hjälp. Läkaren sa i princip bara att  när du prövar mjölk nästa gång behöver du ju inte vara i ett flygplan eller på en båt.. ???!

Kram// L

Svar på tråden Allergitråden