• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • JPL
    saffe skrev 2011-01-04 11:17:44 följande:
    Jag har kikat nu på Eye Q vanliga tabletter och tuggtabletter. Dom vanliga tabletterna verkar inte innehålla soja, men dom är ju säkert svårare att få i barnen.. Är det därför ni andra köper tuggtabletter eller är det för att det är bättre innehåll i tuggtabletterna (dom var ju betydligt dyrare)?
    Jag ger eye q tuggisar enbart av den anledning att de är goda. Jag är rätt tveksam till att olika sorter är är bättre än andra. Tror helt enkelt inte att man vet tillräckligt om det ännu. Hur olika sorter marknadsförs handlar nog mest om hur studier har gjorts osv. Däremot som jag skrev tidigare så är det viktigt att få tag i en sort med hög kvalitet och det märks oftast på priset.

Om man inte tål fisk/fiskolja så kan man testa vegeariska alernativ tex kallpressad rapsolja i matlagningen och en bra kallpressad linfröolja. Vill man bevara omega 3 ska man vara försiktig med upphettning och kanske helst ha det som tex salladsdressing. Problemet är att om man har brist på omega 3 kan man ha svårt att tillgodogöra sig fettsyrorna ur veg alternativ. Veg omega 3 har längre molekyler och en  viss omvandling i kroppen krävs. Lite moment 22 över det alltså.
  • JPL
    Kavat skrev 2011-01-03 17:18:30 följande:
    Testade att ge lilleman EyeQ med jordgubbssmak idag för att se om det funkar.
    Vill väldigt gärna höra hur det går!

Kul också att höra om att Carlshamn ska bättra sig. Så trött på allt spillande.
  • ELI 79

hmm bör jag oroa mig om sonen inte kissat sedan kl. 04 i natt???!!!

• Sousafon
    ELI 79 skrev 2011-01-04 13:28:52 följande:
    hmm bör jag oroa mig om sonen inte kissat sedan kl. 04 i natt???!!!
    Verkar han sjuk+ Dricker han? hur gammal är han?
  • Sousafon
    JPL skrev 2011-01-04 13:24:33 följande:
    Jag ger eye q tuggisar enbart av den anledning att de är goda. Jag är rätt tveksam till att olika sorter är är bättre än andra. Tror helt enkelt inte att man vet tillräckligt om det ännu. Hur olika sorter marknadsförs handlar nog mest om hur studier har gjorts osv. Däremot som jag skrev tidigare så är det viktigt att få tag i en sort med hög kvalitet och det märks oftast på priset.

Om man inte tål fisk/fiskolja så kan man testa vegeariska alernativ tex kallpressad rapsolja i matlagningen och en bra kallpressad linfröolja. Vill man bevara omega 3 ska man vara försiktig med upphettning och kanske helst ha det som tex salladsdressing. Problemet är att om man har brist på omega 3 kan man ha svårt att tillgodogöra sig fettsyrorna ur veg alternativ. Veg omega 3 har längre molekyler och en  viss omvandling i kroppen krävs. Lite moment 22 över det alltså.
    Tack för svar. Hm, borde kanske prata med en dietist för sonens räkning. Ska dock prova lite med fisk snart och se om han klarar av det.

En annan fråga: Är det någon här som har barn som kan äta äpplen och päron men som inte kan dricka juice gjord av dessa? Så är det med vår son, och alla (inklusive allergiläkare) verkar så förvånade över det.
  • ELI 79
    Sousafon skrev 2011-01-04 13:31:39 följande:
    Verkar han sjuk+ Dricker han? hur gammal är han?
    Han är 2 år. Han dricker men inte överdrivet mycket men han brukar altlid kissa väldigt mycket. Han är inte sjuk. Fick honom att kissa lite grann nu..
  • t0va

Nu är jag tillbaka... kräkningarna lugnade ner sig när det blev lugnt här. Dvs. när några av julgästerna åkte hem så kaoset byttes mot lugn. Men han har varit så gasig inatt och i går. Igår på dagen var det hemskt, han skrek och inget funkade. Tillslut så somnade han i babyskyddet när jag gungade, sen sov han 3timmar. Igår kväll var han lite småkinkig men somnade fast vaknade efter 30min, fick trösta och han somnade om, men vaknade igen så fort jag gick ut från rummet. 

När han väl somnat om efter 4 försök så sov han 2 timmar till 1 och gallskrek, fick honom lugn efter en bra stund och han sov till 3. Sen gick det inte, han skrek hysteriskt och inget hjälpte. Tur att pappan inte kunde sova och satt uppe och spelade tv-spel, så sonen fick hänga med. Vi är hos mina föräldrar nu så vi vill ju inte störa de på natten.

Vid 5 somnade han men var vaken 2 timmar senare, hystersik igen. Somnde om till 9 och skrek och sov till 11, nu har jag fått honom att leka och skratta lite i alla fall och så sover han igen.

Han är jättegasig och pruttar hela tiden, så vi masserar magen och han fick lite kall päronpure om det är tänder på gång som stör också.

