• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Cs mamma

Gummibjörnar... beror helt på tillverkare. Jag har sett sånna som både har glukossirap från vete och sojaförtjockningsmedel och har köpt ekologiska som Prinsessan tål så lite mer info än så behövs...

R.I.P Moffa! SMS:a BESEGRA 3697 till 72988 för att skänka 50 kr till Cancerfonden till hans minne
  • tes 75
    Sousafon skrev 2011-01-05 19:25:01 följande:
    När sonen var mindre var reaktionen på äppeljuice alltid lösa avföringar. En gång i höstas fick han en starkare allergisk reaktion på vad vi tror var äppeljuice (han hade varit på dagis, så vi vet ju inte om det kan ha varit något annat). Den reaktionen var precis som de andra starka allergiska reaktionerna som han har fått: kräkning/diarré och senare svullen med rosslig andning, nysningar, röda svullna ögon. Det har som tur är inte hänt särskilt många gånger.

Alltså: utifrån vår erfarenhet låter det du beskriver som en "äppeljuicereaktion".

Skönt att han är bättre! 
    det roliga (eller vad man ska säga, "intressanta") är att jag får i princip samma reaktioner som sonen. jag har också gått runt & haft supersnabb & konstig mage sedan vi började dricka juice till frukost igen. och idag är jag ok igen. 
  • tes 75
    Tibell skrev 2011-01-05 21:45:40 följande:
    Blääää!!
    Idag är en sådan dag jag bara vill lägga mig ner och skrika på allt som har med dessa skitallergier ( och astman med för den delen ) att göra.
    Jag vill med kunna leva som en "normal" familj, kunna ge mina barn den mat de ser att alla andra äter, kunna beställa pizza lite snabbt när fantasin sviker istället för att ställa sig vid spisen i hundra år för att försöka knåpa ihop en något sånär måltid, vill också kunna äta ute som alla andra men just nu varken orkar eller vågar vi med tanke på att hönan reagerar på så små mängder, vill slippa behöva försvara min och mina barns speciella kost bara för att folk vägrar tro oss och uppenbarligen tror vi skojar med dem, vill slippa se svärmor höja ögonbrynet varje gång vi ska äta ute och jag vill ha glutenfritt ( som i helgen slutade med att jag inte ville se hennes jäkla ögonbryn och beställde en fisk trots att den panerats och resultatet av det blev 2-3 dagars ihållande reaktion )
    vill slippa spekulera i möjliga reaktioner barnen får och vad de kanske beror på eller om de helt enkelt är normalt beteende.
    förlåt för massa struntprat. Men var tvungen att spy ut lite, blir tokig annars

Lillhönan vaknade nyss upp och var alldeles otröstlig. Hon bara skrek och skrev och vred sig av smärta.
    Eftersom hon knappt bajsat sen diarréproblemen för två dagar sedan gav jag henne microlax och ut kom en halvhård slemmig klump. Hon blev genast lite nöjdare och somnade tillslut om
    Men jag fattar inte. Hur kan ungen bli  hård på så kort tid när hon bara lever på Althera ??? Fattar nada.

Fresten. Gummibjörnar eller gelebjörnar som en del kallar dem, Någon som vet om de innehåller mjölk, någon form av soja, ägg eller sädesslag ?

Det var rätt skönt att släppa lite på bördan. Nu ska jag in och pussa mina små allergihönor och tacka stjärnorna för att de är våra trots allt <3
    men skruttan!

och spy ur dig hur mycket du vill, det måste man då & då.
  • ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-05 21:45:40 följande:
    Blääää!!
    Idag är en sådan dag jag bara vill lägga mig ner och skrika på allt som har med dessa skitallergier ( och astman med för den delen ) att göra.
    Jag vill med kunna leva som en "normal" familj, kunna ge mina barn den mat de ser att alla andra äter, kunna beställa pizza lite snabbt när fantasin sviker istället för att ställa sig vid spisen i hundra år för att försöka knåpa ihop en något sånär måltid, vill också kunna äta ute som alla andra men just nu varken orkar eller vågar vi med tanke på att hönan reagerar på så små mängder, vill slippa behöva försvara min och mina barns speciella kost bara för att folk vägrar tro oss och uppenbarligen tror vi skojar med dem, vill slippa se svärmor höja ögonbrynet varje gång vi ska äta ute och jag vill ha glutenfritt ( som i helgen slutade med att jag inte ville se hennes jäkla ögonbryn och beställde en fisk trots att den panerats och resultatet av det blev 2-3 dagars ihållande reaktion )
    vill slippa spekulera i möjliga reaktioner barnen får och vad de kanske beror på eller om de helt enkelt är normalt beteende.
    förlåt för massa struntprat. Men var tvungen att spy ut lite, blir tokig annars

Lillhönan vaknade nyss upp och var alldeles otröstlig. Hon bara skrek och skrev och vred sig av smärta.
    Eftersom hon knappt bajsat sen diarréproblemen för två dagar sedan gav jag henne microlax och ut kom en halvhård slemmig klump. Hon blev genast lite nöjdare och somnade tillslut om
    Men jag fattar inte. Hur kan ungen bli  hård på så kort tid när hon bara lever på Althera ??? Fattar nada.

