• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

K Kavat : Nope..läcker här med :/

I morgon ska jag göra potatisgratäng och tomtegröt ( om det går ) till barnen. Någon som har något bra recept?
    Hoppas kunna laga något lilltösen äter. Hon har varit/är sjuk och äter knappt. Har inte fått i sig mycket annat än vätska sen i söndags och har tappat lite i vikt =(

• Kavat
    Tibell skrev 2010-12-17 20:46:37 följande:
    K Kavat : Nope..läcker här med :/

I morgon ska jag göra potatisgratäng och tomtegröt ( om det går ) till barnen. Någon som har något bra recept?
    Hoppas kunna laga något lilltösen äter. Hon har varit/är sjuk och äter knappt. Har inte fått i sig mycket annat än vätska sen i söndags och har tappat lite i vikt =(
    Tomtegröt = mjölken ersätts med  => 1/3 santa marias kokosmjök och 2/3 risdryck. Ev. lite vanilj i om man gillar det.

Hade nog kört samma i potatisgratängen... Men kolla Miralicias blogg, hon kanske har något?
  • Tibell

Bra tips med tomtegröten..låter lite likt det jag tänkt göra med risalamatlan =)
    Har kikat på hennes blogg men inte hittat något recept på just potatisgratäng. Gör en form i morgon och testar..går ju alltid slänga om den smakar illa =)
    Just nu testar jag vad som helst..bara hönan äter. Vi blir ju tokoroliga här hemma. Hon har verkligen inget att ta av om man säger så med sina 7.9 kg ( hon är snart 14 månader ) Min lilla plutta

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-12-17 20:26:40 följande:
    Jag mailade äntligen till Carlshamns mejeri och frågade vad de har för knep för att kunna öppna risdrycken, skaka den så den inte är skiktad, utan att den läcker. Nu är vi väl inne på närmare 1000:e paketet gissar jag och fortfarande, varken jag eller maken lyckas utan att det rinner ut lite....
    Kan ni?
    Hyfsat i varje fall, möjligtvis att det läcker ngn droppe ibland, men de flesta gångerna går utan läckage - öppna plastlocket, dra bort "flärpen" så det kommer in luft i paketet (annars så kan man snudd på skaka hur mycket som helst och det är fortfarande skiktat), stäng plastlocket noga och kläm åt ordentligt runt hela plastlocket och håll fast det hårt samtidigt som man vänder hela paket helt upp och ned och skakar kraftigt sådär ett 10-tal gånger.
    Sen när det väl är öppnat och man har tagit lite ur paketet så går det vanligtvis att skaka det utan att vända upp och ned.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-12-17 20:16:06 följande:
    Det är malt i, så till en sädesslagsallergiker hade jag inte gett. Ärligt så har jag inte ens vågat testa!
    Vet att Miralicia gjorde det förra året och käkade allergitabletter samtidigt, men hon fick klåda av ett glas om jag inte missminner mig.
    Ett glas av nån sort gick väl rätt så hyfsat har jag för mig, men inte så mycket mer och då hade jag valt rätt noga bland sortimentet eftersom det fanns ngn/ngr som även innehöll glukossirap.
  • Miralicia
    Tibell skrev 2010-12-17 21:08:45 följande:

Bra tips med tomtegröten..låter lite likt det jag tänkt göra med risalamatlan =)
    Har kikat på hennes blogg men inte hittat något recept på just potatisgratäng. Gör en form i morgon och testar..går ju alltid slänga om den smakar illa =)
    Just nu testar jag vad som helst..bara hönan äter. Vi blir ju tokoroliga här hemma. Hon har verkligen inget att ta av om man säger så med sina 7.9 kg ( hon är snart 14 månader ) Min lilla plutta

Har inte hunnit lägga upp på bloggen, men har varit på väg några väg ngr gånger. (Har inte hunnit med kalendern heller senaste dagarna med dubbelarbete pga praktik & jobb så jag fått prioritera sömn framför datorrelaterade aktiviteter)

Men lite kort:
    Mjölig potatis (lite drygt 1 kg skalas, skivas och läggs i en smort ugnsform).
    I en kastrull blanda 3 dl kokosmjölk, 2 dl vatten, 1 (kött)buljongtärning (eller motsvarande om man har pulverbuljong), ngr msk (2-3 har jag för mig) med Maizena majsstärkelse, 1 finhackad gul lök, ev lite vitlök efter önskemål och koka upp under omrörning så det tjocknar - lite tunn ostsåstjocklek i konsistensen.
    Blanda ner ca 1 dl finkrossade/mortlade nachochips i såsen och häll över potatisen och blanda runt i formen och in i ugnen som vanligt.
    Efter halva tiden ta ut formen och blanda om i formen så den översta delen inte blir torr, strö över lite krossade nachochips (istället för ost) och tillbaka in i ugnen för att "sätta sig" som en gratäng tills potatisen är mjuk.

