• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia
    Blå Flygare skrev 2011-01-27 22:21:51 följande:
    Just det, det var därför S fick sin allergi KONSTATERAD vid 1 månad och BB i Varberg ger till i förebyggande syte till alla spädbarn för att minska risken att allergi ska uppstå. F-n vad dåligt! Måste kontakta semper ang det!!
    Min stora dotter fick Profylac som tillmatning på BB när blodsockret var lite lågt. Hon vägde 2790 g när hon föddes och sen då gick väl ner lite i början som de gör - så vild gissning ur minnet så vägde hon väl lite under 2700 g när hon fick Profylac (och då som förebyggande för att utveckla mjölkallergi) - så att det först är för barn som väger över 3,4-5 kg som är aktuella för att ges profylac är ju skitsnack.  (utöver det att bebisar inte kan bli allergiska mot komjölk förrän efter några månader). Dottern vägda alltså nästan 2,5 kg för lite för att det skulle kunna ges till henne. Hmmm, jag får nog ta och anmäla BB som gjorde så fel enligt Sempers ideer om vilka barn som kan ges Profylac *ironi*
    Ett studiebesök i den kliniska praktiken skulle kanske vara på sin plats? Skrikandes

(Sen är det ju konstigt att Semper i sin egen produktinformation skriver att den är avsedd för att kunna ges från första levnadsveckan om det nu inte är meningen att man ska ge den till barn förrän de väger mer än 5 kg eller åtminstone har blivit några månader gamla Obestämd)
    Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • yrväder

Finns det någon ny mjölkallergitråd för bebisar?

Nu är det snart dags för bebiskläckning här hemma, och vi har införskaffat en burk nutramigen utifall amningen inte fungerar. Fungerar den kommer jag helt klart amma så länge som möjligt. Sambon var mjölkproteinallergisk från födseln tills för tre år sen (vid 27 år ålder var den bortblåst) och vad jag har förstått ska man inte ge komjölksbaserad ersättning till högriskbarn (eller öht till spädbarn) eftersom risken för att dom ska utveckla komjölksallergi då ökar.

Vi har dock ett litet problem. Nutramigen innehåller majsglukossirap som kolhydratkälla (tydligen inte så bra) och den komjölksbaserade innehåller mjölksocker samt vasslepulver som k-källa.

Jag är helt med på att majsglukossirap inte är så bra, men om amningen inte funkar så ger jag hellre det under den begränsade period det gäller än ökar risken för att vårt barn ska bli allergiskt. Jag och sambon är dock inte överens. Han tror inte riktigt på teorin om att komjölk till spädisar skulle öka risken, och jag hittar ingen tillförlitlig källa som bekräftar detta, utan bara i olika forum, och dom duger såklart inte Han tycker det är bättre att ge "vanlig" ersättning än nån med majsglukossirap i. Sen tycker han det är lite konstigt att risken för allergi inte ökar om mamman äter komjölk under amningen om nu komjölksproteinerna övergår i bröstmjölken. Sen kan det ju vara bra att ha kött på benen om det skulle bli aktuellt med ersättning, för det vore ju bra om man kan få det på recept/livsmedelsanvisning isåfall så man inte blir ruinerad.

Dock upptäckte vi Althera, som tydligen inte alls innehåller majsglukossirap? (men som däremot är baserat på hydrolyserat vassleprotein istället för kasein) Vi har dock inte kunnat bekräfta det på något vis än då det verkar vara omöjligt att komma över någon slags innehållsförteckning på denna ersättning (på nätet iaf). Är det någon som möjligen har en burk hemma och kan skriva in vad den innehåller? Kan man köpa den utan recept på apoteket som med nutran?

Så, lite halvlångt inlägg, men summan av kardemumman:

Nån som har en länk till nån vettig sida där det står om att man inte ska ge komjölk till högriskbarn?

Innehållsförteckning på Althera?

• Allrona

Usch nu har dottern sovit knas i tre nätter igen, förrigår hade hon eksem över hela magen när vi kom hem från dagis. Hon brukar ha sena reaktioner så det är troligen för tre dagar sedan hon fick i sig ngt. På dagis säger de att hon inte har fått ngt hon inte tål och jag är säker på att hon inte fått det hemma heller. Kan det vara eyeQ tuggisarna vi har börjat med som hon reagerar på? Det är ju e-vitamin från soja i men jag resonerade att proteinet lär vara obefintligt i e-vitaminen, eller har jag fel där? Hon reagerar ju på sojalecitin så hon är ju känslig. Ju mer jag tänker på det desto mer troligt känns det att det är eyeQ hon reagerar på. Vi började med dem för tre dagar sen!

• 2små2stora
    yrväder skrev 2011-01-28 00:37:18 följande:
    Finns det någon ny mjölkallergitråd för bebisar?

Nu är det snart dags för bebiskläckning här hemma, och vi har införskaffat en burk nutramigen utifall amningen inte fungerar. Fungerar den kommer jag helt klart amma så länge som möjligt. Sambon var mjölkproteinallergisk från födseln tills för tre år sen (vid 27 år ålder var den bortblåst) och vad jag har förstått ska man inte ge komjölksbaserad ersättning till högriskbarn (eller öht till spädbarn) eftersom risken för att dom ska utveckla komjölksallergi då ökar.

