• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • ELI 79
    Blå Flygare skrev 2011-01-24 20:12:05 följande:
    LI79: Det måste till en mamma till allergiker för att kalla vete för skit Veteprotein används för att ge håret volym, även andra proteiner kan användas men vete som är så billigt är det jag mest har sett. Har även sett mjölk.
    haha ja men det känns verkligen som skit!! fasen, du vet hur det känns man önskar att man bara slipper alla dessa eksem och reaktioner!
  • Kavat
    Agnes72 skrev 2011-01-24 19:49:42 följande:
    Hoppas det är ok att ställa min fråga här, vet inte om mjölktråden är aktuell.

Har en snart treårig son, mjölkprotein allergisk, som fortfarande vill ha sin välling till kvällen. Försökt ge gröt, men det blir ingen ordning.
    Vi ger EnaGo men jag tycker den är blaskig. Finns det något alternativ till fullkornsvälling?
    Hittar inte Sempers produkter längre.
    Har du någon modersmjölkersättning, Nutra eller Profylac osv? I så fall kan du ju blanda med hm, är det gyllenmust eller havremust som finns kvar?

Blanda Enago med risdryck/havredryck?
    Semper bör väl ha släppt sina nya saker i dagarna har jag läst. Åtminstonde risgröt... Men vet inte om de har ny fullkornsvariant också?
  • Allrona

Agnes72 - semper håller på att byta recept på sin mjölkfri välling har jag för mig. Om jag minns rätt skulle den finnas i butikerna i vår?
    Men tycker inte sonen om enago? Jag menar att den är blaskig kanske inte spelar så stor roll? Vi ger vår dotter risdryck istället för välling på kvällen och det funkar för henne.

• Kavat
    Kavat skrev 2011-01-24 20:33:46 följande:
    Har du någon modersmjölkersättning, Nutra eller Profylac osv? I så fall kan du ju blanda med hm, är det gyllenmust eller havremust som finns kvar?

Blanda Enago med risdryck/havredryck?
    Semper bör väl ha släppt sina nya saker i dagarna har jag läst. Åtminstonde risgröt... Men vet inte om de har ny fullkornsvariant också?
    Och i med olja i vällingen så håller han sig mättare längre!!!
  • Agnes72

Tack för råden!

Han tycker om EnaGo, men jag tycker att den är blaskig och funderar med tanke på att den är från 6 månader. Därav min fråga.

• Blå Flygare
    Agnes72 skrev 2011-01-24 20:53:14 följande:
    Tack för råden!

Han tycker om EnaGo, men jag tycker att den är blaskig och funderar med tanke på att den är från 6 månader. Därav min fråga.
    Fast den funkar bra för det, man måste inte byta till fullkorn bara för att. Ju äldre barnen blir desto mer mat ska de äta och behovet av mättande välling borde ju då minska. Men ist har vällingtillverkarna riktat in sig på vad magarna tål (om de är som mest utvecklade för åldern). Vi har gett vår son som tål allt 6 månaders till ca 10 månader och sen bytt sort enbart för att hitta en smak han gillar bättre. Som råkar vara från 15 mån för att det är päronsmak på. Har man allergiska barn får man trixa lite mer själv. Blanda med havredryck för att få mer fibrer, blanda med pärondryck för att få sötare smak och mer fart på magen ...
  • t0va
    Allrona skrev 2011-01-24 20:37:15 följande:
    Agnes72 - semper håller på att byta recept på sin mjölkfri välling har jag för mig. Om jag minns rätt skulle den finnas i butikerna i vår?
    Men tycker inte sonen om enago? Jag menar att den är blaskig kanske inte spelar så stor roll? Vi ger vår dotter risdryck istället för välling på kvällen och det funkar för henne.
    Den ska finnas ute nu. Fast jag har inte hittat den än. 
  • Allrona

Tova - ok vad bra! var inne på sempers hemsida för nån dag sen och då låg den inte som nyhet.

• Kavat
    Blå Flygare skrev 2011-01-24 20:58:33 följande:
    Fast den funkar bra för det, man måste inte byta till fullkorn bara för att. Ju äldre barnen blir desto mer mat ska de äta och behovet av mättande välling borde ju då minska. Men ist har vällingtillverkarna riktat in sig på vad magarna tål (om de är som mest utvecklade för åldern). Vi har gett vår son som tål allt 6 månaders till ca 10 månader och sen bytt sort enbart för att hitta en smak han gillar bättre. Som råkar vara från 15 mån för att det är päronsmak på. Har man allergiska barn får man trixa lite mer själv. Blanda med havredryck för att få mer fibrer, blanda med pärondryck för att få sötare smak och mer fart på magen ...
    Precis!

Min kille slutade med välling när han var hm, 2,5 tror jag och den var gjord på risdryck och majsmjöl och banan, olja och profylac. Ingen fullkorn där inte.
    Huvudsaken är ju att han är nöjd.
  • t0va
    Allrona skrev 2011-01-24 21:14:58 följande:
    Tova - ok vad bra! var inne på sempers hemsida för nån dag sen och då låg den inte som nyhet.
    en av mina nätvänner säger att hon köpt den på sitt coop forum i alla fall. 
Svar på tråden Allergitråden