• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI79

Sonens mage är verkligen mindre nu, även om den ibland blåser upp sig men inte alls som förut. Mätte den i går kväll när den var "större än den brukar" senaste dagarna...då var den 55 cm i stället för de 60 cm när han fick vete! Helt otroligt!!!

Vi har tagit bort andra sädesslag också. Han får inget annat.Tror inte han fått nån glukossirap mer än i godiset på lördagarna heller och det är ju slut med det också nu så han borde ju bli helt bra nu faktiskt.
    Fast sömnen ÄR bättre även om det inte känns så förut sov han kanske 1 hel natt på en hel månad, nu är det typ varannan natt bra och varannan natt dålig...

Hur länge ska jag köra såhär nu? 1 månad eller räcker det med 2 v. När "borde" han bli helt bra om det "bara" är sädesslagen han inte tål?

• trållmor
    Tack för bra svar. Tyvärr har vi inte haft turen att träffa någon jättebra läkare. En bra har vi haft, men han (och jag då) tyckte att vi hade det under så bra kontroll att det inte skulle bli aktuellt med återbesök hos honom. Tyvärr var detta precis innan jag av misstag råkade klampa in mitt under mellanmålet och därigenom fick veta hur det låg till på dagis. Den läkaren har nu flyttat till en annan stad, så om jag ska ha någon läkarhjälp får jag kontakta en helt ny, vilket känns rätt bökigt. Då måste jag ju förmodligen sätta in denna person i allt innan han/hon klarar av att skriva något till dagis. Tyvärr har jag inte så högt förtroende för läkare häromkring längre

Min son är alldeles snart 4 år och har sedan 3-årskontrollen gått ner ett halvt kilo. Vägdes och mättes senast på sjukhuset nu i mitten av december och då hade han alltså gått ner ett halvt kilo men växt nästan 10 cm på längden. Visst, han väger nästan 15 kg nu,  så han är kanske inte SUPERsmal, men det känns ändå sådär att han ska gå ner.

Som reaktioner på om han får i sig spår eller mycket små smulor av havre får han stora röda fläckar på skinnet som sedan blir fula eksem, han blir fruktansvärt lös i magen och blir extremt aggressiv (så pass att jag har väldigt svårt att ens hålla i honom). Den gång han som jag vet nu i den här åldern faktiskt fått i sig havre på riktigt, dvs ätit en bit av en smörgås bakad på havregröt svällde han upp och huden blev knallröd i stora sjok.

Som liten fick han ju gröt gjord på havre och reagerade inte alls lika kraftigt, men han hade stora variga eksem och var konstant vattenlös i magen.

För mig är det självklart att det är allvarligt om man slarvat så pass länge som de på förskolan har gjort, men som sagt så tycker inte chefen att det är så allvarligt och då undrar man ju självklart hur allvarligt pedagogerna ser det? Det är ju ändå de som ska se till att han inte får i sig något han inte tål.

Jag är så less på hela situationen. Hade ju hoppats att ett samtal med förskolechefen skulle hjälpa, men det gjorde mig ju bara ännu mer less Pedagogerna som jag talade med först beklagade i alla fall slarvet (sen om det egentligen var allergislarvet eller det faktum att samma dag som jag upptäckte det, hade de gett honom smörgåsar helt täckta av mögel som de bad om ursäkt för låter jag vara osagt).
    Hej!

Såg att Kavat klistrat in mitt inlägg om vad som hände hos oss, tack Kavat Hjärta Jag kan säga att vi var jättenervösa efter att vi gjort polisanmälan, men nu med facit i handen så ångrar vi oss ingenting. Om jag får ge dig ett råd så är det att ringa till kommunens växel och fråga vem som är chef till förskolechefen. Ibland kan man tro att det är en viss person, men som i vårat fall så hade vissa personer helt skilda chefer, detta har kommunens växel koll på.

