• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI79
    trållmor skrev 2010-12-23 22:25:37 följande:
    Jag menade inte att ni har uteslutit i en vecka nu, men det blev snabbt skrivet eftersom jag hade Neelah i knä

Att köra strikt vetefritt, utan provoceringar, tror jag borde visa sig på sömnproblemen OM det är det som är problemet, MEN att det kan ta lite längre tid. För Aliina, om jag tar henne som exempel, så tog det 4-5 veckor innan vi märkte skillnaden. Sen tar det lika lång tid IGEN efter en provokation att komma tillrätta med sömnproblemen för hennes del. Hon är ju även den av barnen som har värst humör, och har varit mest trotsig, men jäklar vilken go unge vi har fått upptäcka att vi har

Aliina är ju den som är piggast av alla barnen, och hon vaknar alltid först. Vi har också tänkt i banorna ADHD på henne (Fredrik har ju ADHD), men samtidigt så är hon inte så störande nu när hon är allergenfri så vi känner inget behov av en utredning av det... än

Jaa, Timon. De misstänker blindtarmen, så han har fått ett rum, men det verkar ta tid för det är tjocksmockt med folk på akuten i Ö-vik ikväll Den pojken råkar nog ut för allt han
    Ja vi får hoppas att det är pga vetet ändå för då borde det ju bli bättre snart. Han sover i och för sig hela nätter oftare nu än tidigare...men vi får se tiden an. Han är i alla fall en go kille dagtid nu, vilket han INTE var när han fick vete I natt sov han hela natten och han har väl gjort så ungefär varannan var trejde natt i alla fall.

Stackarn!! Typiskt att en del ska råka ut för allt hela tiden! Håller tummarna för honom.
  • Mela78
    ELI79 skrev 2010-12-22 20:43:36 följande:
    vi har testat att ta bort ägg, mjölkprotein, sojaprotein...baljväxter har vi tagit bort delvis, typ bönor och ärtor men inte sojasläktningar även om det när vi hade soja och mjölkfritt var väldigt lite av det men det var ju inte helt fritt.
    Vi har även testa att ta bort havre, råg och korn.

Grejen är att som vete t ex så tar det ju ett tag innan vi märker skillnad...eller rättare sagt eftersom han har humör i vanliga fall så tar det ett tag innan vi ser en tydlig skillnad.

Vi har gjort tester på ditten och datten men inget visar något. Han är så "otydlig" i allting så jag blir bara så förvirrad och LEDSEN. Känns tröstlöst! Önskade att det fanns något test som var helt säkert.

Jo jag tror också han säkert har ont någonstans. Han har svårt att slappna av och han har svårt att ligga stilla. Ligger gärna och gungar när han ska somna.
    Vad kämpigt att inte få ordning på sömn och total klarhet i allergierna. Har ni provat att låta sonen var helt utan sädeslag och soja inkl baljväxter, släktinga och tillsatser samtidigt under minst en månad?

GOD JUL alla!
  • ELI79
    Mela78 skrev 2010-12-24 09:10:38 följande:
    Vad kämpigt att inte få ordning på sömn och total klarhet i allergierna. Har ni provat att låta sonen var helt utan sädeslag och soja inkl baljväxter, släktinga och tillsatser samtidigt under minst en månad?

GOD JUL alla!
    Nä vi har testat att ha utan sädesslag, mjölk, soja och baljväxter samtidigt i ca 2 månader, men inte utan sojasläktingar...
  • trållmor
    God Jul önskar familjen Kjellerås Tomte

Timon har fått komma hem, utan en riktig undersökning (de kollade halsen och öronen) med orden "kom tillbaka om han får nya attacker" Förvånad och Fredrik förstod varför de sa så och kände att han inte kunde med att argumentera med dem eftersom han inte fått några nya magsmärteattacker där, så han åkte hem. Men sen när Fredrik kom hem så började vi fundera, KAN det vara att Timon fick ett glas med Apotekarnes julmust (ca 0,5 dl bara i den muggen) som gjorde det? I så fall är det den värsta magondeattacken vi har varit med om i allergiväg, om man då bortser från att det varken är förstoppning, diarée eller spyor inräknat i symtomväg. Han fick lite röda kinder strax efter, men ingenting annat. Kan julmusten verkligen ha orsakat de magsmärteattackerna? Han låg på golvet och skrek och grät av smärta vid fyra tillfällen igår.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • JPL
    ELI79 skrev 2010-12-24 09:37:24 följande:
    Nä vi har testat att ha utan sädesslag, mjölk, soja och baljväxter samtidigt i ca 2 månader, men inte utan sojasläktingar...
    Hos mina barn är just baljväxttillsasterna en rejäl humörsänkare. Hos G, där dåligt humör är ett mycket framträdande allergisymtom, är det tydligast. Det är som att E 412-414 kliar på insidan av kroppen på honom. Jag tänker att det kan vara så att ditt/dina barn har något som påverkar sömnen mycket och något annat som påverkar humöret mycket. Alltså inte antingen eller utan både och. Jag skulle inte acceptera dåligt humör som en normal variation hos just mitt barn innan jag verkligen testat att utesluta allt. (Jag gjorde det innan vi visste att G var allergisk och hade alltså helt fel).

