• Kavat

Allergitråden

Allergitråden VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

Förkylningsastma-tråden
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49885066.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m50744504.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50743863.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m50633598.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51217401.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49715000.html

Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-05 22:01
    Innehållsförteckningsguider (de vanligaste allergierna): utanallt.blogspot.com/search/label/Inneh%C3%A5llsf%C3%B6rteckningsguider

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-16 09:29
    Recept: www.familjeliv.se/Forum-3-22/m35281540.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-02 12:55
    Matallergi i FASS(Be läkaren läsa nedanstående FASS-länk om läkaren inte tror på allergi då RAST/prick inte visar något....)
    www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-12-13 19:42
    FASS om allergi www.fass.se/LIF/illness/ViewIllness.action&docType=95&docTitle=Sjukdomar+%26amp%3B+besv%26auml%3Br

• Svar på tråden Allergitråden
  • Blå Flygare
    Tibell skrev 2011-01-31 21:49:09 följande:
    Nu kanske jag låter jätte taskig när jag säger att det känns skönt att se att fler barn visar neg på tester. Men man känner sig så himla ensam om detta ibland.. 
    Men nu bryr jag mig inte fullt lika mycket eftersom vi faktiskt har en läkare som inte bryr sig det minsta om testresultaten!

Om man kanske skulle testa att ansöka om vb ?? Har dock ingen aning om hur man går till väga, vad/hur man ska skriva och om det ens är lönt ?
    Tyckwe jag du ska göra. Man behöver inte ha alla allergier fastställda, utan man beskriver besvären och merarbetet det ger (inkl merarbete för uteslutning i kosten). Läkarintyg kan man komplettera med i efterhand, men jag personligen hade svårt att skriva ansökan utan att ha läkarutlåtandet att luta mig på. Celiakiförbundet ska väl ha bra info om hur man ansöker?
  • ELI 79

Jaha...undrar hur länge han fick leka med leken innan hon upptäckte det? Undrar om han hann stoppa något i munnen? Han vaknade vid 02:30 och var vaken till kl 04:15 :( nice när man ska upp kl 05 och jobba!!!

Om det inte var play-do leken så vet jag inte? Han har varit vaken på natten 4 ggr sedan årsskiftet då vi började med mjölkfritt igen; alla gångerna har vete varit inkopplat; två ggr play-do deg, en gång macka (liten minibit han hittade på golvet), pommes frites på MAX.
    Det KAN väl inte vara nåt annat? Eller han har vaknat två ggr till men då somnat om inom 10 min och det kan ju hända alla barn. När han får i sig vete är det ju timmar!!!

Måste prata med dem på dagis!

• Tibell

Eli : usch era stackare :( att de inte fattar!! Tänk om han hade varit kraftgt allergisk?? Det hade ju kunnat sluta riktigt illa ...

Hoppas plutten mår bättre idag! Nu verkar ju magontet komma snabbare med.. Innan tog det väl någon dag? Är hans kinder illröda nu då :( då kan vi bara hoppas fröken får dåligt samvete när hon ser honom!!!

• Allrona
    Mela78 skrev 2011-01-28 17:50:06 följande:
    Var idag och skulle köpa vitaminer och omega-3/6 till barnen. Vågade dock inte köpa då jag upptäckte att e-vitamin oftast är utvunnet ur soja. 

Hur pass allergiska är era barn mot soja som ändå tål vitaminer och omega 3/6? Vilka tillskott ger ni era barn? Nallarna har diskuterats nyligen kommer jag ihåg, men hittar inte vilket omega 3/6 som diskuterades i samband med nallevitaminerna.
    Dottern tål inget i sojaväg, speciellt inte E- 410-417 eller sojasås. Enda som hon inte reagerat på är sojalecitin vad vi vet. Är det troligt att hon tål vitaminerna? 
    Nu har jag fått svar från tillverkaren (?) av eyeQ och slutprodukten innehåller inte sojaprotein.

