• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Miralicia

Lekdeg har varit uppe vid några tidigare tillfällen.

"Snubblade" över ett amerikanskt recept på typ Playdoo (därav en del angivelser i gram och en del lite udda andra mängder för jag orkar inte räkna om just nu till dl) som är helt sädesslagsfritt om någon vill testa och jämföra med andra varianter.

180 g majsstärkelse
    60 g rismjöl
    470 ml vatten
    2 tsk vinäger eller pressad citronjuice
    292 g salt
    1 msk olja

Blanda alla ingredienser i en kastrull och koka på medelvärme tills degen börjar bli fast (ca 5 minuter).Rör hela tiden. Lägg i en skål och låt svalna. fördela i plastpåsar och färga om så önskas.
    Förvaras lufttätt i kylskåp mellan användningarna. Värm till rumstemperatur innan användning. Hållbar ca en månad vid kylskåpsförvaring.

Ett annat recept på saltdeg, som får stelna/torkas och sen kan målas:

125 g rismjöl
    292 g salt
    180 ml vatten

Blanda allt i en skål och knåda ihop till en boll. Om degen är för smulig tillsätt 1 tsk vatten i taget tills det blir en smidig deg. Gör figurer. Lägg på ett bakplåtspapper och låt torka ett dygn eller "bränn" i ugnen i ca 95 grader C, ca 30 min

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • trållmor
    Miralicia: dagens hjälte!!!! {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Miralicia

OBS! att jag har inte testat själv, bäst att tillägga, så tedstandet överlåter jag till er övriga. Men om någon gör det så får ni gärna ge en recension av hur ni tycker att de funkade eftersom jag är nyfiken, men inte riktigt har behovet att provbaka

Allergimatblogg: utanallt.blogspot.com
  • ELI 79

Marknadsgodis! Supergott och lite annat att välja på för E t ex som jag bara hittat 2 olika sorter till.

60 g kokosfett
    3 dl strösocker
    knappt 1 dl vatten
    4 dl glutenfri/naturligt glutenfri mix (använt lailas gula)
    2 dl florsocker
    0.5 dl kakao

Smält kokosfett tillsammans med strösocker och vatten. Häll det över det hopblandade torra ingrediensernna och rör snabbt om. Häll i en liten långpanna och låt det stelna. Skär i bitar.

FÄRDIGT!

Min mamma testade även att byta ut kakaon mot apelsinsaft OCH lite rivet apelsinskal så blev det med apelsinsmak!

• trållmor
    Miralicia skrev 2011-02-01 18:30:37 följande:
    OBS! att jag har inte testat själv, bäst att tillägga, så tedstandet överlåter jag till er övriga. Men om någon gör det så får ni gärna ge en recension av hur ni tycker att de funkade eftersom jag är nyfiken, men inte riktigt har behovet att provbaka
    Jag återkommer efter den 14 februari, för då är barnen lediga från dagis så då kan vi provbaka med dem
    Mattis -06, Aliina & Timon -07, Neelah 3/12 -09
  • Mamsie

Max’ Leklera utan allt

Play doo deg även kallad leklera

Ingredienser:

2 dl Sempers finmix

4 dl Lailas naturligt glutenfria mjölmix

2 dl Salt

2 msk Alun (finns i kryddhyllan)

5 dl Kokande vatten

1 ½ msk Olja

Några droppar karamellfärg.

Blanda ihop:

Rör de torra varorna. Blanda olja, vatten och karamellfärg. Rör i den torra blandningen. Blanda väl och lägg i kylskåp ett dygn. Förvaras i tätslutande burkar. Blir det för alldeles för klibbigt ta lite extra mjöl. Men det vilar till sig och klibbar mindre efter ”vilan”.

Färgning:

Dela upp degen i 4 färger (ljusgul, rosa (röd), turkos (blå) och mintgrön (grön). 
    Får man inte i tillräckligt med karamellfärg i första vevan, så kan man tillsätta mer när lekleran är i stort sett klar och det går bra det med.

Lek!  
    ~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Mamsie
    Dilemma 1
    Ska man ha Nutramigen (som smakar apa) eller Althera el annat till nyfödingen? 
    Fördel Nutra: Storebror har den så från 6 mån ålder har de samma ersättning. Och om lillen är van vid det som smakar skit så är det enklare att ev byta till annat?
    Fördel Althera mm: smakar bättre.

Dilemma 2:
    Vi flyttar från Göteborg till Trollhättan. Ska vi ha kvar kidsen på allergimott eller flytta dem till Thn?

Dilemma 3: Mackor eller delicatobollar till kvällsmat? Skojar!! Cool 
    Men de 2 första dilemmorna vill jag ha hjälp med! 

~ d/f♀nov-85, ♂apr-87, ♀nov-88, Max ♂jun-06, Julklappen Loa ♂ föddes 21 dec -10 ~
  • Snutten

Dilemma ett: accepterar han det som är äckligt, nutran, och Max äter den är det väl smidigsat?

Dilemma två: går det kanske att kör dubbelt lite? Testa trollhättan men ha kvar i Göteborg tills du vet att det funkar i Trollhätten.

Dilemma tre: jag röstar på först macka och sedan kokosboll  

• Kavat
    Mamsie skrev 2011-02-01 19:34:00 följande:
    Dilemma 1: 
    Ska man ha Nutramigen (som smakar apa) eller Althera el annat till nyfödingen? 
    Fördel Nutra: Storebror har den så från 6 mån ålder har de samma ersättning. Och om lillen är van vid det som smakar skit så är det enklare att ev byta till annat?
    Fördel Althera mm: smakar bättre.

Dilemma 2:
    Vi flyttar från Göteborg till Trollhättan. Ska vi ha kvar kidsen på allergimott eller flytta dem till Thn?

Dilemma 3: Mackor eller delicatobollar till kvällsmat? Skojar!! Cool 
    Men de 2 första dilemmorna vill jag ha hjälp med! 

1. Det sägs ju att det är lättare att få dem acceptera vanlig mjölk om de fått althera. Men än är det väl inte så beprövat, men den ska ju smaka bättre... Men kanske lättare med samma. Fast hur länge tror du M kommer äta det? Sen hur är hans mage. Nutra är ju lite stoppande, althera lösande...

2. NÄL är väl bäst? I alla fall om du hamnar hos de som gör patch... Kolla med angel hon har ju träffat dem där.
  • Kavat

3. Delicato först så man orkar göra mackor, mackor sen och så en delicato igen.

Svar på tråden Allergitråden