Vi har dock ett litet problem. Nutramigen innehåller majsglukossirap som kolhydratkälla (tydligen inte så bra) och den komjölksbaserade innehåller mjölksocker samt vasslepulver som k-källa.

Jag är helt med på att majsglukossirap inte är så bra, men om amningen inte funkar så ger jag hellre det under den begränsade period det gäller än ökar risken för att vårt barn ska bli allergiskt. Jag och sambon är dock inte överens. Han tror inte riktigt på teorin om att komjölk till spädisar skulle öka risken, och jag hittar ingen tillförlitlig källa som bekräftar detta, utan bara i olika forum, och dom duger såklart inte Han tycker det är bättre att ge "vanlig" ersättning än nån med majsglukossirap i. Sen tycker han det är lite konstigt att risken för allergi inte ökar om mamman äter komjölk under amningen om nu komjölksproteinerna övergår i bröstmjölken. Sen kan det ju vara bra att ha kött på benen om det skulle bli aktuellt med ersättning, för det vore ju bra om man kan få det på recept/livsmedelsanvisning isåfall så man inte blir ruinerad.

Dock upptäckte vi Althera, som tydligen inte alls innehåller majsglukossirap? (men som däremot är baserat på hydrolyserat vassleprotein istället för kasein) Vi har dock inte kunnat bekräfta det på något vis än då det verkar vara omöjligt att komma över någon slags innehållsförteckning på denna ersättning (på nätet iaf). Är det någon som möjligen har en burk hemma och kan skriva in vad den innehåller? Kan man köpa den utan recept på apoteket som med nutran?

Så, lite halvlångt inlägg, men summan av kardemumman:

Nån som har en länk till nån vettig sida där det står om att man inte ska ge komjölk till högriskbarn?

Vad jag har förstått så är det enstaka tillmatningar som ger en ökad risk enl. överläkaren på mitt förra jobb. Om man gav ersättning hela tiden så är risken inte större.
    ~~Michael -97, Joachim -98, Johanna -07, William 100904~~
  • ViFrånLandet

Tack för er input!

Vet inte om det är äggeksem, han får sådana av andra saker också... Eller om han fått i sig ägg de gångerna ändå, fast vi inte trott det. Jag vet inte. Vilket fall avbryter vi provoceringen nu. Han sov ok fram till 23-tiden igår kväll men sedan har han agerat propeller, gråtit, skrikigt mm natten lång. Verkar inte ha ont i magen men något är det ju som stör och ägg ligger nära tillhands att skylla på... För övrigt så är magen tillbaka till sig normala storlek nu på morgonen och kinderna är inte röda längre, inte fnasiga heller. Äggeksemen (eller vad det nu är) är kvar men inte lika tydliga.

• ELI 79

Sonens kinder är lite bättre i dag men fortfarande röda. Han sov inte så många timmar i natt. Somnade först kl 21 och sov bara till strax innan 05...Så det kunde ju varit värre men det är ju inte bra. Jag och sambon har kommit på varför han är vaken nattetid när han fått i sig nåt och att det tar 2-4 dagar innan det märks. Det vi tror är han blir hård i magen/förstoppad av mjölk/vete och då har han svårt att sova då det trycker på och han får lite ont i magen. Han vill väldigt gärna gå upp på pottan på natten och ska kissa säger han men det kommer aldrig något.

I morse ville han bajsa och när han väl satte sig på pottan så var han jättehård i magen

• ViFrånLandet
    ELI 79 skrev 2011-01-28 08:30:20 följande:
    Sonens kinder är lite bättre i dag men fortfarande röda. Han sov inte så många timmar i natt. Somnade först kl 21 och sov bara till strax innan 05...Så det kunde ju varit värre men det är ju inte bra. Jag och sambon har kommit på varför han är vaken nattetid när han fått i sig nåt och att det tar 2-4 dagar innan det märks. Det vi tror är han blir hård i magen/förstoppad av mjölk/vete och då har han svårt att sova då det trycker på och han får lite ont i magen. Han vill väldigt gärna gå upp på pottan på natten och ska kissa säger han men det kommer aldrig något.

I morse ville han bajsa och när han väl satte sig på pottan så var han jättehård i magen
    Stackars liten! Rynkar på näsan
  • Tibell

Eli : ja så är det nog definitivt ! Stackars plutt :(

T har inte bajsat än sen farmor gav henne Bullen med mjölk. Så hon är nog med hård i magen :(

• t0va
    yrväder skrev 2011-01-28 00:37:18 följande:
    mjölksocker, maltodextrin, vegetabilisk olja, hydroliserat vasslepulver, emugleringsmedel (citroncyra av mono-och dicyklider av fettsyror) kolinbitartat, taurin, inosol, L-histidin, L-karnitin, mineralämnen ( natrium, kalium, kalcium, järn, magnesium, zink, jod, koppar) vitaminer (A, D, E, K, C tiamin, riboflavin, niacin, B6, B12, biotin, pantotensyra) 
Svar på tråden Allergitråden