• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

ELi : låter absolut som att det var glukossirapens fel och ni bör verkligen hålla strikt strikt vetefritt! Håller alla tummar och tår att sömnen fortsätter vara så här bra! K Kavat : Japp... Inboxar så fort jag får tid över :)

• t0va
    Kavat skrev 2010-12-27 14:01:05 följande:
    Blä och fy när man inte får förståelsen. Det är ju inte de som får stå ut med vaknätter och dåligt humör mm.. Hoppas han är bättre nu.
    Precis, han har börjat kräkas massor nu igen, fast inga andra symtom på att han är dålig. Är inget nytt heller han fått så jag vet inte riktigt. Fast ofta så kräks han mängder när han ska rapa, spelar ingen roll om man rapar honom flera gånger så kräks han. Inatt bytte jag pyjamas 3 gånger och body 3 gånger innan vi kom iväg till stan vid 12. 

Får se om det lugnar ner sig, kanske är all stress som varit här som gör att han kastar i sig maten eller något. Idag när jag bytt body 2 gånger på 10min så sa jag till honom att han fick skärpa sig för jag hade inga mer rena tröjor till mig. Självklart så gör han en stor fontän då... tur att mina föräldrar har tvättmaskin och torkskåp ;)  
  • Miralicia
    t0va skrev 2010-12-27 17:46:09 följande:
    Precis, han har börjat kräkas massor nu igen, fast inga andra symtom på att han är dålig. Är inget nytt heller han fått så jag vet inte riktigt. Fast ofta så kräks han mängder när han ska rapa, spelar ingen roll om man rapar honom flera gånger så kräks han. Inatt bytte jag pyjamas 3 gånger och body 3 gånger innan vi kom iväg till stan vid 12. 

Får se om det lugnar ner sig, kanske är all stress som varit här som gör att han kastar i sig maten eller något. Idag när jag bytt body 2 gånger på 10min så sa jag till honom att han fick skärpa sig för jag hade inga mer rena tröjor till mig. Självklart så gör han en stor fontän då... tur att mina föräldrar har tvättmaskin och torkskåp ;)  
    Hur gammal är det nu som han är?
    har han kräkts tidigare eller är det nyligen han börjat? Eller har han kräkts innan ni tog bort mjölken och slutade kräkas när ni tog bort mjölken och har nu börjat igen?
    Är det någon skillnad på när han kräks, tex att han kräker på nätterna och förmiddagae men mindre under resten av dagen eller är det lika mycket under hela dagen?
    Får han D-droppar? Är det de vanliga ACO från apoteket eller som man får via BVC? När på dagen brukar han i så fall få dem?

Jag får lite olika funderingar.
    Antingen att han reagerar på de rester av mjölkprotein som ändå finns kvar i den hydrolyserade ersättningen om det är så att han kräktes tidigare, slutade när ni bytte till mjölkfritt och sen nu har börjat igen.

En annan tanke är de vanliga ACO-D-dropparna. Vet flera som kräkts massor av dem. Får han dem skulle det kunna vara en idé i så fall att testa några dagar utan för att se om det blir någon skillnad.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • t0va
    Miralicia skrev 2010-12-27 22:00:02 följande:
    Hur gammal är det nu som han är?
    har han kräkts tidigare eller är det nyligen han börjat? Eller har han kräkts innan ni tog bort mjölken och slutade kräkas när ni tog bort mjölken och har nu börjat igen?
    Är det någon skillnad på när han kräks, tex att han kräker på nätterna och förmiddagae men mindre under resten av dagen eller är det lika mycket under hela dagen?
    Får han D-droppar? Är det de vanliga ACO från apoteket eller som man får via BVC? När på dagen brukar han i så fall få dem?

Jag får lite olika funderingar.
    Antingen att han reagerar på de rester av mjölkprotein som ändå finns kvar i den hydrolyserade ersättningen om det är så att han kräktes tidigare, slutade när ni bytte till mjölkfritt och sen nu har börjat igen.

En annan tanke är de vanliga ACO-D-dropparna. Vet flera som kräkts massor av dem. Får han dem skulle det kunna vara en idé i så fall att testa några dagar utan för att se om det blir någon skillnad.
    Han är 4månader och 11 dagar nu. Han kräktes massor från det att han föddes, när vi bytte till profylac som var det första vi testade så lugnade det ner sig väldigt mycket. Sen har vi introducerat risgröt med päron och katrinplommon, på det har han inte reagerat alls mer än att han blev lite förstoppad i början men med päronpuree i så är det inga problem alls. 

Men när de bytte hans ersättning först till nutra och sen till althera så började kräkandet igen och trots att vi kört profylac nu i 2 veckor tror jag det blir så har den biten inte slutat. Resten av symtomen försvann rätt så fort även om han var gasig ett tag. 

D-dropparna är de ACO som vi fått från bvc. Får ta och testa at köra utan och se. Hoppas nya bvc är vettiga men de  är privata och har varit kanonkunniga när det gällt min astma och migrän och annat som vanliga VC inte vill ta i. 

