• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2011-01-30 21:12:28 följande:
    Den kommer i v 5, det är inte riktigt än va? *noll koll* Inte hört om den innan och den ser ju intressant ut. Men innehåller guarkärnmjöl...
    Lailas gröna har funnits i nån stans mellan ett halvår- ett år, var i våras-somras nån gång jag såg den första gången. Men som sagt med guarkärnmjöl så av den anledningen har jag inte kommit mig för att testa den.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Blå Flygare
    Miralicia skrev 2011-01-30 22:37:19 följande:
    Lailas gröna har funnits i nån stans mellan ett halvår- ett år, var i våras-somras nån gång jag såg den första gången. Men som sagt med guarkärnmjöl så av den anledningen har jag inte kommit mig för att testa den.
    Haha, jag hade inte hört talas om den så jag gick in på nyheter på deras sida och det stod att den skulle komma v 5. Missade att det stod 2010. Så mycket nytt händer där
  • trållmor
    Miralicia skrev 2011-01-30 22:37:19 följande:
    Nja, och det var ju just av den anledningen som vi också tänkte att fråga om någon hade testat den innan vi själva gör det
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • trållmor
    susieQ skrev 2011-01-30 22:32:51 följande:
    Hej! Är det ngn härinne som hört talas om ett samband mellan allergi och öroninflammation. Har sprungit på det lite slumpmässigt vid ett par tillfällen denna vecka men hittar ingen egentlig info om det. Olof har haft öroninflammation denna veckan, han är 15 mån, allergisk mot det mesta och lever på Neocate och ca 10 livsmedel. Går och funderar på om det var det senaste livsmedlet som triggade igång nåt, men det känns rätt långsökt. Det är nog inte riktigt så sambandet visar sig om det nu finns nåt... Och så fick han ju penicillin och det hade ju en glad fiskmås kunnat räkna ut att han inte skulle tåla, så kuren avbröts efter samråd med läkare.
    Men om det är nån som känner till nåt om saken så är jag väldigt nyfiken!
    Mattis fick 9 öroninflammationer på ett halvår, innan de kom på att det kunde vara bra att operera in rör i öronen. Det finns tydligen ett starkt samband mellan mellanöroninflammationer och komjölksproteinallergi, men var vi hittade den informationen kommer jag inte ihåg.
  • Miralicia
    Hej! Är det ngn härinne som hört talas om ett samband mellan allergi och öroninflammation. Har sprungit på det lite slumpmässigt vid ett par tillfällen denna vecka men hittar ingen egentlig info om det. Olof har haft öroninflammation denna veckan, han är 15 mån, allergisk mot det mesta och lever på Neocate och ca 10 livsmedel. Går och funderar på om det var det senaste livsmedlet som triggade igång nåt, men det känns rätt långsökt. Det är nog inte riktigt så sambandet visar sig om det nu finns nåt... Och så fick han ju penicillin och det hade ju en glad fiskmås kunnat räkna ut att han inte skulle tåla, så kuren avbröts efter samråd med läkare.

trållmor skrev 2011-01-31 08:53:09 följande:
    Mattis fick 9 öroninflammationer på ett halvår, innan de kom på att det kunde vara bra att operera in rör i öronen. Det finns tydligen ett starkt samband mellan mellanöroninflammationer och komjölksproteinallergi, men var vi hittade den informationen kommer jag inte ihåg.
    Blev lite knäppt citat, men låt gå

Nu har jag heller ingen direkt källa jag kan hänvisa till så här på rak arm (men frågan är om det kanske nämns några rader om det i Förrädisk föda, i varje fall den tidigare utgåvan det enda jag ev kan specificera så här på rak arm), men sambandet mellen öroninflammation och mjölkproteinallergi brukar väl sägas vara som så att allergin, eller rättare sagt allergireaktionerna ger en allmän svullnad i slemhinnan, inte så mycket att det svullnar igen helt i halsen eller över lag någon svullnad som är synbar/märkbar utifrån direkt , utan en mer diffus svullnad över lag i slemhinnorna och att det gör att även  örontrumpeterna blir trängre när slemhinnan svullnar så det blir svårare för örat att "rinna av" utan att det sätts igen i större eller mindre omfattning och att bakterier då kan växa till sig där.

