• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Tresmågrodor skrev 2011-01-01 17:47:01 följande:
    Jag har inte läst så mycket i tråden så ursäkta om jag upprepar samma frågor som andra ställt, hoppas det är ok ändå. Det är så mycket att läsa nu i efterhand

Vilka symtom har era barn som är mjölkproteinallergiska?
    sonen (nu 2 år): atopiska eksem, främst på bålen men också på kinderna precis vid "polisongerna", armar & ben, svullen mage, ont i magen på nätterna, illaluktande diarréer, hyperaktivitet, matvägran
    dottern (9 månader, har med största sannolikhet mjölkallergi, dock mildare); konstanta småkräkningar plus illaluktande, voluminösa & lösa blöjor. 
  • Cs mamma
    saffe skrev 2011-01-01 20:28:36 följande:
    Hejsan! Någon som vet ifall det finns nån leklera som man kan köpa utan risk för att det ska vara vete i? Det kanske inte brukar vara mjöl i köpelera, jag har ingen aning.. kollade på Hobby lera på panduros hemsida, men det står ju inte vad den är gjord av.
    Jag har kollat även internationellt och jag har bara funnit två som sägs vara vetefri men den ena innehöll antingen soja eller mjölk eller ägg eller vad det var som C inte tål... den kan du beställa via alla företag som levererar till dagis.

Och så finns det en som heter Soya doh... det säger väl allt...

Bara att baka själv som allt annat *suck*
    R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • Kavat

Leklera plasticine kan min son leka med. Han reagerar på kontakt med vete och ägg. Menhar inte koll på innehåll nu. Dock är den inte som play doe utan hårdare så funkar nog inte med små barn.

• Kavat

Eyeq kapslar har vi här hemma, innehåll fiskolja nattljusolja gelatin glycerol dest vatten naturligt e-vitamin (d alfa tokferol från soja)

• JPL
    trållmor skrev 2011-01-01 21:04:38 följande:
    Är det fiskleverolja? Jag fick höra för några år sedan att just fiskleverolja var väldigt ovanligt, utan idag är det fiskolja som är i. Vet inte skillnaden dock, (och bryr mig egentligen inte heller eftersom jag inte äter fisk själv), men det kanske har betydelse för någon annan?
    Ifall någon anna är intresserad då då så äter man fiskleverolja för att få i sig A och D-vitamin och fiskolja för att få sig nyttiga fettsyror.

De senare kallas oftast omega 3. Omega 3 kan man lida brist på om man inte äter fet fisk varje vecka och det kan finnas kopplingar till humör och inlärning. Äldre människor äter det ofta för hjärta och kärl.
  • JPL
    Kavat skrev 2011-01-02 13:29:58 följande:
    Eyeq kapslar har vi här hemma, innehåll fiskolja nattljusolja gelatin glycerol dest vatten naturligt e-vitamin (d alfa tokferol från soja)
    Tål dina barn dem trots ev sojakontamination?

Såg på ett helt annat ställe att din yngste inte tål vitlök alls. Tyckte det var intressant eftersom min yngste inte heller gör det. Då, för ett år sedan, verkade ingen känna igen sig så det var skönt att höra att jag inte är helt fel på det.
  • saffe
    Angel Gbg skrev 2011-01-01 22:26:00 följande:
    Jag har kollat även internationellt och jag har bara funnit två som sägs vara vetefri men den ena innehöll antingen soja eller mjölk eller ägg eller vad det var som C inte tål... den kan du beställa via alla företag som levererar till dagis.

Och så finns det en som heter Soya doh... det säger väl allt...

Bara att baka själv som allt annat *suck*
    Ok, tack! Då vet jag att det inte är nån idé att leta. Bara göra själv, som sagt...
  • Tresmågrodor

Kan man se skillnad bara om man drar ner på mjölken eller måste den bort helt? Förstår att den måste  bort helt för att få ett korrekt och bra resultat och sådär, men kan man se någon skillnad om man bara reducerar.
    Sambon gav vanlig yoghurt i dag fast jag hade köpt mjölkfri...i övrigt körde vi mjölkfritt i går och i dag, men yoghurten var ju inte mjölkfri

• Tibell

Kan barnet matvägra i samband med att de fått i sig något de inte tål?

Hönan fick ju tugga lite på en sockerärta igår middag och på eftermiddagen fick hon diarré. Idag har hon fortsatt ha diarré och hon äter inget :( bara en flaska välling och kanske en korv...

Hur länge kan det hålla i??

• ViFrånLandet
    Tibell skrev 2011-01-02 18:40:55 följande:
    Kan barnet matvägra i samband med att de fått i sig något de inte tål?

Hönan fick ju tugga lite på en sockerärta igår middag och på eftermiddagen fick hon diarré. Idag har hon fortsatt ha diarré och hon äter inget :( bara en flaska välling och kanske en korv...

Hur länge kan det hålla i??
    Absolut, Gabriel matvägrar/äter otroligt lite när han fått i sig något han inte tål... Antar att det är pga smärta och obalans i magen som gör det, G brukar iaf få tillbaka aptitet ordentligt när magen blivit okej igen. Hur länge det håller i är svårt att säga, i Gs fall beror det på vad och hur mycket han fått i sig...

Hoppas lilltjejen blir bra snart!
Svar på tråden Allergitråden