• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    JPL skrev 2010-12-18 09:43:48 följande:
    Det känns om att du blev upprörd på mig och jag förstår inte varför. Jag har svarat på din fråga om alla har barn som sover som änglar, så det står hur mina barn sover. Jag tycker att dina barn verkar vakna på det som jag beskriver som fel sätt och vore det mina barn skulle jag därför fundera på fler allergier. Vi visste inte att G var allergisk under hans 3,5 första år så jag har stor erfarenhet av struliga nätter.
    Håller med om att det är skillnad på varför de vaknar. Dottern var 2,5år när vi fick bort det hon inte tålde, sonen var 10 månader, sen har det tillkommit saker men det är stor skillnad på barnen när de vaknar av att de har drömt mardröm, är kissnödiga eller om pga att de fått i sig något de inte tål...
    Liten vete katten. Han har inte sovit så bra på ett par nätter. Trodde mig ha hittat orsaken, och i natt var han förkyld. Men när han vaknar är det inte alls på samma sätt som mellansonen. Han var superledsen och låg och vred sig och var hysterisk för jag upplevde att han ville sova när han var liten, men inte kunde.

Dottern är ju inte alls lika känslig med sömnen och har aldrig varit. Men hon får hysteriska utbrott, gärna vid måltid, precis som din son ELI.

Alla barn är olika men din (ELIs) beskrivning av din sons uppvak tycker jag låter som när min son fått i sig något han inte tål.
  • ELI79
    JPL skrev 2010-12-18 09:43:48 följande:
    Det känns om att du blev upprörd på mig och jag förstår inte varför. Jag har svarat på din fråga om alla har barn som sover som änglar, så det står hur mina barn sover. Jag tycker att dina barn verkar vakna på det som jag beskriver som fel sätt och vore det mina barn skulle jag därför fundera på fler allergier. Vi visste inte att G var allergisk under hans 3,5 första år så jag har stor erfarenhet av struliga nätter.
    Nä jag var inte alls upprörd. Måste feltolkat mig. Jag bara förklarade hur det var utefter det du skrev.

Det var en gubbe efter "det skiter jag i"...det var mer en uppgiven mening från min sida haha

Jag är jättetacksam för alla råd och idéer jag kan få och jag förstod att du menade att det var ett negativt sätt han vaknade på kanske bara var lite trött så det verkade som jag var arg men det är jag inte
  • Maddisen80

hej jag undrar om de är vetemjöl i mamma scan köttbullar ? de står ju inte på innehållsförteckningen ,men min sambo säger att de är det

• ELI79
    Kavat skrev 2010-12-18 11:45:10 följande:
    Håller med om att det är skillnad på varför de vaknar. Dottern var 2,5år när vi fick bort det hon inte tålde, sonen var 10 månader, sen har det tillkommit saker men det är stor skillnad på barnen när de vaknar av att de har drömt mardröm, är kissnödiga eller om pga att de fått i sig något de inte tål...
    Liten vete katten. Han har inte sovit så bra på ett par nätter. Trodde mig ha hittat orsaken, och i natt var han förkyld. Men när han vaknar är det inte alls på samma sätt som mellansonen. Han var superledsen och låg och vred sig och var hysterisk för jag upplevde att han ville sova när han var liten, men inte kunde.

Dottern är ju inte alls lika känslig med sömnen och har aldrig varit. Men hon får hysteriska utbrott, gärna vid måltid, precis som din son ELI.

Alla barn är olika men din (ELIs) beskrivning av din sons uppvak tycker jag låter som när min son fått i sig något han inte tål.
    Ja jag tycker INTE det är normalt sättet han vaknar på. Han har ju som sagt varit skrikig sedan han föddes och jag har hela tiden tolkat det som om det varit nåt "galet" eftersom jag inte tyccker det är normala uppvak.
    Minns inte om jag skrev det men härom natten  när jag var uppe med honom så låg han liksom som i fosterställning fast på rygg, med benen upp mot magen och gungade fram o tillbaka. Han höll liksom blöjan från magen (ville inte ta av sig blöjan utan bara drog den från magen så den inte tryckte). Det är mest min sambo som sköter nätterna eftersom jag ska upp tidigt på morgonen och han jobbar kvällar, men härom natten var jag uppe så jag såg hur han betedde sig.

Han lugnade sig inte förrän han bajsat på pottan och min sambo sa att så hade det varit senaste nätterna, att han varit tvungen att bajsa och sen har han lugnat sig.

Jag funderar på om det är så att det kanske "bara" är vete men att han är väldigt känslig så när vi verkligen får bort allt så blir nätterna bättre. Nu sover han nämligen bättre och bättre. Från att det var VARJE natt med 2-4 timmars uppvak så är det "bara" varannan, var tredje natt nu. De andra nätterna sover han hela nätter. Han är på MYCKET bättre humör också, går inte att jämföra.