Tack för tipsen
  • Lejon83

Hej!
    Blev så glad när jag hittade den här tråden då jag känt mig som den enda i världen med ett barn som har mjölkallergi!....

Har några frågor till er som jag hoppas kunna få hjälp med!

Mitt barn är 9 mån nu...

Fråga 1: Jag vill att han ska dricka Enago mjölkfri välling morgon och kväll... problemet är då vad jag ska ge honom till frukost? Gröt får han idag, men det känns dubbelt upp när han dricker välling när han vaknar? Några tips på bra frukost? Turkisk yoghurt med frukt var min tanke innan jag fick veta att han hade allergi...

Fråga 2: Var hittar man bra recept på mat till en 9 mån? Vad ska jag spä med innan jag mixar? Får man använda havremjölk/grädde? 

Tack för att ni tog bort en stor sten från mina axlar... det har inte varit roligt de senaste 7 månaderna då jag kämpat på med amningen trots allt....

Kram till er.

• Snutten
    Lejon83 skrev 2010-12-28 10:49:38 följande:
    Hej!
    Blev så glad när jag hittade den här tråden då jag känt mig som den enda i världen med ett barn som har mjölkallergi!....

Mitt barn är 9 mån nu...

Fråga 1: Jag vill att han ska dricka Enago mjölkfri välling morgon och kväll... problemet är då vad jag ska ge honom till frukost? Gröt får han idag, men det känns dubbelt upp när han dricker välling när han vaknar? Några tips på bra frukost? Turkisk yoghurt med frukt var min tanke innan jag fick veta att han hade allergi...

Fråga 2: Var hittar man bra recept på mat till en 9 mån? Vad ska jag spä med innan jag mixar? Får man använda havremjölk/grädde? 

Tack för att ni tog bort en stor sten från mina axlar... det har inte varit roligt de senaste 7 månaderna då jag kämpat på med amningen trots allt....

Kram till er.

Det är klart att du kan använda havremjölk eller grädde. Det går ju även bra med mjölkfritt smör och olja i maten.

Det finns en havre yoghurt som heter YOSA och som finns i en massa olika smaker som kanske kan funka till frukost.

Vår dotter har ätit små minismörgåsar med leverpastej osv på. Finns flera sorter som är utan mjölk.

Olika grötar bla Enago är bra, och visst det känns enformigt för oss men jag tror inte att barnet bryr sig om det.

Menar du att du endast har ammat ända till nu? Accepterar han att äta mat? 
  • susieQ

Hoppar in med en snabb fråga, håller på att härja med dottern på vc. Är det ngn här som upplevt svullna lymfkörtlar i samband med allergi?

• Kavat

En vän har problem med dagis. Vad har man för rättigheter egentligen? Något konkret att trycka upp i näsan på en förskolechef som tycker det är ok att barnet ska få i sig saker dagligen vilket resulterar i eksem och diarréer?  "Det är ju bara eksem och diarré.." är chefens kommentar, H*n dör ju inte typ...

Jag blir skitarg och vet ju att man har rätt till att må bra på dagis. Men finns det något konkret, lagtext osv?

Hjälp!!!

• Kavat
    Lejon83 skrev 2010-12-28 10:49:38 följande:
    Hej!

Mitt barn är 9 mån nu...

Kram till er.

Välkommen!
    Kolla även in här: www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
  • Allrona
    Kavat skrev 2010-12-28 13:26:30 följande:
    En vän har problem med dagis. Vad har man för rättigheter egentligen? Något konkret att trycka upp i näsan på en förskolechef som tycker det är ok att barnet ska få i sig saker dagligen vilket resulterar i eksem och diarréer?  "Det är ju bara eksem och diarré.." är chefens kommentar, H*n dör ju inte typ...

Jag blir skitarg och vet ju att man har rätt till att må bra på dagis. Men finns det något konkret, lagtext osv?

Hjälp!!!
    På vår kommuns hemsida finns det "riktlinjer för mat inom förskolan". Kanske finns det liknande hos er där det står ngt vettigt om allergier. I vår står det att "allergier ställer särskilda krav på hantering och servering, Farorna i samband med allergier samt åtgärder och rutiner som säkerställer korrekt hantering ska finnas beskrivna i egenkontrollen. Genom specialkostblanketten ska köket få information om de barn och elever med specifika behov. Den mat som erbjuds barn med specifika behov är ett fullvärdigt alternativ och tillgodoser behovet av energi och näringsämnen enligt gällande rekommendationer."
    Detta uppfattar ju jag som att inte barn ska behöva få allergireaktioner på dagis pga nonchalant personal! Jag uppfattar som att kommunen anser att det är viktigt att de allergiska barnen får rätt mat och bra mat.

Annars tycker jag hon ska kontakta förskolechefens chef eller kostrådgivaren inom kommunen (om det är ett kommunalt dagis vill säga). Hur sjutton kan förskolechefen tycka att det är ok att barnet ska behöva må dåligt av dagismaten? Förvånad
Svar på tråden Allergitråden