• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-05 14:53:01 följande:
    Håller på att diktera ihop ett brev som jag ska ge dagispersonalen när han börjar igen på måndag. Jag har då en frågan. KAN han äta t ex havrebaserade mjölkersättningsprodukter som t ex havremjölk eller havreyoghurt? Hur stor risk är det att det är vetekontamination där?
    Nej, säger jag. Ta bort havre också.
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-05 14:56:29 följande:
    Nej, säger jag. Ta bort havre också.
    ok det var så jag tänkte också...då var jag inte ute och seglade. läkaren sa att  havre inte kan innehålla vete men de andra kan det, men det är väl bara den glutenfria havren som är garanterat helt ren eller?
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-05 14:57:51 följande:
    ok det var så jag tänkte också...då var jag inte ute och seglade. läkaren sa att  havre inte kan innehålla vete men de andra kan det, men det är väl bara den glutenfria havren som är garanterat helt ren eller?
    Jag som "bara" är glutenintolerant, men ektremt känslig reagerar på den minimala mängden i ren havre i t.ex imat när jag testade ...
    Och hur vet ni att det inte är havren som ställer till det...?

(från Blå Myran)

Råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form" Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap."
  • JPL
    tes 75 skrev 2011-01-05 14:34:56 följande:
    JPL skrev 2011-01-04 17:55:00 följande:
    Jepp, mina får aldrig någonsin äpplejuice men mellansonen kan äta äpple fritt och store kan smaka ite äpple ibland. De tål päron dock! 

Detta med äpplejuice är ytterligare ett skäl till att jag starkt tror på att finmald/passerad produkt är mycket svårare att hantera än hel/grova bitar. Tycker inte heller att det är så konstigt eftersom man ju inte kan finmala något så fint hemma som de gör industriellt. Det är alltså rätt så nytt för våra kroppar att hantera den typen av produkter.
    vilka symptom får era barn när de dricker äppeljuice? här har plötsligt frätande, gröna & slemmiga avföringar återuppstått, utan att vi gett något annorlunda i kosten i övrigt.
    Det är så länge sedan så jag har svårt att svara på det. Rent generellt för miga barn så har de olika dominerande symtom men får individuellt likartad reaktion på allt som de inte tål. Inte världens tydligaste mening kanske? Menade typ att jag inte kan se på symtomet vilket ämne som orsakat det. Men löst bajs och många tömningar per dag är ett symtom hos främst den ene. Allergifria är de mycket regelbunda med en bajsning om dagen på morgonen, även som bebisar (möjligen utom den allra första tiden).
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-05 15:06:52 följande:
    Jag som "bara" är glutenintolerant, men ektremt känslig reagerar på den minimala mängden i ren havre i t.ex imat när jag testade ...
    Och hur vet ni att det inte är havren som ställer till det...?

(från Blå Myran)

Råg får innehålla 0,1% andra spannmål, vete får innehålla 2% av andra spannmål, havre får innehålla 3% av andra spannmål. Korn är svårt att hitta i ren form" Vid veteintroduktion ska man testa vetestärkelseinnehållande produkter först. Det är mer vete i råg än i vetestärkelse i glutenfria produkter. Och mer vete i vetestärkelse än i glukossirap."
    nä vi vet inte. nu har han ju inte fått nåt med havre, råg eller korn i sen vi tog bort vete i mars, eftersom han inte äter något med det i. han äter t ex inte havregrynsgröt osv  så vi har haft helt sädesslagsfritt hela tiden egentligen.
  • Findusfideli
    JPL skrev 2011-01-05 13:40:05 följande:
    Jag skulle tro att vi alla här i tråden får för oss att det bara är inbillning någon gång ibland. Mina barn har  smygande och långsamma reaktioner så jag känner mig inbillningssjuk å deras vägnar en stor del av tiden. Därför antecknar jag supernoga alla provoceringar för när man går tillbaka och ser det nedskrivet så går det inte att blunda för.

I förrgår fick mellansonen 3 år fritt med mandariner. Trodde att han tålde dem numer. I går hade han helt rinnig diarée hela dagen. Stackars kille   Trodde att han var magsjuk tills jag insåg sambandet. Första gången han reagerat så kraftigt på något sedan han slutade med blöjorna för något halvår sedan.
    Precis så är det med mellansonen. Det smyger sig på så sakta att jag brukar tro att det är lugnt. När han var bäbis blev han förstoppad. På bvc sa det att de kan bli det av ersättning och så skulle vi ha i lite messmör tyckte det. När det började komma blod så började vi med mjölkfritt och förstoppningen försvann. När han började på förskola i maj fick han tydligen mjölk och föstoppningen smög sig på. Jag testade mjölfritt i juli, men det hjälpte inte. Doktorn tyckte att han kunde äta mjölk, då inget visades på proverna, men han fick Movicol utskrivet för att ta i ungefär ett halvår. När nätterna var katstrof igen och han var tvungen att få 4 påsar om dagen tog jag bort mjölken igen. Redan första natten var bättre. Jag har också kunnat sänka Movicolen till  påsar. Samtidigt tror jag att det är något mer, för stundtals sover han inte bra, utan verkar ha ont i magen och den är svullen. Måste nog göra dagbok på bägge barnen (eller i minstingens fall mig) tror jag. Synd bara att jag inte fått ändan ur tidigare.

Jag har havre -el rismjölk i kaffet. Ibland havregrädde i maten och ganska ofta oatlys vaniljsås till hallon och blåbär. Ska jag ta bort havren ett tag och se tro?