Lite ungefärliga mått ur minnet
  • Allrona

Nä jag blir också galen på carlshamn paketen. Numer tar jag hushållspapper och håller för locket när jag skakar. Deras lock är verkligen helt värdelöst!!! Meddela gärna vad de svarar

• ELI79
    JPL skrev 2010-12-17 16:30:53 följande:
    Egentligen ville jag svara på ett annat av dina inlägg. Min uppfattning är att mina barn inte sover hela nätter ens när de är allergifria och att det också är normalt för små barn att vakna på nätter. Den minste tex tycker jag att det är helt okej om han vaknar mer än tredje timme. De större någon gång per natt.

Men jag har lärt mig att skilja på rätt anledning att vakna och fel. Fel är när barnet snurrar runt på nätterna, vaknar och skriker, har svårt att somna om. Rätt är när barnet kommer i min famn, får gosa in sig och somnar om innan någon av oss hunnit vakna upp helt. Nu sover mina små hos hos mig så då funkar det.

Vi har också gått igenom en period då barnen hade långa vakenpass på nätterna. Strax efter ett år ska det visst vara vanligt förekommande även för allergifria barn. Mina har haft det i olika åldrar och kanske ursprungligen pga allergi. Det mina gjorde var att lära sig att då får man gå upp och ha det mysigt i soffan så det utveckalde det till en vana. Där fick vi sätta ned foten och berätta att i fortsättning får man komma tassandes (store sonen) men bara ligga tyst och stilla på nätterna. Då upphörde vakenpassen rätt fort ...
    För det första har han varit såhär sedan han föddes. Han hade långa vakenhetsperioder redan då: han åt aldrig och somnade om direkt som många gör när de är nyfödda utan han var vaken i alla fall en timme varje gång även när han var nyfödd.
    För det andra får han aldrig komma upp när han är vaken på nätterna. Vi pratar inte med honom, han får inte vara uppe, han får inte komma till oss och sova osv. Han får ligga i sin säng och om han vaknar går vi in med honom till sin säng igen och lägger honom, säger god natt och går ut. Så håller vi på... i 2-4 timmar varje natt.
    Ibland ligger han kvar en stund, ibland kastar han iväg ALLA sängkläder inkl gosedjur mm...ibland smäller han igen dörrarm, ibland är han helt hysterisk, vi får knapptt kontakt med honom han sparkar och skriker och är helt knallröd etc etc.

Han är väldigt orolig på natten. När han vaknar såhär så ligger han aldrig stilla utan upp och ner i sängen, vänder och vrider på sig osv.

Jag vet inte om detta är normalt eller inte och egentligen skiter jag i vilket bara vi får sova! nu har vi hållt på att vara vaken i TIMMAR varje natt i över 2 års tid...
  • JPL
    ELI79 skrev 2010-12-17 22:29:00 följande:
    För det första har han varit såhär sedan han föddes. Han hade långa vakenhetsperioder redan då: han åt aldrig och somnade om direkt som många gör när de är nyfödda utan han var vaken i alla fall en timme varje gång även när han var nyfödd.
    För det andra får han aldrig komma upp när han är vaken på nätterna. Vi pratar inte med honom, han får inte vara uppe, han får inte komma till oss och sova osv. Han får ligga i sin säng och om han vaknar går vi in med honom till sin säng igen och lägger honom, säger god natt och går ut. Så håller vi på... i 2-4 timmar varje natt.
    Ibland ligger han kvar en stund, ibland kastar han iväg ALLA sängkläder inkl gosedjur mm...ibland smäller han igen dörrarm, ibland är han helt hysterisk, vi får knapptt kontakt med honom han sparkar och skriker och är helt knallröd etc etc.

Han är väldigt orolig på natten. När han vaknar såhär så ligger han aldrig stilla utan upp och ner i sängen, vänder och vrider på sig osv.

Jag vet inte om detta är normalt eller inte och egentligen skiter jag i vilket bara vi får sova! nu har vi hållt på att vara vaken i TIMMAR varje natt i över 2 års tid...
    Det känns om att du blev upprörd på mig och jag förstår inte varför. Jag har svarat på din fråga om alla har barn som sover som änglar, så det står hur mina barn sover. Jag tycker att dina barn verkar vakna på det som jag beskriver som fel sätt och vore det mina barn skulle jag därför fundera på fler allergier. Vi visste inte att G var allergisk under hans 3,5 första år så jag har stor erfarenhet av struliga nätter.
Svar på tråden Allergitråden