• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    ELI 79 skrev 2011-01-31 20:07:17 följande:
    Vifrånlandet: tack! Ja jag måste försöka få ner lite regler till dem! Jag tycker bara inte om att tjata, ibland känns det som om de måste kunna tänka själva för en del saker känns så självklara men det är väl bara för att vi är så inne i det så det blir mer självklart.

får fundera lite mer på hur vi ska lösa allt på dagis.
    ibland funderar jag på att gå ner i tid eller vad som helst för jag orkar inte med allt skit som är hela tiden!!
    Om det hade hjälpt... Drömmer Nu är det kanske stor skillnad ändå. Men jag är ju hemma med liten, barnen går 15 h i veckan och vi har haft dem där ungefär halva tiden. Då har vi dessutom haft hemma dem lite extra pga magsjuka som gick runt på dagis ett flertal tillfällen.
    Och det har hänt ett antal missar eller bara kontakt som gör att det blivit en massa extra jobb för oss. Ska jag vara helt ärlig så känns det som mer jobb för mig att de där än inte... Men lilleman älskar sitt dagis, personalen på bådas avdelningar, kök och städ är underbara och ja, de gör ju vad de kan. Det är bara vikarier som har missat samt saker som vi inte vet vad det kommer ifrån, bara för att han är så superkänslig.... Sen gör vi ju missar också, eller ja, det sker ju i stort sett bara på bortaplan numera, men missar eller inte är tillräckligt noggranna är vi också tyvärr. Men det får vi tillbaks i form av jobb med råge... Suck!
  • ELI 79
    Kavat skrev 2011-01-31 20:28:37 följande:
    Om det hade hjälpt... Drömmer Nu är det kanske stor skillnad ändå. Men jag är ju hemma med liten, barnen går 15 h i veckan och vi har haft dem där ungefär halva tiden. Då har vi dessutom haft hemma dem lite extra pga magsjuka som gick runt på dagis ett flertal tillfällen.
    Och det har hänt ett antal missar eller bara kontakt som gör att det blivit en massa extra jobb för oss. Ska jag vara helt ärlig så känns det som mer jobb för mig att de där än inte... Men lilleman älskar sitt dagis, personalen på bådas avdelningar, kök och städ är underbara och ja, de gör ju vad de kan. Det är bara vikarier som har missat samt saker som vi inte vet vad det kommer ifrån, bara för att han är så superkänslig.... Sen gör vi ju missar också, eller ja, det sker ju i stort sett bara på bortaplan numera, men missar eller inte är tillräckligt noggranna är vi också tyvärr. Men det får vi tillbaks i form av jobb med råge... Suck!
    Nä varken han eller jag vill vara hemma från dagis/jobb och i nuläget har vi inte råd med det heller men ibland så känns det så tröstlöst. Jag vet ju att vi gör misstag också men när han är hemma har man åtminstone bättre koll. Just nu känns det som om vi ALDRIG kommer  få sova ordentligt eller känna ett lugn här hemma. Vet ju att så inte är fallet för ju äldre han är desto mer kan han ju berätta själv.

I natt så vaknade han och GALLSKREK,  låg på mage och bara krälade runt helt hysterisk! Min sambo försökta lugna honom men han bara skrek, han fick inte röra E och han fick inte gå ut TIll slut gick jag upp (han blir såhär kanske 1 gång i månaden eller nåt sånt och då brukar det bara vara mamma som är "good enough") Han lugnade sig när jag kom och sedan fick han sova i vår säng och somnade direkt. Svårt att veta om han bara drömt eller om han hade ont i magen. Sambon trodde absolut han har ont i magen när han är såhär, men vad sjutton får han det ifrån?

Får se hur natten blir ifall han reagerar på leran och den lilla kontakt som var.
  • Tibell

Eli : hoppas natten blir lugn!! Förstår att du blir trött på personalen .. Det hade jag med blivit ! De kunde ju lika gärna ge honom en vetemjölspåse.. Ungefär samma sak!!
    En fråga bara.. Hur misstänker ni att han reagerar luftburet? Lite nyfiken bara.. Vi misstänker ju att B gör det med.. Men mest när hon redan är lite sämre i astman!

Det kan inte vara nattskräck då? Flickornas kusin gjorde precis samma sak som E och de kom fram till att det rörde sig om det... Otäckt måste det i allafall vara :(

• susieQ

Tack för intressanta svar ang öroninflammation och allergi. Olof har ju inte varit nåt "öronbarn" hittills så det är nog inte så troligt att detta var allergirelaterat. Då hade vi nog sett liknande problem tidigare för allergireaktioner har han ju haft sin beskärda del av :-/
    Bra oxå att få tips om penicillin som kanske kan funka.
    Älsklingen: inga av Olofs allergier visar på test, och han är allergisk mot det mesta. Men han har sena reaktioner och senast sa läkaren att det inte ens är ide att hålla på att testa när han har så sena reaktioner då det förvirrar mer än det ger svar. Alla läkare på barnkliniken här resonerar att allergier inte alltid visar på test. De tycker mest synd om oss som måste ta reda på alla allergier på det "jobbiga" sättet, genom provokation.