Vi frågade alltså i växeln, "vem är chef till Anna Annasson", "det är Jonas Jonasson", "okej, vem är chef till Jonas Jonasson" och så fortsatte vi så tills vi hade kommit upp i kommunstyrelsen. Vi frågade efter namn och titel hela vägen upp. Sen ringde vi till den berördes chef Jonas Jonasson och frågade hur vi skulle gå tillväga för att lämna in ett skriftligt klagomål på Anna Annasson (alla är ju fingerade namn, vilket jag hoppas att ni har listat ut ). Nu var ju Jonas så nyfiken på vad det gällde och då förklarade vi situationen för honom, och så talade vi om att vi hade blivit rekommenderade att göra en polisanmälan. Vilket Fredrik då hade gjort, men vilket det iofs räcker med om ni hotar med att säga, tror jag.

MEN, mitt hjärta säger mig att ni borde göra en polisanmälan för det låter lika tråkigt som det vi fick vara med om Och jag lovar, det kommer bara bli bättre!!!

Vi gjorde både och, dvs lämnade in ett skriftligt klagomål och gjorde en polisanmälan, för vi tänkte att en polisanmälen brukar alltid dra ut på tiden och ett skriftligt klagomål stod det på kommunens hemsida att de skulle ta itu med så fort berörd avdelning hade tittat på det. Och jäklar vad det har hänt saker

De har köpt in nya bord, nya serviser (alla hade i porslin innan, men våra barn har fått i en annan färg nu för att det ska vara lättare att se vilka som tillhör våra barn), nytt rullbord. De har tagit in specialpedagogen som har hjälpt personalen att handha barnen i ett "ingjutande" system, dvs att våra barn inte ska hamna utanför gemenskapen pga allergi utan att de ska vara inne i gemenskapen som alla andra barn. Sen har hon vi polisanmälde ingenting med våra barn att göra längre utan nu pratar vi direkt med chefen! Sen har allt det här lett till att personalen är mycket öppnare mot oss för att de har fått en ökad förståelse i vad det innebär att ha multiallergiska barn.

Jaa, som sagt vi ångrar ingenting!!!
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • ELI79

Kolla in sonens mage nu efter 2-3 v med vetefritt!! Helt sanslöst att jag ens tvivlat!!!

• tes 75
    Kavat skrev 2010-12-28 22:20:41 följande:
    Det här är så himla intressant! Jag har kommit i kontakt med en massa människor, både på nätet och i "verkligheten" med bl.a. ledvärk och de som av en eller annan anledning börjat äta annorlunda, ofta lchf har kommit fram till att ledvärken försvunnit eller i alla fall blivit mycket bättre utan sädesslag.

Själv fick jag ju en glutendiagnos för knappt 2 år sedan. Jag hade sådan ledvärk att jag knappt kunde gå eller röra mig i perioder. Läkaren tyckte att jag har väl ibs. Men jag "tvingade" henne att ta allergiprover och då även gluten när det inte visade något på röntgen av höfterna. Då hade jag även klåda, stora sömnstörningar mm.
    vilken tur det är att det idag är relativt lätt att vara påläst, & att man är en person som inte låter läkare vifta bort ens besvär! det ska bli spännande att se om jag blir av med båda mina "slaskdiagnoser" nu när jag går till botten med allergispåret.
  • Ellisizza

Hej alla!

Skrev mycket här för ett tag sedan men det är länge sedan nu.  Kommer ihåg att jag alltid fick så bra tips av er så ni kanske kan hjälpa mig även denna gång?

Min son är snart 16 månader och tål inte mjölk, ägg och sädesslag. Vi gav sempers mjölkfria risgröt på kvällarna rätt länge och han stod sig bra på det. Men sen började han äta sämre och sämre av det så vi gick över till flaska istället. Han äter nu Neocate ersättning men lite olja i till kvällen och det fungerar bra förutom att han inte står sig hela natten på det. Han behöver en flaska på natten också.

Har ni några tips på hur man kan göra välling på neocate? Vi provade sempers mjölkfria risvälling men den totalvägrade han trots att vi försökte vänja honom.

Eller finns det någon färdig välling han kan tänkas tåla? Tänker tex på denna http://webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling/valling/6-manader/ris-quinoagrot-ris-quinoavalling-med-frukt.html men är quinoa ett sädesslag? 

Försöker få honom att dricka rismjölk men det funkar inget vidare.. Men man kanske kan blanda välling på det på något sätt för att han ska få i sig kalcium?

Som sagt, alla tips på något att ge honom till kvällen som är nyttigt och mättande mottages tacksamt! 

