• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Kavat skrev 2010-12-20 22:38:45 följande:
    Humör är intressant...
    Håller med.
    Här hemma tog vi jullov från dagis redan i eftermiddags även om dottern annars skulle ha gått två dagar till. Många sjuka barn och sjuka och lediga personal skulle innebära att det enbart skulle vara en ordinarie personal (som dessutom bara jobbade del av dagen) och i övrigt enbart vikarier (välkända vikarier som barnen känner iofs), men eftersom kokerskan också var sjuk så kände jag inte för att riskera julhumöret med att hon skulle råka få i sig något av misstag - det räcker gott och väl med det humör hon har ändå Flört
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat

Ja, hemma har vi en 5-åring som vi inte blir kloka på... När vi nästan helt tog bort laktosfritt/mjölk och havre så slutade hon nästan helt klaga på magont. Nu äter hon havre igen och lite mjölk och klagar mer. Enbart havre mindre klagan, enbart mjölk mindre klagan... Hon klagar direkt efter att hon druckit mjölk/youghurt, alltså direkt efter på att hon har ont i övre delen av magen (ovan naveln). Ost verkar dock funka.
    Havre eller mjölk eller både ock. Fasen att det ska vara så svårt. Hon äter ju så lite varierat ändå så man vill inte exprementera för mycket.
    Och så är munblåsorna tillbaks i större utsträckning. Äter hon vete fiser hon så det luktar apa. Jaaaa.... Tänkte vi skulle få rätsida på allt nu i jul, så att vi vet vad vi ska göra framöver. Men blä, vad det är svårt.
    Gluten ville ju inte läkaren testa igen för hon äter för lite... Ska vi bombadera med gluten? I så fall så vill jag redan ha en tid för glutentest igen, annars är det ingen idé. Nej, usch, varför kan hon inte visa på tester så man vet.

• Miralicia
    Kavat skrev 2010-12-20 23:00:38 följande:
    Ja, hemma har vi en 5-åring som vi inte blir kloka på... När vi nästan helt tog bort laktosfritt/mjölk och havre så slutade hon nästan helt klaga på magont. Nu äter hon havre igen och lite mjölk och klagar mer. Enbart havre mindre klagan, enbart mjölk mindre klagan... Hon klagar direkt efter att hon druckit mjölk/youghurt, alltså direkt efter på att hon har ont i övre delen av magen (ovan naveln). Ost verkar dock funka.
    Havre eller mjölk eller både ock. Fasen att det ska vara så svårt. Hon äter ju så lite varierat ändå så man vill inte exprementera för mycket.
    Och så är munblåsorna tillbaks i större utsträckning. Äter hon vete fiser hon så det luktar apa. Jaaaa.... Tänkte vi skulle få rätsida på allt nu i jul, så att vi vet vad vi ska göra framöver. Men blä, vad det är svårt.
    Gluten ville ju inte läkaren testa igen för hon äter för lite... Ska vi bombadera med gluten? I så fall så vill jag redan ha en tid för glutentest igen, annars är det ingen idé. Nej, usch, varför kan hon inte visa på tester så man vet.
    Har inte haft tid att svara dig, men ska försöka göra det nån av de närmaste dagarna Hjärta
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • 2små2stora
    Kavat skrev 2010-12-20 23:00:38 följande:
    Här funkar bara ost ingen annan form av mjölk.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • t0va
    2små2stora skrev 2010-12-21 07:48:58 följande:
    Här funkar bara ost ingen annan form av mjölk.
    för mig funkar mjölk men inte ost. 

Pratade med föräldrastödet igår och vi tar fajten om mer mat efter nyår, för då har vi förhoppningsvis hunnit träffa nya bvc som verkade vara kanonbra, var inget tjat om möte för att börja med riktig mat utan vi ska dit när han är 5månader för vaccinering.

Sen sa en på föräldrastödet att dietisten jag pratat med ska vara superkaonbra, så kanske har hon haft en dålig dag när jag pratat med henne. Så vi får se om vi ska dit eller om det räcker med bvc.  
  • Lussekatten87

En undran bara..ni som har barn med sojaallergi, reagerar era barn på kex/kakor innehållande sojalecitin?
    Eller är det för liten mängd för att de ska bli dåliga?
    Jag undrar för min dotter blir så röd om munnen när hon ätit kakor innehållande sojalecitin.
    Hon har bara reagerat på vanlig soja förut då blev hon knallröd om munnen,men såg inte att de innehöll detta i kakorna!
    Är det samma typ av sojabönor i soja och lecitin?

• Allrona

Sojalecitin innehåller väldigt små mängder sojaprotein så de flesta allergiker klarar att äta det. Min dotter klarar det inte, hon får eksem av saker som innehåller sojalecitin så man kan absolut reagera på det.

• Lussekatten87
    Allrona skrev 2010-12-21 13:35:15 följande:
    Sojalecitin innehåller väldigt små mängder sojaprotein så de flesta allergiker klarar att äta det. Min dotter klarar det inte, hon får eksem av saker som innehåller sojalecitin så man kan absolut reagera på det.
    Intressant,för jag har just funderat på det hur pass koncentrerat det är! Jag inbillar mig nu att hon får eksem pga sojalecitinet men det kan ju förstås vara kylan också...
  • trållmor
    Lussekatten87 skrev 2010-12-21 13:16:36 följande:
    En undran bara..ni som har barn med sojaallergi, reagerar era barn på kex/kakor innehållande sojalecitin?
    Eller är det för liten mängd för att de ska bli dåliga?
    Jag undrar för min dotter blir så röd om munnen när hon ätit kakor innehållande sojalecitin.
    Hon har bara reagerat på vanlig soja förut då blev hon knallröd om munnen,men såg inte att de innehöll detta i kakorna!
    Är det samma typ av sojabönor i soja och lecitin?
    Alla våra barn reagerar på sojalecitin, Neelah reagerar även på sojaolja.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • tes 75
    Kavat skrev 2010-12-20 22:38:45 följande:
    Läskigt... Håller tummarna!

Humör är intressant...
    ja. dessa sädesslag & magen & humöret.. efter en period av fasta fina blöjor (tom förstoppning så vi fick åka till akuten Förvånad) sprutar det nu ur sonens rumpa.. vi provocerade med havre förra veckan (gjorde välling på solhavre), & så fick han lite vete & råg i helgen. i lördags, när han fick vete, svullnade magen upp efteråt & han ville inte äta något mer den dagen. bajsade inget på hela dagen heller. i söndags bajsade han ett par jättebra blöjor, efter att ha ätit Wasa Delikatess. så igår, måndag & därmed dagisdag, ville han bara ha halva kvällsvällingen (bara rismjölk & rismjöl), pruttade massvis & bajsade ett par lösa blöjor. vi tänkte att det berodde på helgens sädesslagsintag, men sedan ville han i morse inte äta något alls, varken välling eller macka. efter dagis fortsatte matvägran, & nu ikväll har han haft riktigt rinnande diarréer. och utslag runt munnen.

hm. sädesslag har han inte fått sedan i söndags, borde det ge så kraftiga effekter på magen NU? han har också utslag runt munnen, som när han ätit majs. vi vet att han får kraftiga diarréer av majs, och misstag med majs har de ju gjort förut på dagiset. suck. ja, kanske är det en vikarie i köket på vår sons dagis också, som gett honom glutenfria makaroner el likn igår & idag. eller vad tror ni, kan det vara helgens sädesslagsprovoceringar som pajjat magen så till den milda grad att han mår sämre & sämre trots sädesslagsstopp? (han är testad för celiaki 2 ggr, med negativt resultat).
Svar på tråden Allergitråden