Och det är väl lite liknande med sambandet förkylningsastma och mjölkallergi. Allergin ger en allmän svullnad av slemhinnan, och när det sen uppstår en förkylning så svullnar slemhinnan ännu mer och då blir det för mycket så att det blir astmasymtom av det för att det blir för trångt i luftvägarna.
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • Kavat
    Och angående penicillin. Molipect och Kåvepenin tål inte vår mellan och han fick Ery-max mot sin lugninflammation istället och det funkade toppen!
  • trållmor
    http://www.meadjohnson.se/for-vardpersonal/mjolkoverkanslighet/komjolksproteinallergi/

Här står det en rad om mellanöroninflammation, men jag vet att vi hittade fler källor när vi sökte information för Mattis skull.

Och precis det du skriver Miralicia, så är det hur jag kommer ihåg det också!

Våra har också fått Ery-max nu på slutet. Förut fick de Amimox och nåt som hette nästan likadant. Det är väldigt länge sen våra hade nåt nu, om man bortser från då i november Dock denna ständiga hosta
  • Maddisen80
    Tibell skrev 2011-01-30 17:22:16 följande:
    Maddisen80 : Hon är 15 månader! Nu ikväll har astman varit bättre så jag hoppas den fortsätter i den riktningen!
    okis vad bra att astman är bättre ,skönt
  • Blå Flygare

Kollat öron på S idag. ffa lite vatten kvar sen inflammationen i september. Ffa inte läge för rör?!? Tänk att hon varit utan öroninflammation så länge (2 år), men nu när vi åter testar sädesslag är det tillbaka. Slump? Läk har inte nämnt något samband ... S åt äntligen något så när, fick lite, lite vete igår igen (hade tänkt vänta en v till, men missades vid inköp) och äter åter nästan inget. Slump? Nu är frågan; ska vi fortsätta ge vete denna vecka eller vänta till vi träffat dietist om 2 v. Ska kostregistrera med start imorgon och till fredag.

• Tibell

Nu har vi varit iväg hos astma/allergiläkaren. Det var tänkt att vi skulle göra pricktest men listan blev så lång att de tog blodprov istället.
    Vi pratade lite om de senaste reaktionerna och vilka födoämnen vi vet att hon inte tål. Hon tyckte det lät som att veteallergin var värst, hon klassade den som kraftig?Hon gillade inte de våldsamma kräkningarna och magkramperna som kommer när hon fått i sig en liten större mängd ( typ 2x2 cm stor smörgås ). Hon gillade inte heller att astman triggas igång varje gång hon får i sig vete. Hon gillade inte heller att hon verkar reagera luftburet ( med kraftiga hostanfall ) på vete när hon redan är försämrad i astman.Och hon gillade inte heller den gigantiska mage som blir vid en liten större mängd ( samma som vid kräkningarna ) Så hon beodrade något test som skulle kunna visa om hon kan reagera med anafalytisk chock på både vete och nötter tror jag det var.
    Isåfall skulle vi få en epipen ( ?? ) Men det tror jag inte ska vara någon fara =)
    På det stora hela kändes det riktigt bra. Jag till och med frågade läkaren vad som händer om alla tester visar negativt. Om hon trodde att jag var hypokondriker då men hon skrattade bara och sa att det ofta inte visar sig på tester, hon går efter vad jag säger. Snacka om skön läkare!!
    Så nu är det bara att vänta på provsvaren, kommer bli lååånga 2-3 veckor.

Finns det något barn här i tråden som visat negativt på ALLA tester ?? Och som också är multiallergisk.
    Jag är så rädd för hur jag kommer reagera om alla tester är negativa. Jag kommer känna mig som världens största hypokondriker!!

Svar på tråden Allergitråden