• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI79

Lagt in bilder i galleriet på hans kinder...kan han få såna här utslag av glukossirap av lite godis?

• Tibell
    ELI79 skrev 2010-12-26 17:41:36 följande:
    Lagt in bilder i galleriet på hans kinder...kan han få såna här utslag av glukossirap av lite godis?
    Klart han kan se ut så av glukossirap! Men får han inte röda kinder av vete också?? Om han inte får det kanske det är något annat i godiset han reagerar på?? Det ser i vilket fall som helst inte roligt ut!
    B får ju illröda prickar i massvis runt mun/näsa och ibland ögon när hon får i sig någon form av vete, alltså både av vanligt vete, glukossirap och vetestärkelse.

Måste faktiskt säga att julen gått riktigt bra. Sett framför mig hur barnen ska ha fått i sig fel mat flera gånger om men allt har gått fint. Har visseligen lagat nästan all mat själv och tagit med bara för att vara på den säkra sidan men ändå =)
    Bara jag själv som slarvat lite och det har jag fått sota för vill jag lova...
    I morgon ska jag ringa och kolla om remissen var ämnat för lapptest eller inte..och när vi ska få komma!
    Hoppas det har gått bra för er med och era barn nu vid jul!
  • ELI79
    Tibell skrev 2010-12-26 19:10:59 följande:
    Klart han kan se ut så av glukossirap! Men får han inte röda kinder av vete också?? Om han inte får det kanske det är något annat i godiset han reagerar på?? Det ser i vilket fall som helst inte roligt ut!
    B får ju illröda prickar i massvis runt mun/näsa och ibland ögon när hon får i sig någon form av vete, alltså både av vanligt vete, glukossirap och vetestärkelse.

Måste faktiskt säga att julen gått riktigt bra. Sett framför mig hur barnen ska ha fått i sig fel mat flera gånger om men allt har gått fint. Har visseligen lagat nästan all mat själv och tagit med bara för att vara på den säkra sidan men ändå =)
    I morgon ska jag ringa och kolla om remissen var ämnat för lapptest eller inte..och när vi ska få komma!
    Jo han blir röd men inte sådär ILLRÖD som han blir med glukossirap. Han får samma reaktion när han äter t ex kräm och sånt. Därför har jag kopplat det till glukossirap men det kan säkert vara nåt annat också. Vet dock inte vad eftersom han får det även av t ex aprikoskräm som inte är något rött färgämne i eller så.
  • Tibell

Ja men då är det säkert glukossirapen då!
    Försvinner det snabbt på honom?? B får röda kinder ( dock INTE i samma grad som E ) av korn eller råg... Hon har bara testat en gång ( eller hon hittade en smörgås rättare sagt ) och hann stoppa biten i munnen men vi tog ut den direkt. Och hennes röda försvann efter bara en dag..Knasigt eftersom hennes vanliga allergieksem brukar sitta i i flera dagar och försvinner först efter smörjning med kortison

• ELI79
    Tibell skrev 2010-12-26 19:57:42 följande:
    Ja men då är det säkert glukossirapen då!
    Försvinner det snabbt på honom?? B får röda kinder ( dock INTE i samma grad som E ) av korn eller råg... Hon har bara testat en gång ( eller hon hittade en smörgås rättare sagt ) och hann stoppa biten i munnen men vi tog ut den direkt. Och hennes röda försvann efter bara en dag..Knasigt eftersom hennes vanliga allergieksem brukar sitta i i flera dagar och försvinner först efter smörjning med kortison
    Nä det sitter fortfarande i. Han åt ju alltså godiset i lördags fm och i dag är det ungefär som det var i går. Det brukar sitta i några dagar, kanske uppåt en vecka. Spelar ingen roll om man smörjer eller inte.

Ni vars barn inte tål färgämnen, är det alla färgämnen eller är det något speciellt?
  • Kavat
    ELI79 skrev 2010-12-26 23:26:59 följande:
    Nä det sitter fortfarande i. Han åt ju alltså godiset i lördags fm och i dag är det ungefär som det var i går. Det brukar sitta i några dagar, kanske uppåt en vecka. Spelar ingen roll om man smörjer eller inte.

Ni vars barn inte tål färgämnen, är det alla färgämnen eller är det något speciellt?
    Min dotter tål inte karminrött E120 och det finns i typ allt rött och rosa godis. Men fördelen är att om det inte finns E120 så finns det heller inte glukossirap... Vi köper bara ekologiskt godis och Little Beckys marshmallows typ. Båda barnen äter samma.
    Så jag vet inte hur du skulle kunna testa om det är färgämne egentligen. Eftersom ekologiskt godis inte innehåller glukossirap, men heller inte färgämne. Läsk, saft kanske du kan hitta utan glukos men med färg? Men finns det inga produkter att använda så är det ju ingen idé att veta vad det är tycker jag. Alltså har man inget behov av att äta det så är det ju ingen idé att ge. Färgämne är ju inget viktigt, tvärtom, så var glad att de slipper skiten.   Men spelar det någon roll om det är färgämne eller glukossirap egentligen? Då får ni testa Eldorados jordgubbssylt, innehåller inte färgämne.... Men jag tycker att väl tyvärr bara att acceptera att det inte funkar med vanligt godis just nu?

