• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Allrona

Tresmågrodor - jag har för mig att det är ngn sojasläkting i eyeq eller blandar jag ihop det med ngn annan omega3-tablett? Jag vet att jag kollade till dottern och det var bara ngn enstaka sort som inte innehöll soja.

• Tresmågrodor
    Allrona skrev 2011-01-01 19:44:59 följande:
    Tresmågrodor - jag har för mig att det är ngn sojasläkting i eyeq eller blandar jag ihop det med ngn annan omega3-tablett? Jag vet att jag kollade till dottern och det var bara ngn enstaka sort som inte innehöll soja.
    ok. detta är ju den i vätskeform, inte kapslar eftersom det handlar om en 2 åring. Det står nåt om nattolja i??? vad är det liksom??!
    Soja vet jag inte om det är nån allergi mot, vi har ju som sagt aldrig testat att ta bort något. bör man alltid ta bort soja samtidigt som mjölk??
  • Kavat
    Tresmågrodor skrev 2011-01-01 19:47:20 följande:
    ok. detta är ju den i vätskeform, inte kapslar eftersom det handlar om en 2 åring. Det står nåt om nattolja i??? vad är det liksom??!
    Soja vet jag inte om det är nån allergi mot, vi har ju som sagt aldrig testat att ta bort något. bör man alltid ta bort soja samtidigt som mjölk??
    Tåls fisk?

För det är ju fiskleverolja.

Hur länge har det ätits mjölkfritt? Är du hundra på att det är EyeQ som ställer till det hade jag tagit bort och testat annan sort om det inte blir bättre. Jobbigt med fisar och rapar..
  • Tresmågrodor
    Kavat skrev 2011-01-01 20:17:11 följande:
    Tåls fisk?

Hur länge har det ätits mjölkfritt? Är du hundra på att det är EyeQ som ställer till det hade jag tagit bort och testat annan sort om det inte blir bättre. Jobbigt med fisar och rapar..
    ja alltså vi har ju inte haft bort något livsmedel tidigare eftersom vi inte riktigt vetat hur vi ska göra. sömnen, magen o humöret har ju varit hela tiden men vi har inte vetat vad det beror på.
    Mjölkfritt har vi  börjat med nu så det är bara 1 dag...

Fisk tror jag tåls, inget vi märktt nåt av innan i alla fall. vi äter sällan fisk hemma men dagis har aldrig kommenterat det i alla fall.
  • saffe

Hejsan! Någon som vet ifall det finns nån leklera som man kan köpa utan risk för att det ska vara vete i? Det kanske inte brukar vara mjöl i köpelera, jag har ingen aning.. kollade på Hobby lera på panduros hemsida, men det står ju inte vad den är gjord av.

• trållmor
    Tresmågrodor skrev 2011-01-01 19:12:17 följande:
    ok men blev du kass i magen också? Mitt barn har blivit väldigt dålig i magen i dag och det är som sagt dag 2 med eye Q...det finns inget man kan vara allergisk mot i detta eller är det "bara" själva omegan som gör det?
    Undrar om man vågar köra på med den eller om man måste sluta?!
    Kass i magen är jag alltid annars ändå, så det är svårt att svara på det Jag kan ju säga att hade jag märkt sådana effekter på mitt barn, efter att ha fått sådana effekter själv av det, så hade jag letat något annat att ge.
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tresmågrodor
    trållmor skrev 2011-01-01 21:01:05 följande:
    Kass i magen är jag alltid annars ändå, så det är svårt att svara på det Jag kan ju säga att hade jag märkt sådana effekter på mitt barn, efter att ha fått sådana effekter själv av det, så hade jag letat något annat att ge.
    Ja jag ska inte ge det mer men tänkte mer om det kan vara pga det som magen är kass nu eller om det är en slump. I vilket fall som helst vågar jag inte chansa utan jag ska leta efter nåt annat.
  • trållmor
    Kavat skrev 2011-01-01 20:17:11 följande:
    Tåls fisk?

Är det fiskleverolja? Jag fick höra för några år sedan att just fiskleverolja var väldigt ovanligt, utan idag är det fiskolja som är i. Vet inte skillnaden dock, (och bryr mig egentligen inte heller eftersom jag inte äter fisk själv), men det kanske har betydelse för någon annan?
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Mela78
    trållmor skrev 2011-01-01 21:04:38 följande:
    Är det fiskleverolja? Jag fick höra för några år sedan att just fiskleverolja var väldigt ovanligt, utan idag är det fiskolja som är i. Vet inte skillnaden dock, (och bryr mig egentligen inte heller eftersom jag inte äter fisk själv), men det kanske har betydelse för någon annan?
    Har en svag minnesbild om att skillnaden skulle kunna vara A-vitaminhalten. I fiskleverolja har jag för mig är halten A-vitamin mycket högre än i fiskolja.
Svar på tråden Allergitråden