• Blå Flygare
    Ellisizza skrev 2010-12-29 20:50:10 följande:
    Hej alla!

Skrev mycket här för ett tag sedan men det är länge sedan nu.  Kommer ihåg att jag alltid fick så bra tips av er så ni kanske kan hjälpa mig även denna gång?

Min son är snart 16 månader och tål inte mjölk, ägg och sädesslag. Vi gav sempers mjölkfria risgröt på kvällarna rätt länge och han stod sig bra på det. Men sen började han äta sämre och sämre av det så vi gick över till flaska istället. Han äter nu Neocate ersättning men lite olja i till kvällen och det fungerar bra förutom att han inte står sig hela natten på det. Han behöver en flaska på natten också.

Har ni några tips på hur man kan göra välling på neocate? Vi provade sempers mjölkfria risvälling men den totalvägrade han trots att vi försökte vänja honom.

Eller finns det någon färdig välling han kan tänkas tåla? Tänker tex på denna webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling/vall... men är quinoa ett sädesslag? 

Försöker få honom att dricka rismjölk men det funkar inget vidare.. Men man kanske kan blanda välling på det på något sätt för att han ska få i sig kalcium?

Som sagt, alla tips på något att ge honom till kvällen som är nyttigt och mättande mottages tacksamt! 
    Du kan blanda neo på risdryck (carlshamn) för extra kalcium, så gjorde vi (fast med nutra). Du kan också ha i lite grötpulver för att göra neon till en välling och göra den lite mer mättande. Quinoa är en ört och helt fritt från sädesslag- Allergi mot quinoa är mycket ovanlig.
  • Ellisizza
    Blå Flygare skrev 2010-12-29 20:54:22 följande:
    Du kan blanda neo på risdryck (carlshamn) för extra kalcium, så gjorde vi (fast med nutra). Du kan också ha i lite grötpulver för att göra neon till en välling och göra den lite mer mättande. Quinoa är en ört och helt fritt från sädesslag- Allergi mot quinoa är mycket ovanlig.
    Tack för supersnabbt svar! Nu har jag ju massor att prova Hoppas han gillar något av det bara!
  • Mela78
    Kavat skrev 2010-12-28 22:20:41 följande:
    Det här är så himla intressant! Jag har kommit i kontakt med en massa människor, både på nätet och i "verkligheten" med bl.a. ledvärk och de som av en eller annan anledning börjat äta annorlunda, ofta lchf har kommit fram till att ledvärken försvunnit eller i alla fall blivit mycket bättre utan sädesslag.

Själv fick jag ju en glutendiagnos för knappt 2 år sedan. Jag hade sådan ledvärk att jag knappt kunde gå eller röra mig i perioder. Läkaren tyckte att jag har väl ibs. Men jag "tvingade" henne att ta allergiprover och då även gluten när det inte visade något på röntgen av höfterna. Då hade jag även klåda, stora sömnstörningar mm.
    Även jag har blivit av med konstig värk när jag ändrat på min kost. Får smärtor i händer och fötter samt leder (ibland även musklerna i hela kroppen) av kött från fyrbenta djur, värst är fläskkött, men även av nötkött. Vilt går bra ett par gånger per år.
  • tes 75
    Ellisizza skrev 2010-12-29 20:50:10 följande:
    Hej alla!

Eller finns det någon färdig välling han kan tänkas tåla? Tänker tex på denna webbutik.barnmatsbutiken.se/grot-valling/vall... men är quinoa ett sädesslag? 

vi gör välling på 1,5 dl risdryck som vi kokar upp under vispning med 2 msk rismjöl & 1/2 msk pofiber plus en nypa salt & 1-2 tsk rapsolja, när det kokat upp tar vi det från sipsen & vispar i 1-1,5 dl kall rismjölk. vi har inte i någon ersättning (sonen har aldrig druckit mjölkproteinfri ersättning eftersom hans mjölkallergi upptäcktes när han var nästan 2 år, så han ratar mjölkfri ersättning), men ni kan ju tippa i några matskedar för att berika!
  • Miralicia

Gott nytt år allihop!

Hoppas att allt strul som varit för många med läkare, förskolor, allergiska reaktioner osv blir som bortblåst under det kommande året!

Skål

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
Svar på tråden Allergitråden