• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-12-24 20:51:24 följande:
    Är det alla sädesslagen då? För musten fungerade bra för både Aliina och Mattis (lite röda kinder där också, men ingen annan påverkan öht), men det är ju bara Timon som inte tål havre också. Mattis och Timon reagerar på korn. Råg har vi inte testat på någon, känns som ingen mening...
    Malten i musten är från korn
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • trållmor
    Miralicia skrev 2010-12-24 21:31:45 följande:
    Malten i musten är från korn
    Aha!!! Känner mig skitdum nu och taskig och som värsta barnmisshandlaren ju

Aldrig mer julmust åt dem För nu känns det ju givet att det var därför han fick sådana magsmärtor Gråter
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Miralicia
    trållmor skrev 2010-12-24 21:44:52 följande:
    Aha!!! Känner mig skitdum nu och taskig och som värsta barnmisshandlaren ju

Aldrig mer julmust åt dem För nu känns det ju givet att det var därför han fick sådana magsmärtor Gråter
    Nästan all malt är av korn. Har träffat på någon enstaka annan som majsmalt i Änglamarks corn flakes.

Inte känna dig dum Hjärta  hjärnsläpp drabbas vi alla av nån gång emellanåt. Kram Hjärta

Hoppas ni haft en bra julafton ändå, trots julmusten  Tomte
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • trållmor
    Miralicia skrev 2010-12-24 22:50:31 följande:
    Nästan all malt är av korn. Har träffat på någon enstaka annan som majsmalt i Änglamarks corn flakes.

Inte känna dig dum Hjärta  hjärnsläpp drabbas vi alla av nån gång emellanåt. Kram Hjärta

Hoppas ni haft en bra julafton ändå, trots julmusten  Tomte
    Vi har inte råkat ut för malt i några innehållsförteckningar förrän nu heller. Våra barn verkar ju vara väldigt känsliga också, och reagerar på druvsocker, dextros odyl, så det är väl inte så konstigt att Timon reagerade så starkt. De fick ju julmust på dagis också sista dagen, men vi har ingen aning om hur mycket han drack, men efter jullovet så får vi säga att de inte funkar. Känns ändå skönt att det inte är blindtarmen (för det känns ju som att det här svaret är givet om varför han fick sina extrema magsmärtor). Idag har han inte haft lika ont, så dagen har ändå förflutit hyfsat bra

Tack för dina värmande ord Hjärta Jag var tvungen att logga ut och gråta en skvätt för vad vi orsakat honom själva Gråter
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Kavat
    trållmor skrev 2010-12-24 23:22:17 följande:
    Vi har inte råkat ut för malt i några innehållsförteckningar förrän nu heller. Våra barn verkar ju vara väldigt känsliga också, och reagerar på druvsocker, dextros odyl, så det är väl inte så konstigt att Timon reagerade så starkt. De fick ju julmust på dagis också sista dagen, men vi har ingen aning om hur mycket han drack, men efter jullovet så får vi säga att de inte funkar. Känns ändå skönt att det inte är blindtarmen (för det känns ju som att det här svaret är givet om varför han fick sina extrema magsmärtor). Idag har han inte haft lika ont, så dagen har ändå förflutit hyfsat bra

Tack för dina värmande ord Hjärta Jag var tvungen att logga ut och gråta en skvätt för vad vi orsakat honom själva Gråter
    *kramar om* Hjärta

Det är inte så lätt att ha full koll alla gånger. Nu vet ni ju å andra sidan att det inte funkar, om det var väl bra att det var dagen innan julafton åtminstonde.

Själva var vi, eller i alla fall jag på helspänn i går. Det var ägg och ägg och mackor och ägg. Men jag var skittydlig när vi kom och påminde alla om sonens allergi. Och det gick bra. Inte ett synligt utslag igår, inte ens via kontakt av vete. Min mamma påminde vi några extra gågner. som vanligt. Hon satte sig och käkade pepparkaka när sonen satt i hennes knä och åt på sin pepparkaka!  Men, som sagt, det gick bra.

Liten får prickar av något som vi inte vet, kontakt med något, alternativt att han suger på sina fingrar efter kontakt med något... Men vad? Händer även hemma, men oftare borta. Det är inte ägg (har vi inte hemma), tror inte på sädesslag (noggranna hemma) och soja går bort (finns knappt hemma) så då är det väl mjölk kvar... Ja, det blir årets uppdrag att ta reda på..
  • ELI79

Nu har E sovit 3 nätter i rad i ca 12 timmar!! PLUS att han har kunnat slappna av och sova middag redan kl. 12-13. Senaste tiden har han vägrat sova innan kl. 15-16 och då bara med hjälpt typ av vagn eller bil. På dagis har han somnat några gånger kl. 14 men annars ingenting.