Han har nåt enstaka utbrott nu men det är vanlgia trotsåldern (typ jag vill inte klä på mig...) men ALDRIG i samband med måltid mer det är verkligen tydligt!! Känns skönt samtidigt!
  • 2små2stora
    Maddisen80 skrev 2010-12-18 19:08:44 följande:
    hej jag undrar om de är vetemjöl i mamma scan köttbullar ? de står ju inte på innehållsförteckningen ,men min sambo säger att de är det
    Står det inte glutenfria på dem.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Cs mamma
    Maddisen80 skrev 2010-12-18 19:08:44 följande:
    Dom färdiga i kyldisken som verkligen heter Mamma scan är inte med vetemjöl! Sen finns det kanske frysta versioner eller miniköttbullar osv osv osv som har
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Snutten
    Allrona skrev 2010-12-17 14:32:55 följande:
    Surfade in på astma och allergiförbundet för att kolla en sak och fick se en länk till "vill du ha hjälp att söka vårdbidrag" och funderade åter igen på om det är värt att försöka få vårdbidrag.

När jag själv räknar så anser jag ju att vi lägger den tid som krävs och även de merkostnader som krävs för att få för merkostnad MEN dotter är ju "bara" allergisk mot mjölk, soja och baljväxter (inkl. alla släktingar och sojalecitin), ägg, tomater (överkänslighet?) och några frukter. Hon har ju dessutom måttlig förkylningsastma och lite besvär med eksem. Sen har vi ju hennes problem att öka i vikt också som innebär veckovisa vägningar hemma och månatliga vägningar på sjukhuset + berikning av all mat. Men detta att öka i vikt vet jag inte om man kan för?

Vad säger ni experter? Är det ens någon idé att söka? Vad har ni fått tid för? Hur mycket har ni tex fått för läsning av innehållsförteckning? extra tid för dubbel lagning av mat? smörjning? medicinering? informationssökning?

Och kostnader, vad har ni fått igenom för mjölkallergi? Sojan är ju svårare att specificera ersättningsprodukter, det är ju mer så att man måste laga i stort sett allt från grunden och baka allt fikabröd osv själv men det är ju svårt att speca kostnader för?!

Om ni inte vill svara här så inboxa mig gärna så får ni min mailadress.
    Det är jättesvårt att veta! Olika handläggare beviljar olika för samma problem. Vår dotter har en radda med allergier och svår astma men vi blir itne beviljade vb även om vi har haft det tidigare och andra i samma situation får.
  • Blå Flygare
    Allrona skrev 2010-12-17 14:32:55 följande:
    Surfade in på astma och allergiförbundet för att kolla en sak och fick se en länk till "vill du ha hjälp att söka vårdbidrag" och funderade åter igen på om det är värt att försöka få vårdbidrag.

När jag själv räknar så anser jag ju att vi lägger den tid som krävs och även de merkostnader som krävs för att få för merkostnad MEN dotter är ju "bara" allergisk mot mjölk, soja och baljväxter (inkl. alla släktingar och sojalecitin), ägg, tomater (överkänslighet?) och några frukter. Hon har ju dessutom måttlig förkylningsastma och lite besvär med eksem. Sen har vi ju hennes problem att öka i vikt också som innebär veckovisa vägningar hemma och månatliga vägningar på sjukhuset + berikning av all mat. Men detta att öka i vikt vet jag inte om man kan för?

Vad säger ni experter? Är det ens någon idé att söka? Vad har ni fått tid för? Hur mycket har ni tex fått för läsning av innehållsförteckning? extra tid för dubbel lagning av mat? smörjning? medicinering? informationssökning?

Och kostnader, vad har ni fått igenom för mjölkallergi? Sojan är ju svårare att specificera ersättningsprodukter, det är ju mer så att man måste laga i stort sett allt från grunden och baka allt fikabröd osv själv men det är ju svårt att speca kostnader för?!

Om ni inte vill svara här så inboxa mig gärna så får ni min mailadress.
    Svårt att veta innan, men om man inte söker får man aldrig beta. Man kan inte få mer än ett nej. Jag fick för min dotter när hon hade sädesslag, mjölk, ägg, förkylningsastma, pollenallergi och viktproblem. Fick merkostnad för mjölk, mediciner och tvätt och mertid för medicinering, måltider, bak, matlagning, städ.

När mjölk och ägg försvann fick hon avslag. Nu har eksem tillkommit men jag har inte sökt om för vi har nu beviljat för henne och lillebror (svår astma) ihop. Dock ingen merkostnad sen mjölken gick bort.
  • JPL
    ELI79 skrev 2010-12-18 19:07:23 följande:
    Nä jag var inte alls upprörd. Måste feltolkat mig. Jag bara förklarade hur det var utefter det du skrev.

Det var en gubbe efter "det skiter jag i"...det var mer en uppgiven mening från min sida haha

Jag är jättetacksam för alla råd och idéer jag kan få och jag förstod att du menade att det var ett negativt sätt han vaknade på kanske bara var lite trött så det verkade som jag var arg men det är jag inte
    Vad bra!
Svar på tråden Allergitråden