Undrar då vad dottern reagerade på? Hon sov extremt dåligt tre nätter och exakt de nätterna som hon fått eyeQ, hon fick även eksem på hela magen. Men vi får väl testa dem igen då och se om hon reagerar.
  • Kavat
    Allrona skrev 2011-02-01 13:53:35 följande:
    Nu har jag fått svar från tillverkaren (?) av eyeQ och slutprodukten innehåller inte sojaprotein.

Undrar då vad dottern reagerade på? Hon sov extremt dåligt tre nätter och exakt de nätterna som hon fått eyeQ, hon fick även eksem på hela magen. Men vi får väl testa dem igen då och se om hon reagerar.
    Inte alls spår på något sätt?

Tål hon fisk?
  • Mela78
    Allrona skrev 2011-02-01 13:53:35 följande:

"Slutprodukten innehåller inte sojaprotein". Betyder det att sojaprotein förekommer någon gång under tillverkningsprocessen och att det kan finnas spår kvar måntro?
    Hur känslig mot soja är din dotter? 
  • Allrona

Jag frågade bara om sojaprotein fanns i slutprodukten och det gjorde det inte. E-vitaminen var från soja så därav frågan. Kanske kan finnas spår av det? Dottern är ju känslig, reagerar på sojalecitin men det brukar bara vara eksem inte sömnstörningarna, det brukar hon bara få av mjölk. Hon är inte allergisk mot fisk. Jag får maila igen och fråga om spår.

• Mela78
    Allrona skrev 2011-02-01 15:18:44 följande:
    Jag frågade bara om sojaprotein fanns i slutprodukten och det gjorde det inte. E-vitaminen var från soja så därav frågan. Kanske kan finnas spår av det? Dottern är ju känslig, reagerar på sojalecitin men det brukar bara vara eksem inte sömnstörningarna, det brukar hon bara få av mjölk. Hon är inte allergisk mot fisk. Jag får maila igen och fråga om spår.
    Hmm... 
  • ELI 79

Nu har jag pratat lite med dagis. Det var ju bara några få kvar när jag kom dit vid 17 och hämtade dem, men det var en (den bästa) från hans avdelninng och sedan en annan från en annan avdelning (de slås i hop efter kl. 16).
    Fröken själv tog upp att han var så röd om kinderna igen, då sa jag att han hade ju lekt med lekleran i går igen och att han hade varit vaken flera timmar i natt.

Hon sa att sånt får ju inte hända. Jag FÖRSTÅR verkligen att de inte är mer än mänskliga! Det blir fler och fler barn på samma tjänster förskollärare. Jag sa det till dem också. Hon sa att det får ju inte hända och jag sa att det ska det ju eg inte göra men jag fösrtår om det gör det. Jag sa att vi gör ju också misstag.

Den andra från den andra avdelningen sa att hon ville ha en ordentlig lapp även hos dem för de har ju ingen aning om hur känslig han är. De har tydligen bara fått reda på att han inte tål vete och mjölk typ...

Jag sa att jag ville att de ska sätta sig ner i personalgruppen och diskutera hur de vill att vi ska lösa detta. Jag sa att det är ju synd om honom att behöva må dåligt om man kan undvika det. De förstod mig och tyckte likadant. De skulle prata om hur de ville ha det. Jag sa att jag skulle skriva lite lappar så de kan sätta en på varje avdelning (finns 3 avdelningar) och det tyckte de var bra.

Ska skriva vad han inte tål och vad jag vill att de ska göra rent hygienmässigt.
    låter det ok?

• Tibell

ELI : Gud så skönt att de lyssnade och tog sig till kritiken =) Nu tror jag lilleman kommer få må bra lääänge

På Bs avdelning har de ingen leklera alls,,bara för att vara på den säkra sidan. Den leran trållmor hade recept på innehöll väl sojasläkting? Så den funkar ju dessvärre inte..

Svar på tråden Allergitråden