• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Tibell

Hahaha smidigt ;) skulle farmor göra någon mer medveten miss kommer jag tvinga henne ta ALLA diarré blöjor och vakennätterna! Stackars dagis trodde de hade gett henne fel mat när hon bajsade för fjärde gången. Hon brukar sällan bajsa där nämligen eftersom hon bara bajsar 1 gång varje eller varannan dag... Så de pustade ut när jag förklarade läget

• Kavat
    t0va skrev 2011-01-27 19:11:59 följande:
    nutram ok ok, 41microgram mangan, profylac är också ok och altera är ännu mindre i. Vi pratade om det igår i mammagruppen så jag blev ju tvungen att kolla ;) 

Välj modersmjölksersättningar som innehåller högst:

Barnets vikt Manganhalt per 100 ml blandning 3,4 kg 26 mikrogram mangan/100 ml blandning 5 kg 38 mikrogram mangan/100 ml blandning 7 kg 54 mikrogram mangan/100 ml blandning 9 kg 69 mikrogram mangan/100 ml blandning

TACK! Ska lägga in i mjölktråden.
  • ViFrånLandet

Crap! Han reagerar nog på ägg trots allt, eller vad tror ni?

Nog för att han inte är någon spinkis i vanliga fall men så här stor (och spänd!) mage brukar han inte ha. Svårt att få med på bild men ni kanske ser utslagen också? Finns några stycken fördelade på armar, ben och rygg också.

Och så har han röda kinder igen, så där "fnasiga" men inte torra...

Och så gjorde han en riktigt lös, jättegul blöja ca 1,5-2 timmar efter dagens äggdos samt är lite röd i rumpan.

Allt sammantagen känns som om det beror på ägg, hur stor är sannolikheten för allt detta att bara råka dyka upp annars liksom? DOCK verkar han inte lida - kliar sig ingenting, verkar inte ha ont i magen och somnade på två röda.
    Har telefontid med dietisten imorgon så jag tänkte rådgöra med henne om vi ska fortsätta eller hur vi ska, vad tycker ni?
  • ELI 79
    ViFrånLandet skrev 2011-01-27 20:51:45 följande:

Nog för att han inte är någon spinkis i vanliga fall men så här stor (och spänd!) mage brukar han inte ha. Svårt att få med på bild men ni kanske ser utslagen också? Finns några stycken fördelade på armar, ben och rygg också.

Och så gjorde han en riktigt lös, jättegul blöja ca 1,5-2 timmar efter dagens äggdos samt är lite röd i rumpan.

Allt sammantagen känns som om det beror på ägg, hur stor är sannolikheten för allt detta att bara råka dyka upp annars liksom? DOCK verkar han inte lida - kliar sig ingenting, verkar inte ha ont i magen och somnade på två röda.
    Har telefontid med dietisten imorgon så jag tänkte rådgöra med henne om vi ska fortsätta eller hur vi ska, vad tycker ni?
    ja det verkar ju konstigt att det helt plötsligt skulle dyka upp ser inte skoj ut med den där magen!!!
    Jag är ju som jag är så jag hade nog testat en gång till för att se...men jag är ju lite skeptisk av mig som ni vet så jag kanske inte är nån att lita på
  • Tibell

Tycker absolut ni ska avbryta provoceringen. Att allt det där skulle komma samtidigt känns inget troligt alls. Dessutom tycker jag det ser ut som typiska äggutslag ?? K Kavat har förklarat hur hennes barns sett ut och dessa ser ut som dem ! Våran lilla har haft likadana nämligen
    Men är ni osäkra så provocera igen om ett tag. Men nu hade nog inte jag fortsatt.

• t0va
    Kavat skrev 2011-01-27 20:24:12 följande:
    TACK! Ska lägga in i mjölktråden.
    "

Fyra av de testade produkterna kommer från Semper, tre är bröstmjölksersättning och en är risgröt. Företagets informationschef Malin Westling understryker att halterna av mangan håller sig inom gränsvärdena.

– Vi ligger långt under. Även om Livsmedelsverket sänker sin gräns för mangan så har vi en god marginal till värdet, säger hon till TT.

Den produkt som har högst manganhalt bland Sempers produkter, 39 mikrogram per 100 milliliter, är Sempers Profylac som ges till barn med komjöksallergi.

