• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Maddisen80
    Angel Gbg skrev 2010-12-18 19:48:15 följande:
    Dom färdiga i kyldisken som verkligen heter Mamma scan är inte med vetemjöl! Sen finns det kanske frysta versioner eller miniköttbullar osv osv osv som har
    de är dem som är i kylen som jag köper som heter mamma scan
  • tes 75
    Maddisen80 skrev 2010-12-19 20:47:47 följande:
    de är dem som är i kylen som jag köper som heter mamma scan
    ett tips apropå köttbullar, MYCKET godare än mamma scans är Felix ekologiska köttbullar! lite dyra iofs, men smakar som hemstekta
  • Mela78

Apropå köttbullar, maken och barnen äter Gottländska köttbullar, finns i frysdisken och innehåller väldigt mycket kött för att vara färdiga. Har åtminstone förut varit glutenfria, om jag inte minns fel även vetefria. Lite osäker, så kolla innehållsförteckningen...

• tes 75
    Mela78 skrev 2010-12-19 21:54:12 följande:
    Apropå köttbullar, maken och barnen äter Gottländska köttbullar, finns i frysdisken och innehåller väldigt mycket kött för att vara färdiga. Har åtminstone förut varit glutenfria, om jag inte minns fel även vetefria. Lite osäker, så kolla innehållsförteckningen...
    tror det finns hamburgare också! men de var så otroligt dyra har har för mig. 
  • Mela78
    tes 75 skrev 2010-12-20 21:12:49 följande:
    tror det finns hamburgare också! men de var så otroligt dyra har har för mig. 
    Ja, finns som hamburgare också och något som heter Texas flarn eller liknande. Vet dock inte om deras innehåll.
  • Blå Flygare
    Mela78 skrev 2010-12-19 21:54:12 följande:
    Deär utan gluten iaf, tror de är vetefria eftersom de är ekologiska (stämmer inte alltid, men det är inte lika vanligt med glukossirap och dyl i ekologiskt som annat). Jag tycker dock de gotländska är för mycket lök i, jag tycker bättre om felix ekologiska.
  • Blå Flygare

Provocerar. Var dag lite sämre humör. Men inte tillräckligt dåligt för vi säkert ska vete att det är vete. Snart jul... Frågan blir då; vräka på eller ta bort? Jag tror vi vräker på imorgon så vi om det blir värre har någon vetefri dag innan julafton. Håll tummarna för oss!

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2010-12-20 22:11:53 följande:
    Provocerar. Var dag lite sämre humör. Men inte tillräckligt dåligt för vi säkert ska vete att det är vete. Snart jul... Frågan blir då; vräka på eller ta bort? Jag tror vi vräker på imorgon så vi om det blir värre har någon vetefri dag innan julafton. Håll tummarna för oss!
    Läskigt... Håller tummarna!

Humör är intressant...
  • ELI79
    Kavat skrev 2010-12-20 22:38:45 följande:
    Läskigt... Håller tummarna!

Humör är intressant...
    ja fasen man kan ju bli galen!! får ingen ordning alls på sonens humör.
    Det vi märkt är att han har två olika sorters humör...
    ett, då är det bara hans vanliga hemska envisa humör (som han nog ärvt från sin mamma ). Då är det korta utbrott och han går lätt att avleda.
    Andra sorten, så blir han helt galen och kan hålla på att skrika som en stucken gris i flera timmar! Ingen hjälper, finns inte en chans att avleda... det är dessa utbrott som vi vet är "fel" men vi kan inte svara på vad det är som gör att han blir såhär...

Vi funderar på om hans trötthet efter timmarna han är vaken på nätterna gör honom extra okontrollerbar i sina utbrott...men helt klart är det något som stör honom.

När vi tar bort vete så blir humören mycket FÄRRE och inte heller är det vid matsituationen utan oftast vid andra tillfällen. Hans mage blir även mindre och kinderna bättre MEN magen blir aldrig helt bra, den är fortfarande väldigt uppblåst om än flera cm mindre än när han får vete...
    Intressant att se vad läkaren säger i januari sen!
Svar på tråden Allergitråden