• ELI 79
    Tibell skrev 2011-01-31 20:47:56 följande:
    Eli : hoppas natten blir lugn!! Förstår att du blir trött på personalen .. Det hade jag med blivit ! De kunde ju lika gärna ge honom en vetemjölspåse.. Ungefär samma sak!!
    En fråga bara.. Hur misstänker ni att han reagerar luftburet? Lite nyfiken bara.. Vi misstänker ju att B gör det med.. Men mest när hon redan är lite sämre i astman!

Det kan inte vara nattskräck då? Flickornas kusin gjorde precis samma sak som E och de kom fram till att det rörde sig om det... Otäckt måste det i allafall vara :(
    I höstas bakade jag mycket bröd till oss andra (med vete i då...) och han sov sämre då och hade röda kinder efter att jag hade bakat, men då hade vi ju inte tagit bort mjölk så det kunde lika gärna vara ett sammanträffande...återstår att se nu i natt då

Jo visst kan det vara nattskräck men det kommer ju så sällan, oftast brukar ju det komma mer tätt och nästan varje natt.
    Han krälar så på mage så därför tolkar min sambo det som magont men jag har börjat fundera på om han drömmer? Att han har mardrömmar dessa gånger då han beter sig såhär?!
    för när han väl lugnade sig så somnade han ju om och det brukar han ju intee göra när han är vaken pga vete...
  • trållmor
    susieQ skrev 2011-01-31 21:07:56 följande:
    Tack för intressanta svar ang öroninflammation och allergi. Olof har ju inte varit nåt "öronbarn" hittills så det är nog inte så troligt att detta var allergirelaterat. Då hade vi nog sett liknande problem tidigare för allergireaktioner har han ju haft sin beskärda del av :-/
    Bra oxå att få tips om penicillin som kanske kan funka.
    Älsklingen: inga av Olofs allergier visar på test, och han är allergisk mot det mesta. Men han har sena reaktioner och senast sa läkaren att det inte ens är ide att hålla på att testa när han har så sena reaktioner då det förvirrar mer än det ger svar. Alla läkare på barnkliniken här resonerar att allergier inte alltid visar på test. De tycker mest synd om oss som måste ta reda på alla allergier på det "jobbiga" sättet, genom provokation.
    Men du... Mattis fick sin första öroninflammation när han var 14 månader gammal. Den andra fick han tre månader innan sin 2-årsdag. Det var den andra öroninflammationen som vi räknar som nr 1 av alla de 9 öroninflammationer han fick det halvåret. Så Mattis stämde inte alls in på "typen" av ett öronbarn
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Tibell
    ELI 79 skrev 2011-01-31 21:13:10 följande:
    I höstas bakade jag mycket bröd till oss andra (med vete i då...) och han sov sämre då och hade röda kinder efter att jag hade bakat, men då hade vi ju inte tagit bort mjölk så det kunde lika gärna vara ett sammanträffande...återstår att se nu i natt då

Jo visst kan det vara nattskräck men det kommer ju så sällan, oftast brukar ju det komma mer tätt och nästan varje natt.
    Han krälar så på mage så därför tolkar min sambo det som magont men jag har börjat fundera på om han drömmer? Att han har mardrömmar dessa gånger då han beter sig såhär?!
    för när han väl lugnade sig så somnade han ju om och det brukar han ju intee göra när han är vaken pga vete...
    Håller tummarna att det inte är luftburet =( Reagerar han inte när ni andra äter smörgås ? Eller om ni tex kokar pasta och äter brevid honom ? Det är vid just dessa tillfällden B reagerat med kraftig hosta och det känns ju troligt att det kan vara luftburet. För hon hostar inget före eller efter.
    Eller vad tror ni??
  • Kavat

Älsklingen, låter onekligen luftburet...

Här har aldrig lilleman pricktestats och på RAST visade det inte på något mer än ägg. Patch havre, ägg och tveksamt vete eftersom det var eksem brevid plåstret (men enligt mig klockren träff där plåstret suttit efter närmare koll på fotodokumentationen...)

Oavsett så får han nässelutslag av vete, havre, ägg, vad vi vet idag...

Och ja, visst känner man sig som en hypokondriker ibland, men du ser ju vad alla andra skrivit. Många vars barn inte visar på testerna...

• Tibell

Nu kanske jag låter jätte taskig när jag säger att det känns skönt att se att fler barn visar neg på tester. Men man känner sig så himla ensam om detta ibland.. 
    Men nu bryr jag mig inte fullt lika mycket eftersom vi faktiskt har en läkare som inte bryr sig det minsta om testresultaten!

Om man kanske skulle testa att ansöka om vb ?? Har dock ingen aning om hur man går till väga, vad/hur man ska skriva och om det ens är lönt ?

• susieQ

Trållmor: Ja, då kanske resan bara har börjat. Hoppas inte, känns som att man har nog med allt allergielände... Skönt att det har lugnat sig för er på den fronten nu. Måste ha varit jättejobbigt!

Svar på tråden Allergitråden