Fresten. Gummibjörnar eller gelebjörnar som en del kallar dem, Någon som vet om de innehåller mjölk, någon form av soja, ägg eller sädesslag ?

Det var rätt skönt att släppa lite på bördan. Nu ska jag in och pussa mina små allergihönor och tacka stjärnorna för att de är våra trots allt <3
    usch usch känner igen det där och vi har ju inte alls samma situation som er. men jag har bara lust att sktia i allt ibland o det får blir som det blir! orkar inte med att stå o laga mat i 100 år- HATAR att laga mat!!
    det är här man kan spy lite galla för alla förstår och känner nog igen sig.

hoppas hon blir bra snart!
  • ELI 79

jag börjar tro att sonen HAR sån där stor mage utan att det är nåt konstigt?!?! känns ju som om det aldrig hjälper med nåt. Magen är liten på morgonen men så fort han äter något så blir den gigantisk!
    Kanske är så "enkelt" att han behöver nåt som gör att han får ut gaserna bara. Att han har en IBS mage typ?!?!
    Därför blir han bättre med/utan vissa livsmedel, men aldrig helt bra för det beror inte bara på det?!

Jag har själv en IBS mage liksom min sambo, men inte alls lika kraftigt som sonen isåfall. I mitt fall handlar allt om stress, men barn kan väl inte direkt bli stressade?!

• Maddisen80

visst är de gluten i rågmjöl ? min systers man hade läst nånstans på internet att de inte var gluten men jag är nästan 100% säker att de är gluten i

• ELI 79
    Maddisen80 skrev 2011-01-06 18:24:59 följande:
    visst är de gluten i rågmjöl ? min systers man hade läst nånstans på internet att de inte var gluten men jag är nästan 100% säker att de är gluten i
    gluten finns i råg, korn och vete....
  • ELI 79

Ropar inte hej än men han sov hela natten i natt och två nätter innan har han vaknat men då bara varit vaken i 1 timme innan de sov han ju också 3 hela nätter

Har har dock röda kinder i går och speciellt i dag och jag har ingen aning om vad han fått i sig. Han kom i går kväll och tuggade på något och då sa jag åt honom att spotta ut och då var det nåt bröd av nåt slag så frågan är om han har kommit över nån liten bit macka som låg på golvet?
    Kinderna är ju det vi märker först på när han får i sig vete...magen verkar ju bara eftersom han sov.

• ViFrånLandet

Har en liten fundering inför stundande äggprovocering... Eftersom lilleman älskar pannkaka tyckte dietisten att det var lämpligt att börja med ägg i det men jag funerar lite över hur jag ska göra rent praktiskt. Har inte mängderna i huvudet men jag gör smeten på risdryck, bovete, rismjöl och bakpulver, ska jag bara blanda i ett ägg i det eller ska jag kanske ta bort bakpulvret (som jag antar är substitutet eftersom det inte finns i "vanlig" pannkaka)? Hur hade ni andra gjort?

En till fundering. Dag 1 ska vi ge 1x1cm och dag 2 (om det går bra vill säga) ska vi ge 3x3cm, sen ska vi succesivt öka, men med hur mycket? Tips och idéer?

Tack på förhand!

• Snutten
    ViFrånLandet skrev 2011-01-07 09:46:58 följande:
    Har en liten fundering inför stundande äggprovocering... Eftersom lilleman älskar pannkaka tyckte dietisten att det var lämpligt att börja med ägg i det men jag funerar lite över hur jag ska göra rent praktiskt. Har inte mängderna i huvudet men jag gör smeten på risdryck, bovete, rismjöl och bakpulver, ska jag bara blanda i ett ägg i det eller ska jag kanske ta bort bakpulvret (som jag antar är substitutet eftersom det inte finns i "vanlig" pannkaka)? Hur hade ni andra gjort?

En till fundering. Dag 1 ska vi ge 1x1cm och dag 2 (om det går bra vill säga) ska vi ge 3x3cm, sen ska vi succesivt öka, men med hur mycket? Tips och idéer?

Tack på förhand!
    Vi har fått rekommendationen att börja med något som är bakat i ugnen eftersom det är varmare och proteinet blir mer förstört då. Siri klarar tex muffins men inte pannkaka.
Svar på tråden Allergitråden