• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • t0va
    JPL skrev 2011-01-01 12:41:54 följande:
    Jag tänkte ta en sväng till Danmark och handla D-droppar igen. Tänker mig att åka under den kommande veckan.Den som är intresserad kan maila mig på [email protected].
    Sist kostade det 23 kr per flaska plus 30 kr för vadderat kuvert med porto. Resan kostade mig 70+60 (tåg plus båt) för vilket jag gärna tar ett bidrag, beroende på hur många som vill vara med på beställningen.
    är det något speciellt med de D-dropparna?
  • Tresmågrodor

Jag har inte läst så mycket i tråden så ursäkta om jag upprepar samma frågor som andra ställt, hoppas det är ok ändå. Det är så mycket att läsa nu i efterhand

Vilka symtom har era barn som är mjölkproteinallergiska?

• JPL
    t0va skrev 2011-01-01 14:33:29 följande:
    är det något speciellt med de D-dropparna?
    De som säljs i Sverige och man får av BVC innehåller ett konserveringsmedel (butylhydroxianisol) som är känt för att vara allergent. På olika forum har jag hört att flera barn reagerat på dem. Själv ser jag ingen poäng i att chansa när det finns helt rena alternativ. De danska tex innehåller enbart d-vitamin och kokosolja.

Dessutom tror jag också att D-vitamin är bra för alla oavsett ålder så både jag och alla tre barnen tar det. Tex ska det vara bra för immunförsvaret.

www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=7&UserTypeID=2
    www.aktavara.org/Search.aspx
  • Tibell

Ibland är till och med jag ett riktigt klantarsel, brukar vara mannens titel annars ;)
    Hur som, stod och lagade mat och minstingen sprang vid mina fötter och gnällde. Gav henne en sockerärta att gnaga på under tiden. Synd bara att hon inte tål baljväxter :/ hon gav dock tillbaka den direkt för den föll hönan inte i smaken .. Kunde dock inte förstå varför hon är lite exemig och precis gjorde en sur diarré blöja....

• Allrona

Tresmågrodor - sömnproblem och eksem. Nu när hon har varit mjölkfri ett tag blir hon även dålig i magen när hon får i sig mjölk.

• Allrona

Tresmågrodor - glömde att hon även varit extremt aktiv vilket bev bättre när hon slutade med mjölk.

• Tresmågrodor

Någon här som vet något om omega3 sorten som heter Eye Q? Finns det någon som testat det, som reagerat på detta?
    Testade på mitt barn då sömnen är så dåligt och det är  andra dagen i dag och nu är det HEMSKA pruttar och HEMSKA rapar...
    Det brukar aldrig vara ett problem annars, snarare tvärtom, att det är lite lite pruttar för min smak med tanke på magens storlek. Om magen inte blivit helt i uppror nu av mjölken, men vet ju inte ens om det är problemet. Har ju aldrig testat utan.

• trållmor
    Tresmågrodor skrev 2011-01-01 18:57:37 följande:
    Någon här som vet något om omega3 sorten som heter Eye Q? Finns det någon som testat det, som reagerat på detta?
    Testade på mitt barn då sömnen är så dåligt och det är  andra dagen i dag och nu är det HEMSKA pruttar och HEMSKA rapar...
    Det brukar aldrig vara ett problem annars, snarare tvärtom, att det är lite lite pruttar för min smak med tanke på magens storlek. Om magen inte blivit helt i uppror nu av mjölken, men vet ju inte ens om det är problemet. Har ju aldrig testat utan.
    Jag när jag har varit gravid. Jag äter ju inte fisk, så min bm tyckte att jag skulle äta dem. Och FY FAAN alltså vilka hemska rapar för min del!!!! No way att jag äter dem igen, om det inte är för att jag skulle vara gravid eller under tvång igen Fredrik, min man, äter dem dock utan problem
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tresmågrodor
    trållmor skrev 2011-01-01 19:05:17 följande:
    Jag när jag har varit gravid. Jag äter ju inte fisk, så min bm tyckte att jag skulle äta dem. Och FY FAAN alltså vilka hemska rapar för min del!!!! No way att jag äter dem igen, om det inte är för att jag skulle vara gravid eller under tvång igen Fredrik, min man, äter dem dock utan problem
    ok men blev du kass i magen också? Mitt barn har blivit väldigt dålig i magen i dag och det är som sagt dag 2 med eye Q...det finns inget man kan vara allergisk mot i detta eller är det "bara" själva omegan som gör det?
    Undrar om man vågar köra på med den eller om man måste sluta?!
  • Tibell

Tresmågrodor : min stora flicka får stor svullen mage, förstoppning, eksem i ansiktet och 2-3 timmar vakentid på natten när hon får i sig mjölk. Men de sista två symtomen kom först efter hon blivit mjölkfri. Förutom dessa symtom har hon alltid varit liten i växten och alltid vägrat allt som har med mjölk att göra. När hon var runt året ( hon blev mjölkfri när hon var 2.5 år ) så hade hon problem med vattnig diarré upp till 10 ggr per dag och väldigt dålig viktuppgång men vi fick aldrig någon hjälp

Våran minsting hade väldiga problem med förstoppning ( när hon var 2 månader ), gnäll, gick aldrig att natta utan tvångshållning och vaggning, eksem på armar, ben, ansikte och mage, viktminskning, matvägran

Ja var nog allt ;)

Svar på tråden Allergitråden