Att gå över till fritt från guar mfl är iofs en rejäl omställning. Men en fördel, på rak arm, är att det är lättare att lyckas med bakandet när man blir van vid bara en mjölmix istället för att använda flera olika. Lailas gula är också mest likt vetemjöl eftersom man bakar med deg inte med tjock smet. En annan enorm fördel är att G är mycket lättare att leva med numer.
  • ELI79
    JPL skrev 2010-12-24 16:44:20 följande:
    Hos mina barn är just baljväxttillsasterna en rejäl humörsänkare. Hos G, där dåligt humör är ett mycket framträdande allergisymtom, är det tydligast. Det är som att E 412-414 kliar på insidan av kroppen på honom. Jag tänker att det kan vara så att ditt/dina barn har något som påverkar sömnen mycket och något annat som påverkar humöret mycket. Alltså inte antingen eller utan både och. Jag skulle inte acceptera dåligt humör som en normal variation hos just mitt barn innan jag verkligen testat att utesluta allt. (Jag gjorde det innan vi visste att G var allergisk och hade alltså helt fel).

Att gå över till fritt från guar mfl är iofs en rejäl omställning. Men en fördel, på rak arm, är att det är lättare att lyckas med bakandet när man blir van vid bara en mjölmix istället för att använda flera olika. Lailas gula är också mest likt vetemjöl eftersom man bakar med deg inte med tjock smet. En annan enorm fördel är att G är mycket lättare att leva med numer.
    Humöret är ju helt bra nu när han står på vetefritt och det är det jobbigaste, hans hemska humör innan. Däremot är det som sagt sömnen kvar...ja det är ju ett alternativ att "börja om från början" med allt igen. Har en läkartid i början av januari. Ska diskutera med dietisten och läkaren då och se vad de har för idéer.

Jag vill utesluta saker som polyper och sånt också så jag vet att den dåliga sömnen inte beror på det. Humöret är som sagt helt normalt nu Världens goaste unge!

Tack för infot om era barns olika reaktioner. Det är väldigt värdefullt att se hur andra barn reagerar för man blir lätt väldigt insnöad! 

GOD JUL på er alla!Tomte
  • Allrona

Skrev ju igår att dottern lyckats få tag i choklad och ätit en bit och hittils inte en enda reaktion! Vi får väl se hur denna natt blir men tänk om mjölkallergin börjar växa bort, härliga tanke och vilken julklapp sen då

• Kavat
    trållmor skrev 2010-12-24 09:46:45 följande:
    God Jul önskar familjen Kjellerås Tomte

Timon har fått komma hem, utan en riktig undersökning (de kollade halsen och öronen) med orden "kom tillbaka om han får nya attacker" Förvånad och Fredrik förstod varför de sa så och kände att han inte kunde med att argumentera med dem eftersom han inte fått några nya magsmärteattacker där, så han åkte hem. Men sen när Fredrik kom hem så började vi fundera, KAN det vara att Timon fick ett glas med Apotekarnes julmust (ca 0,5 dl bara i den muggen) som gjorde det? I så fall är det den värsta magondeattacken vi har varit med om i allergiväg, om man då bortser från att det varken är förstoppning, diarée eller spyor inräknat i symtomväg. Han fick lite röda kinder strax efter, men ingenting annat. Kan julmusten verkligen ha orsakat de magsmärteattackerna? Han låg på golvet och skrek och grät av smärta vid fyra tillfällen igår.
    Usch då..
    Det är ju malt i julmusten om inte jag minns fel. Inte ens jag har vågat dricka... Ska ju vara glutenfri = ok för en glutenintolerant, men inte om man inte tål sädesslag...
  • trållmor
    Kavat skrev 2010-12-24 20:02:19 följande:
    Usch då..
    Det är ju malt i julmusten om inte jag minns fel. Inte ens jag har vågat dricka... Ska ju vara glutenfri = ok för en glutenintolerant, men inte om man inte tål sädesslag...
    Är det alla sädesslagen då? För musten fungerade bra för både Aliina och Mattis (lite röda kinder där också, men ingen annan påverkan öht), men det är ju bara Timon som inte tål havre också. Mattis och Timon reagerar på korn. Råg har vi inte testat på någon, känns som ingen mening...
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
Svar på tråden Allergitråden