• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    Miralicia skrev 2010-12-31 23:04:32 följande:
    Gott nytt år allihop!

Hoppas att allt strul som varit för många med läkare, förskolor, allergiska reaktioner osv blir som bortblåst under det kommande året!

Skål
    Detsamma, ett nytt år och nya möjligheter :) 
  • Allrona

Gott nytt år allihop!

Här ser vi fram mot ett nytt år med mer sömn, färre sjukhusbesök och färre allergireaktioner

• Tresmågrodor

Om man ska ta bort mjölkprotein, hur lång tid kan det ta innan man märker någon skillnad? Anledningen till att vi ska prova att ta bort är att vårt barn sover dåligt och vänder och vrider sig på natten samt har en uppblåst mage. Kan kanske vara nåt annat men vi tänkte börja med mjölken i alla fall.

Tänkte om man hinner se något innan dagis startar om 1½ vecka eller hur man gör då? Hinner ju inte få intyg eller något sådant till dagis, kanske bara kan be dem att inte ge mjölk att dricka så länge, även om jag vet att det inte är mjölkproteinfritt då...men kanske bättre än ingenting i alla fall?

• Allrona

Min dotter hade också problem med sömnen, det började bli bättre redan några dagar efter att vi tog bort mjölkproteinet och var sen ok efter ngn vecka.
    Ring till dagiset och fråga om du måste ha intyg. Vi har inte behövt det utan det har räckt med att vi har förklarat läget och de har hela tiden gått med på att ta bort och lägga till saker i hennes kost vartefter vi testar Första dagarna tog jag med havredryck, havreyogurt och havregrädde eftersom det tar några dagar för dem att få hem det. Jag pratade med kocken om de närmsta dagarnas mat och förklarade att jag var bredd att ta med mat om hon hade svårt att anpassa det som redan var planerat men det var aldrig några problem.
    Jag vet av att ha läst i denna tråd att alla inte alls har det lika enkelt som oss att få igenom specialkost men att fråga skadar ju inte

• Cs mamma
    Tresmågrodor skrev 2011-01-01 10:27:21 följande:
    Om man ska ta bort mjölkprotein, hur lång tid kan det ta innan man märker någon skillnad? Anledningen till att vi ska prova att ta bort är att vårt barn sover dåligt och vänder och vrider sig på natten samt har en uppblåst mage. Kan kanske vara nåt annat men vi tänkte börja med mjölken i alla fall.

Tänkte om man hinner se något innan dagis startar om 1½ vecka eller hur man gör då? Hinner ju inte få intyg eller något sådant till dagis, kanske bara kan be dem att inte ge mjölk att dricka så länge, även om jag vet att det inte är mjölkproteinfritt då...men kanske bättre än ingenting i alla fall?
    Du borde kunna se en tendens under den tiden ...
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • t0va
    Tresmågrodor skrev 2011-01-01 10:27:21 följande:

Första gången vi körde mjölkfritt var sonen ca 8 veckor och då märkte vi stor skillnad på 1.5dygn, men han låg och skrek av smärta. Andra gången när vi hade provocerat tog det ca 2 dygn innan vi såg lite tecken på skillnad men några dagar till innan gaserna och oroligheten lugnade ner sig. 

Men sånt kan skilja mellan barn men testa och se.  
  • t0va

whiee... min mor har lärt sig. Nu tog hon sonen med sig för att äta frukost så jag kunde få lite lugn en stund. Jag hörde hur hon läste på innehållsförteckningen för något. Var rostbrödet som hon gav några smulor till sonen. Det går frammåt, på jul gav hon först och läste sen, nu läste hon först :D

• Tresmågrodor

Ok då ska vi se om någon affär har öppet i dag så ska vi köra på med mjölkfritt och hoppas vi hinner se en tendens till dagis öppnar för då blir det enklare att övertyga dagis kanske. Tack för info.

• JPL
    Jag tänkte ta en sväng till Danmark och handla D-droppar igen. Tänker mig att åka under den kommande veckan.Den som är intresserad kan maila mig på jpl73@home.se.
    Sist kostade det 23 kr per flaska plus 30 kr för vadderat kuvert med porto. Resan kostade mig 70+60 (tåg plus båt) för vilket jag gärna tar ett bidrag, beroende på hur många som vill vara med på beställningen.
Svar på tråden Allergitråden