Hoppas att din lille pojke mår bättre efter mandarinerna, stackars liten. Lös mage har vi inte erfarenhet av hos oss.
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-01-05 10:43:43 följande:
    Eli : äter han helt sädesslagfritt? Och mjölk? Åt han något med soja igår... Baljväxter? Usch vad jobbigt ni har det :(

Kan halsbränna vara tecken på överkänslighet/ allergi?
    Jag har nämligen de senaste åren fått ordentligt svid i halsen varje gång jag äter mjölkprodukter. Minns speciellt en gång hela familjen åt soppa gjord på cream fresh. Det var innan stora dottern blev mjölkfri och jag var så impad att hon åt av soppan trots att det sved så förbaskat i halsen. Jag själv klunkade i mig vatten för varje sked och led verkligen. De andra tittade på mig som om jag vore dum i skallen för det var tydligen inte alls starkt. Och det märkliga är att det bara svider när jag sväljer.. Inte något efter måltiden.. Kunde inte ens äta choklad för det sved så
    Nu äter jag inga mjölkprodukter länge pga av andra symtom men fuskade med lite potatisgratäng för ett tag sedan med samma enorma svid i halsen
    Är det ett symtom tror ni eller är det vanligt med svid i halsen av mjölkproukter ??
    jag har (som jag nämnt tidigare i tråden) diagnosen IBS & reflux, fick diagnos när jag var i 20-årsåldern & besvären är halsbränna samt kronisk diarré. dock har jag nu slutat med mjölkprodukter & magen är bättre, halsbrännan likaså. jag blir mer & mer övertygad att det var mitt ökade intag av mjölkprodukter när jag flyttade hemifrån som började ge mig halsbränna då, & senare övergick till diarréer, än att det är IBS & reflux jag har.
  • tes 75
    JPL skrev 2011-01-05 15:32:45 följande:
    Det är så länge sedan så jag har svårt att svara på det. Rent generellt för miga barn så har de olika dominerande symtom men får individuellt likartad reaktion på allt som de inte tål. Inte världens tydligaste mening kanske? Menade typ att jag inte kan se på symtomet vilket ämne som orsakat det. Men löst bajs och många tömningar per dag är ett symtom hos främst den ene. Allergifria är de mycket regelbunda med en bajsning om dagen på morgonen, även som bebisar (möjligen utom den allra första tiden).
    ok. vi har låtit bli äppeljuicen idag och nu har han bajsat 0 ggr idag, medan det var 4-5 lösa blöjor per dag under veckan han fick äppeljuice.. dock fick han betapred igår eftersom han ätit kiwi och fick rosslig andning, så den lugna magen kan ju bero på kortisonet  också, men äppeljuice är nog ännu en sak vi får lägga till på listan verkar det som.
  • Sousafon
    tes 75 skrev 2011-01-05 17:52:20 följande:
    ok. vi har låtit bli äppeljuicen idag och nu har han bajsat 0 ggr idag, medan det var 4-5 lösa blöjor per dag under veckan han fick äppeljuice.. dock fick han betapred igår eftersom han ätit kiwi och fick rosslig andning, så den lugna magen kan ju bero på kortisonet  också, men äppeljuice är nog ännu en sak vi får lägga till på listan verkar det som.
    När sonen var mindre var reaktionen på äppeljuice alltid lösa avföringar. En gång i höstas fick han en starkare allergisk reaktion på vad vi tror var äppeljuice (han hade varit på dagis, så vi vet ju inte om det kan ha varit något annat). Den reaktionen var precis som de andra starka allergiska reaktionerna som han har fått: kräkning/diarré och senare svullen med rosslig andning, nysningar, röda svullna ögon. Det har som tur är inte hänt särskilt många gånger.

Alltså: utifrån vår erfarenhet låter det du beskriver som en "äppeljuicereaktion".

Skönt att han är bättre! 
  • Tibell

Blääää!!
    Idag är en sådan dag jag bara vill lägga mig ner och skrika på allt som har med dessa skitallergier ( och astman med för den delen ) att göra.
    Jag vill med kunna leva som en "normal" familj, kunna ge mina barn den mat de ser att alla andra äter, kunna beställa pizza lite snabbt när fantasin sviker istället för att ställa sig vid spisen i hundra år för att försöka knåpa ihop en något sånär måltid, vill också kunna äta ute som alla andra men just nu varken orkar eller vågar vi med tanke på att hönan reagerar på så små mängder, vill slippa behöva försvara min och mina barns speciella kost bara för att folk vägrar tro oss och uppenbarligen tror vi skojar med dem, vill slippa se svärmor höja ögonbrynet varje gång vi ska äta ute och jag vill ha glutenfritt ( som i helgen slutade med att jag inte ville se hennes jäkla ögonbryn och beställde en fisk trots att den panerats och resultatet av det blev 2-3 dagars ihållande reaktion )
    vill slippa spekulera i möjliga reaktioner barnen får och vad de kanske beror på eller om de helt enkelt är normalt beteende.
    förlåt för massa struntprat. Men var tvungen att spy ut lite, blir tokig annars

Lillhönan vaknade nyss upp och var alldeles otröstlig. Hon bara skrek och skrev och vred sig av smärta.
    Eftersom hon knappt bajsat sen diarréproblemen för två dagar sedan gav jag henne microlax och ut kom en halvhård slemmig klump. Hon blev genast lite nöjdare och somnade tillslut om
    Men jag fattar inte. Hur kan ungen bli  hård på så kort tid när hon bara lever på Althera ??? Fattar nada.

Fresten. Gummibjörnar eller gelebjörnar som en del kallar dem, Någon som vet om de innehåller mjölk, någon form av soja, ägg eller sädesslag ?

Det var rätt skönt att släppa lite på bördan. Nu ska jag in och pussa mina små allergihönor och tacka stjärnorna för att de är våra trots allt <3

Svar på tråden Allergitråden