Livsmedelsverket har på sin hemsida lagt ut nya råd om vilka halter som föräldrar ska välja tills vidare. För barn som väger 3,4 kilo och 5 kilo rekommenderas högst 26 respektive 38 mikrogram. Men så små barn ges inte Profylac, enligt Westling.

– En komjölksallergi utvecklar man först efter ett par månader så det är sällan aktuellt för ett barn som väger under 5 kilo, säger hon.

Risgröten från Semper säljs inte längre i butik sedan mars förra året. Orsaken är att det inte har gått att hitta ris som motsvarar kvalitetskraven för barnmat."

www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8471442.ab 

• ViFrånLandet

Eli och Älsklingen: Vi får se hur vi gör... Så himla svårt eftersom vi aldrig varit säkra på just äggallergin, det visade svag reaktion på det första pricktestet men inte på det andra. Han har aldrig fått ägg utan andra allergener så vi har aldrig märkt av någon specifik reaktion på just ägg och eftersom han främst reagerar med sömnlöshet och förstoppning på de andra sakerna han är allergisk mot är vi lite frågande här hemma nu Obestämd Aja, får se hur natten blir och hur han ser ut imorgon innan jag lämnar på dagis, så ska jag rådgöra med dietisten när hon ringer.

Tack för era tankar iaf! Glad

• Kavat
    Tibell skrev 2011-01-27 20:58:12 följande:
    Tycker absolut ni ska avbryta provoceringen. Att allt det där skulle komma samtidigt känns inget troligt alls. Dessutom tycker jag det ser ut som typiska äggutslag ?? K Kavat har förklarat hur hennes barns sett ut och dessa ser ut som dem ! Våran lilla har haft likadana nämligen
    Men är ni osäkra så provocera igen om ett tag. Men nu hade nog inte jag fortsatt.
    Ja, ser ut som typiska äggeksem. När ni slutar med ägg blir de förmodligen lite vita och fjälliga. Provocerar ni tätt inpå innan de försvunnit blir de röda igen. 
    Så funkade det på mina barn i alla fall...
  • Snutten
    ViFrånLandet skrev 2011-01-27 20:51:45 följande:

Förmodligen är det nog äggen som spökar. Vänta tills det har läkt ut och testa en gång till för att vara på den säkra sidan. Vår läkare säger att man alltid ska provocera två ggr för att utesluta slumpen.

Vi började introducera ägg tidigt i höstas och nu klarar Siri pannkakor! Känns så bra. Först klarade hon bara mindre mängder typ bulle som var penslad osv, men vi har successivt kunnat öka mängden och nu kan hon som sagt äta pannkaka. 
  • Blå Flygare
    t0va skrev 2011-01-27 21:19:05 följande:
    "

Fyra av de testade produkterna kommer från Semper, tre är bröstmjölksersättning och en är risgröt. Företagets informationschef Malin Westling understryker att halterna av mangan håller sig inom gränsvärdena.

– Vi ligger långt under. Även om Livsmedelsverket sänker sin gräns för mangan så har vi en god marginal till värdet, säger hon till TT.

Den produkt som har högst manganhalt bland Sempers produkter, 39 mikrogram per 100 milliliter, är Sempers Profylac som ges till barn med komjöksallergi.

Livsmedelsverket har på sin hemsida lagt ut nya råd om vilka halter som föräldrar ska välja tills vidare. För barn som väger 3,4 kilo och 5 kilo rekommenderas högst 26 respektive 38 mikrogram. Men så små barn ges inte Profylac, enligt Westling.

– En komjölksallergi utvecklar man först efter ett par månader så det är sällan aktuellt för ett barn som väger under 5 kilo, säger hon.

Risgröten från Semper säljs inte längre i butik sedan mars förra året. Orsaken är att det inte har gått att hitta ris som motsvarar kvalitetskraven för barnmat."

www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8471442.... 

Just det, det var därför S fick sin allergi KONSTATERAD vid 1 månad och BB i Varberg ger till i förebyggande syte till alla spädbarn för att minska risken att allergi ska uppstå. F-n vad dåligt! Måste kontakta semper ang det!!
Svar på tråden Allergitråden