• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-01-02 21:34:32 följande:
    Återkommer (påminn) om du inte får svar från någon annan. Måste sova...
    Glad
  • Mela78
    Tresmågrodor skrev 2011-01-02 17:28:07 följande:
    Kan man se skillnad bara om man drar ner på mjölken eller måste den bort helt? Förstår att den måste  bort helt för att få ett korrekt och bra resultat och sådär, men kan man se någon skillnad om man bara reducerar.
    Sambon gav vanlig yoghurt i dag fast jag hade köpt mjölkfri...i övrigt körde vi mjölkfritt i går och i dag, men yoghurten var ju inte mjölkfri
    Gör en kvalificierad gissning, om jag har fel hoppas jag någon rättar mig. Kan bero på hur känslig man är. Är man väldigt känslig kanske det inte märks skillnad på lite eller mycket, är man mindre känslig kan skillnaden mellan mycket och lite märkas bättre.
  • 2små2stora

Är det vanligt med ägg i frallor? Åt en fralla med skinka på sjukhuset idag och sonen har kräkts enorma mängder i em/kväll och har svårt att komma till ro. Det verkar köra i magen på honom.

~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • Molina
    Kavat skrev 2011-01-02 21:33:06 följande:
    Glömde ju en fråga... Vitlök ja. Alltså det var en på öppna förskolan som tipsade. Jag tänkte som så att om jag tar bort allt de stora inte tål så funkar det. Men då märkte jag ju hur han blev prickig av blåbär osv, vilket de stora tål, så det stämde ju inte helt. Och sen var det en tjej på öf som sa att ingen utav hennes 3? barn hade sovit när hon åt vitlök i kryddform, så då tog jag bort alla kryddor utan salt och peppar och missade en dag och tog makens pizzasås, enda skillnaden från min var just vitlök. Så när jag gick tillbaks i matdagboken, ja, det stämmer bra med jobbigaste nätterna och vitlök.

Resten i grillkryddan vi hade har jag inte vågat prova. Åt ju röd currypaste några gånger och de nätterna var hemska. Men det är ju vitlök även där som första ingrediens...
    Sen vet jag ju inte, överkänslighet eller om det är refluxen som gör att han vaknar. Han medicineras ju för det med nu.

Reflux-läkarens kommentar var "oj, är han så känslig"...

Men jag har en vän som inte kan äta vitlök. Hon får sår i halsen som gör ont i 2 veckor typ...
    Jag tål inte vitlök, vissa gånger brakar bara magen och vissa gånger klåda i munnen/halsen och ett illamående gånger 1000.  Kan inte med i kryddform eller färsk.
  • ELI 79

Jag börjar tro att sonen är väldigt känslig mot vete. Hans mage har ju varit jättefin och "liten" sedan i går blev den gigantisk igen och han pruttade som fasen! Fattade ingenting! Han som varit så "fin" sedan vi hade varit utan vete ca 1 vecka.

Då frågade jag mannen vad han hade gett honom på morgonen. Då hade han gett brödet som fanns i E.s låda i frysen (har ett fack som bara är till honom så vi inte blandar ihop) och det var ju bra, men då visade det sig ju att han hade gett tekakor med vetestärkelse i inte så lätt för honom att veta eftersom han trodde att han kunde ge allt i den lådan Jag hade kvar de tekakorna från att vi skulle testa vetestärkelse på sonen innan vi började att provocera med vete i höstas...
    Inte konstigt att han fick en gigantisk mage!!

Jag vet inte riktigt hur vi ska få bukt på det hela. vi måste få in någon rutin som gör at vi inte riskerar att kontaminera. Som det är nu så stoppar ju mannen ner hans bröd i VÅR brödrost eller lägger mackorna där vi haft våra innan. vi har egen smörbytta och så till sonen men det spelar ju ingen roll om mackan redan är kontaminerad av t ex brödrosten

hur har ni löst altl sånt här?

• saffe
    ELI 79 skrev 2011-01-03 10:15:12 följande:
    Jag börjar tro att sonen är väldigt känslig mot vete. Hans mage har ju varit jättefin och "liten" sedan i går blev den gigantisk igen och han pruttade som fasen! Fattade ingenting! Han som varit så "fin" sedan vi hade varit utan vete ca 1 vecka.