Så nu är snart maten slut också... Eftersom han varit så kinkig nu sen jul och strulat med maten och inte ätit upp så har vi inte sparat resterna utan gjort nytt, vågar inte spara när han har varit så dålig och känslig.

Men i lördags fick han smaka på några små bitar rostbröd, det är gluten i men kan man få så kraftig reaktion 2 dagar senare? Han har inte varit trög i magen på några dagar men samtidigt har vi gett mycket päron och katrinplommon till gröten.

När vi kommer hem nästa vecka ska jag se om bvc kan matproblem eller om vi ska se till att få komma till sjukhuset. För så länge som han är såhär så vågar jag inte introducera något alls. Han är 4.5månader nu och dietisten sa ju att han inte får mer ersättning efter 6månader.

Om vi gör välling så antar jag att det blir på ris, är det också förstoppande som risgröt?  

• 2små2stora
    t0va skrev 2011-01-04 13:46:51 följande:
    Nu är jag tillbaka... kräkningarna lugnade ner sig när det blev lugnt här. Dvs. när några av julgästerna åkte hem så kaoset byttes mot lugn. Men han har varit så gasig inatt och i går. Igår på dagen var det hemskt, han skrek och inget funkade. Tillslut så somnade han i babyskyddet när jag gungade, sen sov han 3timmar. Igår kväll var han lite småkinkig men somnade fast vaknade efter 30min, fick trösta och han somnade om, men vaknade igen så fort jag gick ut från rummet. 

När han väl somnat om efter 4 försök så sov han 2 timmar till 1 och gallskrek, fick honom lugn efter en bra stund och han sov till 3. Sen gick det inte, han skrek hysteriskt och inget hjälpte. Tur att pappan inte kunde sova och satt uppe och spelade tv-spel, så sonen fick hänga med. Vi är hos mina föräldrar nu så vi vill ju inte störa de på natten.

Vid 5 somnade han men var vaken 2 timmar senare, hystersik igen. Somnde om till 9 och skrek och sov till 11, nu har jag fått honom att leka och skratta lite i alla fall och så sover han igen.

Han är jättegasig och pruttar hela tiden, så vi masserar magen och han fick lite kall päronpure om det är tänder på gång som stör också.

Så nu är snart maten slut också... Eftersom han varit så kinkig nu sen jul och strulat med maten och inte ätit upp så har vi inte sparat resterna utan gjort nytt, vågar inte spara när han har varit så dålig och känslig.

Men i lördags fick han smaka på några små bitar rostbröd, det är gluten i men kan man få så kraftig reaktion 2 dagar senare? Han har inte varit trög i magen på några dagar men samtidigt har vi gett mycket päron och katrinplommon till gröten.

När vi kommer hem nästa vecka ska jag se om bvc kan matproblem eller om vi ska se till att få komma till sjukhuset. För så länge som han är såhär så vågar jag inte introducera något alls. Han är 4.5månader nu och dietisten sa ju att han inte får mer ersättning efter 6månader.

Om vi gör välling så antar jag att det blir på ris, är det också förstoppande som risgröt?  
    mjölkallergiska barn ska få ersättning utskrivet minst tills de är 1 år. Så där har dietisten fel. Ersättningen används till att göra välling, gröt m.m på. Mer än 3 mål/ dygn med gluten bör det inte vara. Fram till 8 mån är ersättning och bröstmjölk huvudfödan då man helst ska vänta till 6 mån med att introducera mat om inte jag har fattat alla de nya riktlinjerna fel.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • 2små2stora
    t0va skrev 2011-01-04 13:46:51 följande:

Fick mail från babycenter idag och där står detta

Helamning rekommenderas numera av WHO och i Sverige de första sex månaderna, även om man kan fortfarande kan stöta på de som argumenterar för tidigare introduktion av fast föda. Att helamma (eller ge bröstmjölksersättning) kan minska allergiska reaktioner och modersmjölk anses av de flesta auktoriteter vara den allra bästa maten i början av ett barns liv. Vid ungefär sex månaders ålder kan man börja introducera annan mat, men även då rekommenderas det att dessa smakportioner främst fungerar som komplement till amningen i början. Rådgör med BVC om hur du kan sköta övergången till fast föda om du känner dig osäker. 
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • JPL
    Sousafon skrev 2011-01-04 13:34:41 följande:
    En annan fråga: Är det någon här som har barn som kan äta äpplen och päron men som inte kan dricka juice gjord av dessa? Så är det med vår son, och alla (inklusive allergiläkare) verkar så förvånade över det.
    Jepp, mina får aldrig någonsin äpplejuice men mellansonen kan äta äpple fritt och store kan smaka ite äpple ibland. De tål päron dock!

Detta med äpplejuice är ytterligare ett skäl till att jag starkt tror på att finmald/passerad produkt är mycket svårare att hantera än hel/grova bitar. Tycker inte heller att det är så konstigt eftersom man ju inte kan finmala något så fint hemma som de gör industriellt. Det är alltså rätt så nytt för våra kroppar att hantera den typen av produkter.
Svar på tråden Allergitråden