• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat

Jag lovade att återkomma om svaret från Carlshamn, angående deras knäppa förpackningar som läcker och svaret jag fick var:
    Tack för ditt mejl. Vi är väl medvetna om förpackningen och förslutningen på Risdrycken, den har varit dålig och otät men ska nu ha förbättrats i produktionen. Nya förpackningar kommer ut inom kort. Jag är hemskt ledsen att ni råkat ut för det så många gånger.

• ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-03 17:13:58 följande:
    Halleluja säger jag! Äntligen en läkare som håller med mig.

Skämt åsido, jobbigt att börja från ruta 1, men huvudsaken är ju att ni får sova och sonen må bra. Kram!
    hihi jo innerst inne visste jag ju alla dessa saker innan tack vare er! Men det känns bra att ha läkaren i ryggen också.
    han sa att han inte TRODDE han var så allergisk så vi var tvungna att vara superstrikta med vetet men han sa samtidigt att jag VET faktiskt inte, så det är bara ni som kan upptäcka hur det är och genom att vara superstrikta så märker ni förhoppningsvis till slut!

ja det känns bra ändå att ha lite förståelse från fler håll än från "allergifolk", missförstå mig rätt

dietisten säger att jag bara kan få 6-8 produkter utskrivna på livsmedelsanvisning till E?!?! Hur många får ni???
  • Kavat
    Kavat skrev 2011-01-03 10:49:34 följande:
    Vi kör alla bröd, kex mm på assietter. Både det sädesslagsfria och det vanliga. Då smular inte det vanliga ner och skulle det göra det så hindrar tallriken med det sädesslagsfria det från kontamination.
    Vi har olika brösrostar. Men numera så äter vi rostat så rostar all samma då det är så gott! (Garbos quinoabröd)

Jag höll på att bli galen när jag åt gluten... Jag tvättade mig kanske 20 gånger under en måltid för det går inte från att ta i gluten och sen ta i sonen, hans grejer osv. Så alltid nytvättad. Det är tusen gånger lättare att äta samma bröd. Numera så bakar jag brödet och vi äter oftast samma. Maken och dottern som tål gluten äter ändå hellre vårt hemmabakade sädesslagsfria bröd. Man vänjer sig nog vid smaken, men hembakt är gott. Äter maken knäcke så äter han oftast glutenfritt osv. Så mycket enklare så. Fast dyrare... Obestämd Så gör vi.
    (från Blå Myran)

Råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form" Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap."
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-03 19:33:25 följande:
    hihi jo innerst inne visste jag ju alla dessa saker innan tack vare er! Men det känns bra att ha läkaren i ryggen också.
    han sa att han inte TRODDE han var så allergisk så vi var tvungna att vara superstrikta med vetet men han sa samtidigt att jag VET faktiskt inte, så det är bara ni som kan upptäcka hur det är och genom att vara superstrikta så märker ni förhoppningsvis till slut!

ja det känns bra ändå att ha lite förståelse från fler håll än från "allergifolk", missförstå mig rätt

dietisten säger att jag bara kan få 6-8 produkter utskrivna på livsmedelsanvisning till E?!?! Hur många får ni???
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p987442.html

Det är lite olika vad man får beroende på var man bor. Här gick det inte att få mina tilläggssaker, musli, spagetti och thickenup, medans det går 2 mil härifrån.... Men Lailas gula mjöl fick jag till sonen.
  • Tibell

ELI : Gud så skönt att höra att ni verkligen fått en toppen läkare. Jag håller tummarna så hårt att de blir blå att denna kost hjälper E nu! Och det tror jag den kommer göra!
    Men skulle det inte funka så måste du kräva mer hjälp..för det är ni värda efter alla års slitande helt på egen hand!! Stor kram till er

Här har hönan fortsatt vara kass i magen =( Hon bajsade till och med inatt. Och bajset fräter verkligen sönder hennes lilla rumpa och underliv =/
    Så nu vill maken ha det till att det är tandbajs. För han tror minsann inte att lite bett på en sockerärta kan orsaka dessa blöjor. Hon har en kindtand som syns genom tandköttet ( och har säkert gjort ett tag ) men den är absolut inte på väg igenom. Och om jag fattat det hela rätt så får barn "tandbajs" för att de producerar mer saliv som sedan åker ner i magen och ger diarré. Men hon dregglar inte det minsta. Dessutom tycker jag det är märkligt att tandbajset bara kom sådär. För på morgonen bajsade hon en korv och 2-3 timmar efter sockerärtan kom första diarren.
    Blir så trött att han alltid ska förklara bort hennes reaktioner med allt annat. Trodde vi kommit längre än så efter snart 1 år med allergier i familjen =( Förlåt för massa icke relevant info men ville bara spy ut lite.

Har även fixat en läkartid med pricktest och blodprov för egen del. Har redan märkt att jag reagerar starkt på sädesslag nu efter eliminering och även på mjölk.
    Men hur funkar det på vuxna ? Är det samma sak där att man kan få negativt på prick och rast men ändå vara allergisk ??