Jag skulle aldrig få för mig att testa med glukossirap igen "frivilligt" på lilleman, han blev så otroligt dålig av en matsked sylt med fruktos-glukossirap så 10 dagars insmorningar av eksem, klåda, diarrér och vaknätter är inte värt det. Blev samma resultat när vik. kokerska gjorde fel på dagis...
  • Kavat
    Tibell skrev 2010-12-26 19:10:59 följande:

Skönt att höra att julen gick bra, men mindre kul för dig. Du får gärna inboxa om du vill. Håller tummarna för snabbt lapptest!
  • Kavat
    t0va skrev 2010-12-25 22:27:15 följande:
    Idag har jag funderat på om någon gett mitt knott mjölk, han har varit gasig hela dagen, ätit massor, varit ledsen och orolig. Fast det kan vara att det varit jättestökigt också. Har varit ett krävande barn här med sina föräldrar som också hörs massor, blev nog en chock för vår lille kille som visserligen är van med ljud men inte skrik från vuxna människor och större barn. 

Förut fick han smaka en sak av min mor, jag var inte där då men hon kommenterade "det här kan du smaka på för det innehåller inte mjölk" fast jag kollade innehållsförteckningen och det var mjölk, men han fick inte i sig något som tur var. Så jag känner inte att jag kan lita på henne till 100%, resten av folket här verkar förstå att det inte är ok att låta honom provsmaka grädde och sånt.

Får se om morgondagen blir bättre, kan ju vara tänder också, nu börjar det kännas något hårt och gjorde ont när han tuggade på mitt finger förut. Så jag hoppas att det är tänder och inte att någon gått emot oss. Svårt det här med folk, för jag kan inte övervaka varje steg de tar, även om jag har rätt så bra koll på vad som står på bordet.  
    Blä och fy när man inte får förståelsen. Det är ju inte de som får stå ut med vaknätter och dåligt humör mm.. Hoppas han är bättre nu.
  • ELI79
    Kavat skrev 2010-12-27 13:59:18 följande:
    Min dotter tål inte karminrött E120 och det finns i typ allt rött och rosa godis. Men fördelen är att om det inte finns E120 så finns det heller inte glukossirap... Vi köper bara ekologiskt godis och Little Beckys marshmallows typ. Båda barnen äter samma.
    Så jag vet inte hur du skulle kunna testa om det är färgämne egentligen. Eftersom ekologiskt godis inte innehåller glukossirap, men heller inte färgämne. Läsk, saft kanske du kan hitta utan glukos men med färg? Men finns det inga produkter att använda så är det ju ingen idé att veta vad det är tycker jag. Alltså har man inget behov av att äta det så är det ju ingen idé att ge. Färgämne är ju inget viktigt, tvärtom, så var glad att de slipper skiten.   Men spelar det någon roll om det är färgämne eller glukossirap egentligen? Då får ni testa Eldorados jordgubbssylt, innehåller inte färgämne.... Men jag tycker att väl tyvärr bara att acceptera att det inte funkar med vanligt godis just nu?

Jag skulle aldrig få för mig att testa med glukossirap igen "frivilligt" på lilleman, han blev så otroligt dålig av en matsked sylt med fruktos-glukossirap så 10 dagars insmorningar av eksem, klåda, diarrér och vaknätter är inte värt det. Blev samma resultat när vik. kokerska gjorde fel på dagis...
    Nä det spelar absolut ingen roll, det var bara att folk här började kommentera att det kanske var färgämnet och inte glukossirapen han reagerade på. Nä han får inte vanligt  godis nu längra. Jag har varit och köpt ett "lager" av ekologiskt godis nu så vi har hemma.
    Skönt att mannen verkar förstå nu att han verkligen inte tål vete så han är mer noga nu. Förut kunde det hända tat det slank ner någon "liten bit" av något med vete i och då är det ju inte underligt att sonens mage inte blir helt bra och att hans sömn kanske inte blir bra heller.

Försesten så hade ju sonen efter ca 1-2 v med vetefritt nu sovit i 4 nätter i rad!!! I lördags fick han ju godiset och i går natt var han vaken igen!!! I natt sov han hela natten igen, så om vi har "tur" så är det "bara" hans veteallergi som ställer till sömnen och när hans mage får läka ordentligt så blir sömnen också bra.

Sonens kinder börjar bli bättre nu även om de fortfarande är röda men inte lika ilsket.
  • Allrona

Min dotter råkade ju få i sig en liten bit mjölkchoklad ett par dagar innan jul. Hon fick inte något reaktion alls! Det känns så skönt, kanske är mjölkallergin på väg att växa bort!? Glad Vi kommer inte provocera med mjölk nu på ett tag ändå eftersom hon precis har börjat gå upp i vikt men det känns ändå skönt att inte behöva vara supernojjig över att hon får i sig pyttelite mjölk i något.

Svar på tråden Allergitråden