Då frågade jag mannen vad han hade gett honom på morgonen. Då hade han gett brödet som fanns i E.s låda i frysen (har ett fack som bara är till honom så vi inte blandar ihop) och det var ju bra, men då visade det sig ju att han hade gett tekakor med vetestärkelse i inte så lätt för honom att veta eftersom han trodde att han kunde ge allt i den lådan Jag hade kvar de tekakorna från att vi skulle testa vetestärkelse på sonen innan vi började att provocera med vete i höstas...
    Inte konstigt att han fick en gigantisk mage!!

Jag vet inte riktigt hur vi ska få bukt på det hela. vi måste få in någon rutin som gör at vi inte riskerar att kontaminera. Som det är nu så stoppar ju mannen ner hans bröd i VÅR brödrost eller lägger mackorna där vi haft våra innan. vi har egen smörbytta och så till sonen men det spelar ju ingen roll om mackan redan är kontaminerad av t ex brödrosten

hur har ni löst altl sånt här?
    Vi löser det genom storsanering efter att vi ätit frukost och egen brödrost till barnen. Barnen äter för det mesta frukost först och vi sen, för att vi inte ska behöva springa och tvätta händerna varje gång dom behöver hjälp med något. Resten av måltiderna äter vi i stort sett samma mat, förutom olika pasta och ibland olika sås.
  • ELI 79
    saffe skrev 2011-01-03 10:19:03 följande:
    Vi löser det genom storsanering efter att vi ätit frukost och egen brödrost till barnen. Barnen äter för det mesta frukost först och vi sen, för att vi inte ska behöva springa och tvätta händerna varje gång dom behöver hjälp med något. Resten av måltiderna äter vi i stort sett samma mat, förutom olika pasta och ibland olika sås.
    Ok för våra barn äter så mycket sämre när vi inte äter samtidigt hmm
    Ja vi kanske får göra så ändå, för han är nog mer känslig än vad vi någonsin trott. Han reagerar ju på glukossirap mm.
    Vi ska till läkaren i dag. Ska se om jag kan få komma till en allergiläkare i stället, även om den jag var till senast inte var väldigt nonchalant, men jag tror jag vet hur jag skulle hantera honom i dagsläget, fått lite mer skinn på näsan

Det känns som om dietisten inte riktigt har kunskapen om detta. Hon säger att han inte kan vara allergisk mot glukossirap eller t ex andra sädesslag pga kontaminationsrisken, isf är han allergisk mot själva sädesslaget (t ex råg, korn, havre) men jag tror mer på veteallergi och kontamination faktiskt!

vet inte riktigt hur jag ska lösa detta!
  • saffe
    ELI 79 skrev 2011-01-03 10:23:32 följande:
    Ja vi kanske får göra så ändå, för han är nog mer känslig än vad vi någonsin trott. Han reagerar ju på glukossirap mm.
    Vi ska till läkaren i dag. Ska se om jag kan få komma till en allergiläkare i stället, även om den jag var till senast inte var väldigt nonchalant, men jag tror jag vet hur jag skulle hantera honom i dagsläget, fått lite mer skinn på näsan

Det känns som om dietisten inte riktigt har kunskapen om detta. Hon säger att han inte kan vara allergisk mot glukossirap eller t ex andra sädesslag pga kontaminationsrisken, isf är han allergisk mot själva sädesslaget (t ex råg, korn, havre) men jag tror mer på veteallergi och kontamination faktiskt!

Ja, det är ju lite tråkigt att inte äta samtidigt. Men det är bara vid frukosten vi gör så, eftersom vi vuxna äter så mycket saker som dom inte tål då. Jag skulle inte kunna slappna av om vi satt och åt samtidigt då. Det blir ju skillnad när barnen blir större och förstår mer och klarar sig mer själva.
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-03 10:23:32 följande:

Angående glukossirap så har dietisten fel! Många här är ju allergiska mot det!

Spannmål får ju innehålla är det upp till 2% annat sädesslag?

Byt dietist. Eller skriv ut fakta och ta med dig.
  • saffe
    Kavat skrev 2011-01-02 13:29:58 följande:
    Eyeq kapslar har vi här hemma, innehåll fiskolja nattljusolja gelatin glycerol dest vatten naturligt e-vitamin (d alfa tokferol från soja)
    Är dom här kapslarna det "bästa" man kan få tag på ur allergisynpunkt, om man vill ge barnen omega 3? Det finns inget som är helt "utan allt"?
Svar på tråden Allergitråden