• Kavat
    Tibell skrev 2011-01-03 20:00:05 följande:
    ELI : Gud så skönt att höra att ni verkligen fått en toppen läkare. Jag håller tummarna så hårt att de blir blå att denna kost hjälper E nu! Och det tror jag den kommer göra!
    Men skulle det inte funka så måste du kräva mer hjälp..för det är ni värda efter alla års slitande helt på egen hand!! Stor kram till er

Här har hönan fortsatt vara kass i magen =( Hon bajsade till och med inatt. Och bajset fräter verkligen sönder hennes lilla rumpa och underliv =/
    Så nu vill maken ha det till att det är tandbajs. För han tror minsann inte att lite bett på en sockerärta kan orsaka dessa blöjor. Hon har en kindtand som syns genom tandköttet ( och har säkert gjort ett tag ) men den är absolut inte på väg igenom. Och om jag fattat det hela rätt så får barn "tandbajs" för att de producerar mer saliv som sedan åker ner i magen och ger diarré. Men hon dregglar inte det minsta. Dessutom tycker jag det är märkligt att tandbajset bara kom sådär. För på morgonen bajsade hon en korv och 2-3 timmar efter sockerärtan kom första diarren.
    Blir så trött att han alltid ska förklara bort hennes reaktioner med allt annat. Trodde vi kommit längre än så efter snart 1 år med allergier i familjen =( Förlåt för massa icke relevant info men ville bara spy ut lite.

Har även fixat en läkartid med pricktest och blodprov för egen del. Har redan märkt att jag reagerar starkt på sädesslag nu efter eliminering och även på mjölk.
    Men hur funkar det på vuxna ? Är det samma sak där att man kan få negativt på prick och rast men ändå vara allergisk ??
    Känner igen det där med bortförklaringar. Maken erkänner ju själv nu att han inte ville tro, det tog lång tid innan han insåg att jag hade haft rätt hela tiden. Men mig veterligen så fräter inte tandbajs....
    På gott och på ont, men tyvärr så låter det som att det var sockerärtans fel.

Angående prick och RAST! Så klart det funkar på samma sätt. Sen reaktion, eksem och magont visar ju sällan... Men håller tummarna att det visar något.
    GLÖM INTE ATT ANTECKNA HUR DE PRICKAR!!!! (alltså vilket ämne var) Och dokumentera, ta kort och kolla efter 3 timmar hur det ser ut och efter 6 och efter 12 och ett dygn. Om du får sen reaktion så är det bevis nog för dig (även om nu inte läkaren tycker det..)

Det kanske låter löjligt att skriva upp och ta kort, men är suberb hjälp då minnet brukar svika.
    Fast jag tror du redan vet, men ändå.
  • ELI 79

Det som känns bra här är att mannen erkänner sonens känsliga vetemage och det var HAN som tyckte vi skulle ta bort mjölken även om jag funderat på det men velat avvakta lite. Känns ju bra även om han inte är lika noga som mig så har han i alla fall accepterat det på nåt sätt.

älsklingen: usch stackars liten!! hoppas det försvinners nart. att hon kan bli så dålig av att bara typ suga på en sockerärta pluttan!

• tes 75
    Kavat skrev 2011-01-03 10:38:59 följande:
    Vissa läkare tycker inte att det är vetenskapligt typ. Alltså de tror inte på testet... Och att det är godtyckligt, alltså att de behöver bedömma resultatet. Det är vad jag tro...
    Men nu har ju även Östa i Gbg börjat göra testet, så det kanske lossnar.Det görs ju trots allt på många av de stora sjukhusen, linköping/norrköping, näl och nu östra. Och det är ju ändå många här i tråden som fått hjälp av det.
    ah, ja det förstås. många läkare gillar nog inte att det inte blir 1 eller 0 så att säga.. hm. jag ska själv be om allergiutredning snart, & skulle gärna göra lapptest. kanske det görs på allergimottagningen på Ackis i Uppsala? 
  • Mela78
    2små2stora skrev 2011-01-03 11:20:20 följande:
    Mjölk verkar funka åt både cremefraiche, grädde och philadephiaost på nyår utan reaktion, men han har aldrig kräkts på det sättet av mjölk.
    Har inte koll på era allergier, skulle det kunna vara soja som han reagerade på? Inte ovanligt att man använder sojamjöl vid bakning av frallor, hamburgerbröd och liknande.
  • tes 75
    Kavat skrev 2011-01-03 10:49:34 följande:
    Vi kör alla bröd, kex mm på assietter. Både det sädesslagsfria och det vanliga. Då smular inte det vanliga ner och skulle det göra det så hindrar tallriken med det sädesslagsfria det från kontamination.
    Vi har olika brösrostar. Men numera så äter vi rostat så rostar all samma då det är så gott! (Garbos quinoabröd)

Jag höll på att bli galen när jag åt gluten... Jag tvättade mig kanske 20 gånger under en måltid för det går inte från att ta i gluten och sen ta i sonen, hans grejer osv. Så alltid nytvättad. Det är tusen gånger lättare att äta samma bröd. Numera så bakar jag brödet och vi äter oftast samma. Maken och dottern som tål gluten äter ändå hellre vårt hemmabakade sädesslagsfria bröd. Man vänjer sig nog vid smaken, men hembakt är gott. Äter maken knäcke så äter han oftast glutenfritt osv. Så mycket enklare så. Fast dyrare... Obestämd Så gör vi.
    Garbos quinoabröd - innehåller det majs? (står inga innehållsdeklarationer på deras hemsida..)
Svar på tråden Allergitråden