Han är på strålande humör och super mysig

Hoppas det håller i sig, samtidigt är det ju så jävla typiskt när man äntligen fått en läkartid Men jag ska ändå be dem (om han nu fortsätter sova vill säga det är ju långt ifrån säkert!) titta om polyper, utreda honom gasteroenterologiskt (så man i alla fall uteslutit de grejerna med tanke på hans mage som fortfarande är uppsvälld till och från).
    Jag ska även fråga om man kanske kan få ett patchtest gjort så man, om man har tur, fångar allergien/allergierna på de proverna. Det vore ju skönt att se om det är något mer som stör honom...jag försöker ta bort alla andra sädesslag så gott det går och det är oftast inga problem eftersom han äter naturligt glutenfritt. Vi är inte superstrikta på andra sädesslag men som sagt, vart får han i sig det liksom?! Han dricker ju inte havrebaserade "mjölkprodukter" eller så heller...

Hoppas, hoppas det håller i sig för nu märker man verkligen vilken go' unge vi har!!!

• ELI79

Kan man reagera på olika sätt på olika former av vete. T ex reagera med vissa symtom på vetestärkelse och andra symtom när man äter ren vete och tredje symtom när man äter glukossirap gjort på vete??

• JPL
    ELI79 skrev 2010-12-25 16:39:22 följande:
    Kan man reagera på olika sätt på olika former av vete. T ex reagera med vissa symtom på vetestärkelse och andra symtom när man äter ren vete och tredje symtom när man äter glukossirap gjort på vete??
    Nu är det länge sedan mina fick vete men jag skulle våga mig på att svara ja på det. Som jag minns det så bajsar mina mycket och löst av av vete, men blir på dåligt humör av glukosirap. Om man ser till mest framträdande symtom, för det är ju oftast flera symtom i varierande styrka. Jag förvånas ofta över hur starkt de reagerar på glukossirap eftersom det ju ska vara väldigt lite vete i det. Min gissning är att det har med formen att göra (väldigt finmalt och i vätskeform). Annars kan det ju iofs vara något annat i godis de inte tål (färgämnen tex).
  • t0va

Idag har jag funderat på om någon gett mitt knott mjölk, han har varit gasig hela dagen, ätit massor, varit ledsen och orolig. Fast det kan vara att det varit jättestökigt också. Har varit ett krävande barn här med sina föräldrar som också hörs massor, blev nog en chock för vår lille kille som visserligen är van med ljud men inte skrik från vuxna människor och större barn. 

Förut fick han smaka en sak av min mor, jag var inte där då men hon kommenterade "det här kan du smaka på för det innehåller inte mjölk" fast jag kollade innehållsförteckningen och det var mjölk, men han fick inte i sig något som tur var. Så jag känner inte att jag kan lita på henne till 100%, resten av folket här verkar förstå att det inte är ok att låta honom provsmaka grädde och sånt.

Får se om morgondagen blir bättre, kan ju vara tänder också, nu börjar det kännas något hårt och gjorde ont när han tuggade på mitt finger förut. Så jag hoppas att det är tänder och inte att någon gått emot oss. Svårt det här med folk, för jag kan inte övervaka varje steg de tar, även om jag har rätt så bra koll på vad som står på bordet.  

• ELI79
    JPL skrev 2010-12-25 21:00:00 följande:
    Nu är det länge sedan mina fick vete men jag skulle våga mig på att svara ja på det. Som jag minns det så bajsar mina mycket och löst av av vete, men blir på dåligt humör av glukosirap. Om man ser till mest framträdande symtom, för det är ju oftast flera symtom i varierande styrka. Jag förvånas ofta över hur starkt de reagerar på glukossirap eftersom det ju ska vara väldigt lite vete i det. Min gissning är att det har med formen att göra (väldigt finmalt och i vätskeform). Annars kan det ju iofs vara något annat i godis de inte tål (färgämnen tex).
    I sonens fall tror jag helt klart det är glukossirapen för han reagerar likadant när han får i sig kräm med glukossirap i.
    Han verkar dock inte lida av kinderna för han kliar inte eller så...men det jag är rädd för är att om han får mycket sånt att det även sätter sig på resten av kroppen med besvärliga eksem eller t ex klåda mm.
Svar på tråden Allergitråden